gardeshban.ir

استان مرکزی با مرکزیت اراک، پایتخت صنعتی کشورمان است و یکی از شهر‌های آن با نام نراق شناخته می‌شود.
کد خبر: ۱۳۱۷۰
تاریخ انتشار : جمعه ۰۳ خرداد ۱۳۹۸-1398 March 03
گردشبان (gardeshban.ir) :

 استان مرکزی با مرکزیت اراک، پایتخت صنعتی کشورمان است. این استان دربرگیرنده ۱۲ شهرستان با نام‌های اراک، محلات، ساوه، تفرش، خمین، فراهان، دلیجان، شازند، آشتیان، کمیجان، زرندیه و خنداب است. شهرستان دلیجان ۲ شهر، یک بخش، چهار دهستان و ۱۰۰ آبادی را دربرگرفته است. یکی از شهر‌های این شهرستان با نام نراق شناخته می‌شود.

شهری که به همت یک کدخدا احداث شد

شهر نراق، حد فاصل شهر‌های قم، کاشان، دلیجان و اصفهان است. این شهر در نزدیکی غار چال نخجیر قرار گرفته است. غار چال نخجیر که در منطقه‌ای به نام چال‌نخجیر و در دامنه کوه تخت واقع شده، در دهه ۱۳۶۰ به دست چوپان‌های منطقه کشف شد. این غار یکی از غار‌های آهکی و زنده دنیا به حساب می‌آید و در سال ۱۳۸۴ به ثبت ملی رسیده است. مردم در گذشته غار چال نخجیر را با نام هوهو می‌شناختند.

شهری که به همت یک کدخدا احداث شد

از غار نخجیر که بگذریم باید بگوییم نراق قدمت تاریخی بالایی دارد و برخی از مورخان معتقد هستند که این شهر در دوران قبل از اسلام شکل گرفته است. البته در آن زمان ۷ روستای در مجاورت هم در ناحیه‌ای که امروزه شهر نراق در آن قرار گرفته وجود داشتند و هر آنچه امروز به عنوان نراق شناخته می‌شود، نتیجه تلاش کدخدایی ملقب به ریش بلند است. بنابراین نراق امروزی در دوره‌های پس از ورود اسلام به ایران احداث شده است.

شهری که به همت یک کدخدا احداث شد

از رهاورد‌های نراق می‌توان به شیرینی جوزغند اشاره کرد. برخی از جاذبه‌های گردشگری این شهر نیز با نام‌های مسجد جامع نراق، بازار نراق معروف به بازار شمس‌السلطنه، آب‌انبار حاج مهدی نراقی، حسینیه و آب انبار حاج عبد الباقی، قنات شهری حاج الله داد، مسجد امام حسن (ع)، بقعه امامزاده سلیمان، بقعه امامزاده یحیی و خانه تاریخی فاضلین نراقی صفوی شناخته می‌شوند.

قلعه اُل یا قلعه جنیان، کاروانسرای شمس‌السلطنه نراق، پناهگاه حیات وحش جاسب و آبشار دره آبشتا از جاذبه‌های گردشگری دیگر شهر نراق به حساب می‌آیند.

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار