gardeshban.ir

معمار هرم شیشه‌ای موزه لوور در 102 ساگی درگذشت.
کد خبر: ۱۲۹۷۲
تاریخ انتشار : جمعه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸-1398 February 27
گردشبان (gardeshban.ir) :

 یو مینگ پی مشهور به آی ام پی معمار برجستهٔ آمریکایی چینی تبار در سن ۱۰۲ سالگی درگذشت.  او در چین متولد شد و بعدها در آمریکا در رشته معماری تحصیل کرد. آثار برجسته معماری در سراسر جهان از جمله ساختمان کتابخانه جان اف کندی در بوستون آمریکا و هرم شیشه ای موزه لوور در پاریس از آثار اوست.

موزه هنرهای دوحه

او موزه هنرهای اسلامی در دوحه قطر را در سن ۸۰ سالگی طراحی کرد. هرم شیشه‌ای موزه لوور یکی از معروفترین ساخته‌های اوست که به نمادی برای موزه لوور و شهر پاریس تبدیل شده است. ماه پیش موزه لوور سی سالگی این هرم شیشه‌ای را جشن گرفته بود.

یومینگ پیدر سال ۱۹۱۷ در گوانگ ژودر چین متولد شد و در ۱۸ سالگی برای تحصیل در دانشگاه به آمریکا رفت. او در جریان جنگ جهانی دوم به عنوان محقق برای دولت آمریکا کار کرد. سپس در سال ۱۹۵۵به عنوان معمار شرکت خود را تاسیس کرد. آی.ام.پی یکی از برجسته ترین معماران قرن بیستم بود.

از جمله کارهای دیگر او ساختمان شهرداری شهر دالاس و موزه میهو در کیوتو ژاپن است. آی.ام.پی در دوران کاری‌اش، جوایز زیادی دریافت کرد. او در سال ۱۹۸۳ جایزه معتبر معماری پریتزکر را دریافت کرد. او این جایزه ۱۰۰ هزار دلاری را صرف تاسیس بورسیه‌ای برای دانشجویان چینی کرد که قصد تحصیل معماری در آمریکا را دارند.

موزه سوژو در چین
کتابخانه و موزه جان.اف کندی در بوستون آمریکا
شهرداری شهر دالاس

 

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار