gardeshban.ir

یکی از شهرهای استان آذربایجان غربی عنوان اولین شهر شطرنجی ایران را از آن خود کرده است.
کد خبر: ۱۲۹۶۴
تاریخ انتشار : جمعه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸-1398 February 27
گردشبان (gardeshban.ir) :

علی منصور والی آذربایجان در روز ۱۰خرداد ۱۳۰۹کلنگ احداث شهری را زد که امروز با نام سلماس شناخته می شود.

شهر شطرنجی ایران کجاست؟

شهر سلماس در یک کیلومتری دیلمقان و در زمینی به مساحت ۱میلیون متر مربع ساخته شد.نقشه ساختن این شهر به گونه ای بود که عنوان نخستین شهر شطرنجی ایران را به خود اختصاص داد.ساختار شهرهای شطرنجی باعث می شود که همه خدمات شهری در مکانهای مناسب قرار بگیرند. سلماس با قدمتی بالغ بر ده هزار سال سکونت انسان، به عنوان اولین شهر شطرنجی ایران شناخته می شود. الگوی شهرسازی شطرنجی با برخورداری از جانمایی منظم و تقسیم مناسب قطعات زمین شهری به دلیل جلوگیری از هدر رفتن زمین، از الگوهای معمول در بسیاری از شهرهای جهان است. از نمونه های مشخص امروزی اینچنین الگویی می توان به شهرهای لس آنجلس، سالت لیک سیتی درآمریکا، تورنتو در کانادا و سلماس در ایران اشاره کرد.

شهر شطرنجی ایران کجاست؟

تاریخچه شهر سلماس نشان می دهد که این شهر قبل از سال۱۳۰۹هم بوده و پیشینه آن به حدود ۹هزار سال قبل برمی گردد.شهر سلماس در گذشته پایتخت دوم حکومت اورارتوییان بود.از نام های قدیمی این شهر می توان به شاپور،دیلمان و دیلمقان اشاره کرد.

از تاریخچه شهر سلماس که بگذریم بهتر است از جاذبه های این شهر که در استان آذربایجان غربی قرار گرفته است، یادی بکنیم.یکی از جاذبه های گردشگری شهر سلماس با نام دره زولاچای شناخته می شود.زولاچای نام یک رود فصلی است که از اطراف کهنه شهر جریان یافته و به دریاچه ارومیه می ریزد.کهنه شهر که امروزه با نام تازه شهر شناخته می شود،در بخش مرکزی شهرستان سلماس قرار گرفته است.

شهر شطرنجی ایران کجاست؟

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری شهر سلماس با نام امامزاده کهنه شهر شناخته می شود.از جاذبه های گردشگری دیگر این شهر می توان به آبشار خور خورا، کلیساهای هفتوان، حمام شیخ، تپه اهرنجان، کتیبه سنگی خان تختی، دره تمر، آبگرم ایستی سو، قلعه چهریق، تالاب چیچک، تالاب آق زیارت، تپه مغانجوق و زنجیر قلعه تمر اشاره کرد.

نخستین شهر شطرنجی ایران کجاست؟

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار