وز یکشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۶ در اثر سقوط دو کابین در تله‌کابین رامسر ۷ سرنشین مصدوم شدند. اما این اولین‌بار نیست که تله‌کابینی دچار حادثه می‌شود. برخی از این تله‌کابین‌ها به‌دلیل نقص‌فنی و برخی دیگر در اثر طوفان و حتی برخورد هواپیما و بالگرد دچار سانحه شده‌اند. در ادامه بعضی از مهم‌ترین سوانحی را که در اثر نقص‌فنی و خطای مدیریت برای این وسیله نقلیه کابلی در نقاط مختلف جهان رخ داده‌اند مرور می‌کنیم.

فاجعه تله‌کابین کاوالزه

این فاجعه به‌عنوان مرگبارترین حادثه سقوط تله‌کابین در تاریخ شناخته می‌شود. ۹ مارس ۱۹۷۶ کابل فلزی یکی از کابین‌های پشتیبانی‌کننده این مسیر تِرَم هوایی (aerial tram) شکست و کابین به‌طور کامل در کوهستان چِرمیس نزدیک پیست اسکی کاوالزه در ۴۰ کیلومتری شمال‌شرقی شهر تِرِنتو سقوط کرد.

ارتفاع سقوط حدود ۲۰۰ متر بود و کابین پیش‌از رسیدن به مرغزار درون دره، حدود ۱۰۰ متر در دامنه کوه کشیده شد. در اثر این سقوط ۴۳ نفر شامل ۱۵ کودک بین ۷ تا ۱۵ ساله کشته شدند. تنها بازمانده این حادثه یک دختر ۱۴ ساله بود که بعدها روزنامه‌نگار علم شد و سال ۲۰۰۹ در اثر بیماری درگذشت.

اتاقک این تله‌کابین گنجایش ۴۰ مسافر یا ۳ هزار و ۲۰۰ کیلوگرم را داشت اما از آنجاکه آن‌روز بیشتر مسافران را کودکان تشکیل می‌دادند متصدی ایستگاه اجازه سوارشدن ۴۴ نفر را صادر کرد. قربانیان حادثه شامل ۲۱ آلمانی، ۱۱ ایتالیایی، ۷ اتریشی و یک فرانسوی می‌شد.

در بررسی‌ها، علت حادثه وجود باد شدید و تکان‌های شدید کابل‌های فلزی و فشاری که در اثر تکان‌ها به‌هم وارد می‌کردند اعلام شد. چهار مقام مسئول این تله‌کابین به‌دلیل حمل‌ بیش‌از ظرفیت مسافر و صدور مجوز حرکت با وجود باد شدید به زندان محکوم شدند.

این تله‌کابین ۲۱ سال بعد به حادثه مرگبار دیگری دچار شد. این‌ سانحه ۳ فوریه ۱۹۹۸ به‌دلیل پرواز در ارتفاع پایین یک هواپیمای نظامی آمریکایی حامل سربازان نیروی دریایی آمریکا رخ داد. در این حادثه به قطع‌شدن کابل تله‌کابین ۲۰ نفر شامل ۳ ایتالیایی، ۷ آلمانی، ۵ بلژیکی، ۲ لهستانی، ۲ اتریشی و یک هلندی کشته شدند.

 

دو فاجعه تله‌کابین کاوالزه رخ داده و منجر به کشته شدن ۶۴ نفر شده است

 

فاجعه تله‌کابین سن اتیان آن دِ  وو  لویی

اول جولای ۱۹۹۹ تله‌کابین منطقه سن اتیان آن دِ  وو  لویی آلپ فرانسه که در خدمت خصوصی رصدخانه نجومی پلاتو دو بیور بود دچار سانحه شد. در این حادثه یکی‌از کابین‌های در حال حرکت از کابل ۵۰۰ متری جدا شد و درون دره تا ارتفاع ۸۰ متر سقوط کرد و تمام ۲۰ سرنشین آن کشته شدند. این حادثه هم به‌عنوان یکی از مرگبارترین سوانح تله‌کابین‌های در جهان شناخته می‌شود.

رییس شرکت این تله‌کابین پس‌از این حادثه اظهار داشت که تله‌کابین در زمان وقوع سانحه به‌خوبی کار می‌کرد و به‌تازگی معاینه فنی شده بود. در این معاینه فنی، کابین، کابل‌ها، موتورها و دکل‌ها مورد ارزیابی قرار گرفته بودند.

مقامات محلی اعلام کردند که اتاقک تله‌کابین که به سه کابل اتصال داشته از دو کابل آزاد و فقط به یک کابل متصل بوده است. هرچند علت آزاد شدن اتاقک از دو کابل معلوم نشد.

۲۰ مسافر فرانسوی این حادثه که همگی اعضای رصدخانه نجومی پلاتو دو بیور شامل ۵ اخترشناس، ۹ کارگر ساختمانی، ۴ تکنسین و ۲ کارگر تاسیسات بودند کشته شدند.

در ابتدا مسئول پیگیری این حادثه برای ۸ کارگر تاسیسات رصدخانه که در وقوع حادثه نقش داشتند حکم ۶ ماه زندان درخواست کرد اما پنج سال بعد، دادگاه ۵ کارگر تاسیسات رصدخانه را تبرئه کرد و سه کارگر دیگر به‌ دلیل قصور در خدمت محکوم شدند.

آلدو اوبرتی، مهندس تاسیسات به‌دلیل برداشتن ترمز ایمنی از تله‌کابین ۳۰ ماه معلق از کار شد و ۱۰هزار پوند غرامت پرداخت کرد. ادوارد پونشیه، بازرس تله‌کابین هم به ۳۰ ماه تعلیق از کار و ۱۲هزار پوند غرامت محکوم شد. مارینو دو یونگ، مدیر سابق رصدخانه نجومی پلاتو دو بیور به ۳۰ ماه تعلیق از کار و ۱۵هزار پوند غرامت محکوم شد.

حادثه تله‌کابین تفلیس

اول ژوئن ۱۹۹۰ دو اتاقک تله‌کابین پایتخت گرجستان درحال حرکت بین خیابان روستاولی و کوه متاتسمیندا دچار سانحه شد و سقوط کرد. هرچند علت این حادثه پاره‌شدن کابل اعلام شد، اما تاکنون علت قطع کابل مشخص نشده است.

در این سانحه ۲۰ نفر کشته و دست‌کم ۱۵ تن مجروح شدند. این تله‌کابین هرگز بازسازی نشد. تااینکه ‌سال ۲۰۱۴، ایستگاه بالایی و دکل‌ها و محل ایستگاه بالایی تعویض شد.

محل ایستگاه پایینی به‌دلیل معماری منحصربه‌فرد و به‌عنوان یک میراث فرهنگی بدون تغییر باقی ماند و تله‌کابین با مسیر جدید و اتاقک‌های نو شروع به کار کرد.

 

اول ژوئن ۱۹۹۰ دو اتاقک تله‌کابین پایتخت گرجستان درحال حرکت بین خیابان روستاولی و کوه متاتسمیندا دچار سانحه شد و سقوط کرد

 

سقوط تله‌کابین ویتسلر بلک‌کامب

این تله‌کابین ۱۶ دسامبر ۲۰۰۶ درحالی‌که پیست اسکلی کوهستان بلک‌کامب مملو از جمعیت اسکی‌بازها و اسنوبردسوارهایی بود که برای تعطیلات زمستانی به آنجا رفته بودند در اثر فروریختن دکل شماره ۴ دچار سانحه شد.

این حادثه ۱۲ مجروح برجای گذاشت که همگی در درمانگاه محلی درمان شدند.

تله‌کابین ویتسلر بلک‌کامب سال ۱۹۹۶ تاسیس و درواقع جایگزین تله‌کابین «کوییک‌سیلور اکسپرس» شد که دسامبر ۱۹۹۵ دچار سانحه‌ شده بود. در حادثه کوییک‌سیلور اکسپرس دو نفر جان باختند و ۸ نفر هم به‌شدت مصدوم شدند.

 

سقوط تله‌کابین ویتسلر بلک‌کامب ۱۲ مجروح برجای گذاشت 

 

خاموشی ناگهانی تله‌کابین هارتبیسپورت

۲۲ جولای ۲۰۱۷ تله‌کابین هارتبیسپورت در شمال ژوهانسبورگ در آفریقای شمالی در اثر نقص مکانیکی در سیستم حرکتی به خاموشی ناگهانی دچار شد. هرچند این حادثه هیچ خسارت جانی برجای نگذاشت و تمام ۱۵ سرنشینی که در ۳ کابین گرفتار شده بودند نجات داده شدند باوجوداین، تله‌کابین برای بررسی علت نقص مکانیکی تعطیل شد.

ژانویه ۲۰۱۶ هم کابل این تله‌کابین در نقطه اتصال با دکل اول در اثر اتصال برق دچار آتش‌سوزی شد که چون این حادثه شب‌هنگام رخ داد به کسی آسیب نرسید.

 

تله‌کابین هارتبیسپورت در شمال ژوهانسبورگ در آفریقای شمالی در اثر نقص مکانیکی در سیستم حرکتی به خاموشی ناگهانی دچار شد

 

سقوط تله‌کابین گلومرگ در کشمیر

۲۶ ژوئن ۲۰۱۷ یکی دیگر از حوادث مرگبار تله‌کابین‌ها برای شهر گردشگری گلومرگ در کشمیر هند رخ داد. مقامات محلی ۱۰۰ نفر را که در اثر سقوط این تله‌کابین در جنگل آسیب دیدند نجات دادند اما ۴ گردشگر هندی اهل دهلی و ۳ نفر از مردم بومی جان باختند.

این تله‌کابین ۱۸ سال پیش ساخته شد و این اولین‌بار است که این مسیر انتقال‌دهنده کابلی دچار سانحه می‌شود. علل این سقوط هنوز در دست بررسی است.

 

 ۲۶ ژوئن ۲۰۱۷ یکی دیگر از حوادث مرگبار تله‌کابین‌ها برای شهر گردشگری گلومرگ در کشمیر هند رخ داد