gardeshban.ir

دریافت ویزا برای سفرهای خارجی یکی از دغدغه‌های مهم ایرانی‌ها است؛ چرا که به جز چند کشور ترکیه، گرجستان، ارمنستان و مالزی به مدت محدود ۱۴ روز، سایر کشورهای دنیا، فقط با داشتن ویزای معتبر، به ایرانی‌ها اجازه ورود می‌دهند
کد خبر: ۱۳۲۲۲
تاریخ انتشار : شنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۸-1398 March 04
گردشبان (gardeshban.ir) :
صدور ویزا به شکل‌های متفاوتی انجام می‌شود؛ بعضی از کشورها مانند سریلانکا هنگام ورود مسافر ویزای او را صادر می‎کنند، یعنی در زمان ورود به کشور مقصد، مسافر با پرداخت مبلغ مشخصی ویزای خود را دریافت می‌کند.

ویزا یا روادید در واقع مدرکی است که نشان می‎دهد درخواست مسافر مبنی بر ورود به کشور مقصد از سوی نمایندگان دولت آن کشور در سفارتخانه تایید شده است و او واجد شرایط لازم برای سفر به آن جا است. ویزا هدف سفر، مدت زمان اقامت در کشور مقصد و آخرین مهلت ورود به آن جا را مشخص می‎کند.

البته بعد از گرفتن ویزا هیچ تضمینی برای عبور از مرز آن کشور وجود ندارد، چون افسران مهاجرت مرزی هر کشور به دلایل گوناگون می‎توانند جلوی مسافران و مهاجران را بگیرند حتی اگر ویزای معتبر داشته باشند. 

در نتیجه بهتر است قبل از سفر به کشور‌های دیگر علاوه بر دریافت ویزا، شرایط سیاسی آن را در نظر بگیرید تا برای ورود با مشکل مواجه نشوید.

ویزاها براساس تعداد دفعات ورود، دارای انواع گوناگونی هستند که در این مقاله قصد داریم آن‌ها را معرفی کنیم.

 
انواع ویزا از نظر تعداد دفعات ورود

    ۱) ویزای سینگل یا یک بار ورود (Single Visa): همانطور که از نام این ویزا مشخص است، اعتبار آن برای یک بار ورود و خروج به یک کشور است و در صورت ترک کشور مقصد، حتی اگر از اعتبار ویزا باقی مانده باشد، باطل می‎شود. 

    ۲) ویزای دابل یا دو بار ورود (Double Visa): این نوع ویزا به مسافر اجازه می‎دهد، در بازه زمانی مشخص شده در ویزا دو بار وارد کشور مقصد شود و آن جا را ترک کند. 

    ۳) ویزای مولتیپل یا چند بار ورود (Multiple Visa): شکل دیگری از ویزا که مسافر با دریافت آن می‎تواند در طول مدت اعتبار ویزا هر چند مرتبه که بخواهد به کشور مقصد سفر کند و از آن خارج شود. تنها عامل محدودکننده در این نوع ویزا تاریخ انقضای آن است و تعداد دفعات ورود و خروج محدودیتی ندارند. 

    ۱) ویزای ترانزیت فرودگاهی (Airport Transit Visa): اکثر کشورهای قاره اروپا و آمریکا برای مسافران به ویژه ایرانیان قانونی وضع کرده‎اند که اگر مسافر بخواهد در بین دو پرواز خود، در کشور موردنظر فرود بیاید و سپس سوار هواپیمای دیگری شود باید ویزا دریافت کند. به این نوع روادید، ویزای ترانزیت فرودگاهی می‎گویند. مسافرانی که نیاز به این نوع ویزا دارند تا پرواز بعدی خود، فقط اجازه دارند در فرودگاه تردد کنند و نمی‎توانند از آنجا خارج شوند.   

گاهی اوقات مسافران ویزای یک بار ورود کشوری را دریافت می‎کنند و بدون اطلاع از قوانین ویزا برای مدت کوتاهی آن کشور را ترک می‎کنند و به کشور‌های همسایه می‎روند، سپس برای بازگشت به کشور اول یا کشور خود با مشکل روبه‌رو می‎شوند؛ چرا که اعتبار ویزای آن‎ها به پایان رسیده است.

توجه به این نکات، همچنین تاریخ اعتبار ویزا و تعداد روزهایی که اجازه اقامت در آن کشور را دارید بسیار مهم است و در بسیاری از مواقع می‎تواند به نفع شما باشد. به عنوان مثال، کشور لائوس ویزای یک مرتبه ورود با دو ماه اعتبار صادر می‌کند؛ ولی چون تعداد روزهای سفر در آن مشخص نشده است، مسافر می‎تواند تمام دو ماه را بدون هیچ مشکلی در این کشور سپری کند.

در پایان، توصیه می‌کنیم هنگامی که ویزای خود را دریافت کردید، حتما آن را از نظر تعداد دفعات ورود بررسی کنید و از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کنید.




مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار