gardeshban.ir

حکومت افغانستان اعلام کرده که مصلی و گنبد گوهرشاد را در ولایت هرات در غرب افغانستان بازسازی خواهد کرد. بازسازی این بناها را «اداره عملیاتی و توسعه‌ای» ریاست جمهوری افغانستان به عهده گرفته است
کد خبر: ۱۲۹۳۱
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸-1398 February 26
گردشبان (gardeshban.ir) :

 بی‌بی‌سی نوشت: گوهرشاد بیگم همسر شاهرخ میرزا تیموری (پسر امیر تیمور از شاهان دوره تیموری) یکی از زنان مطرح تاریخ منطقه است. نظر به متون تاریخی، او در طول حیاتش خدمات زیادی در عرصه علم و دانش، فرهنگ و هنر انجام داده است. مناره‌های گوهرشاد در هرات افغانستان و مسجد گوهرشاد در نزدیک زیارتگاه امام رضا (امام هشتم شیعیان) در مشهد از بزرگترین یادگارهای اوست.

آرامگاه گوهرشاد همسر شاهرخ میرزای تیموری - هرات
از مصلی هرات فقط همین منارها باقی مانده که آنان نیز به شدت صدمه دیده‌اند

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان امروز ۲۵ اردیبهشت ماه از گوهرشاد به عنوان شخصیت فرهنگ دوست منطقه یاد و تاکید کرد که نقش گوهرشاد در رنسانس شرق غیرقابل انکار است.

احداث مجموعه دارالعلوم‌ها، مدرسه‌ها و خانقاها در خیابان هرات، اعمار مسجد و مدرسه گوهر شاد در شهرهای هرات و مشهد، ایجاد سبک جدید تذهیب و ساختمان‌سازی به نام مکتب هرات از برجسته‌ترین کارنامه خانم گوهرشاد ‌است.

عبدالقیوم رحیمی والی هرات نیز در این مراسم از ایجاد صندوق بازسازی مجموعه مصلی و گنبد گوهرشاد خبر داد. والی هرات در این مراسم گفت: دور تازه‌ای از تلاش‌ها برای ثبت هرات در فهرست میراث‌های فرهنگی جهان آغاز شده‌ است.

مناره‌های مصلی هرات در عصر تیموریان و در محلی که مدرسه گوهرشاد همسر شاهرخ در آن موقعیت داشت، ساخته شده‌ است. در دوران جنگ‌ها مصلی هرات ویران و فقط چهار گنبد آن بجا مانده که آنان نیز به شدت صدمه دیده‌اند.

آرامگاه گوهرشاد همسر شاهرخ میرزای تیموری نیز در کنار مصلی های هرات قراردارد و این گنبد یکی از برجسته‌ترین نمونه‌های معماری عصر تیموریان نیز به حساب می‌آید.

آرامگاه گوهرشاد همسر شاهرخ میرزای تیموری - هرات
آرامگاه گوهرشاد همسر شاهرخ میرزای تیموری نیز در کنار مصلی های هرات قراردارد

برخی از پژوهشگران با توجه به کیفیت میراث فرهنگی تیموریان، هرات در قرن نهم هجری را از لحاظ هنری و فرهنگی همتا و رقیب ایتالیای عصر رنسانس می‌دانند.

پیشرفت فرهنگی هرات در دوره تیموریان هرات مدیون حمایت‌های کسانی مانند شاهرخ میرزای تیموری، همسر او گوهرشاد بیگم، بایسنغر میرزا پسر شاهرخ، سلطان حسین بایقرا و وزیر او امیرعلی‌شیر نوایی خوانده شده است

پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار