gardeshban.ir

تاکنون مطالب بسیار زیادی در خصوص کشور ترکیه و جاذبه های گردشگری تک تک استان های این مقصد بزرگ توریستی و گردشگری در دنیا منتشر شده که در همه این مطالب مخاطبان می توانستند با یک مفهوم اجمالی از اینکه حتما برای یکبار هم که شده در طول زندگی شخصیتان سری به کشور دوست و همسایه یعنی ترکیه بزنید، مواجه شوند.
کد خبر: ۱۳۲۲۸
تاریخ انتشار : يکشنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۸-1398 March 05
گردشبان (gardeshban.ir) :
در این مطلب ما می خواهیم فارغ از جنبه های مثبت موجود در ترکیه که قطعا اجازه سپری کردن اوقات ناخوشایند را از شما گردشگران و مسافران عزیز سفر کرده به این نقطه از منطقه اوراسیا را خواهد گرفت، به یکسری از معروف ترین جاهای دیدنی ترکیه بپردازیم و شما مخاطبان و بازدیدکنندگان گرامی را با 9 مورد از جاذبه های گردشگری ترکیه آشنا نماییم. پس با ما در ادامه این مطلب کاملا خاص و ویژه در خصوص دیدنی های ترکیه همراه شوید.

کوه آرارات - Mount Ararat

آرارات، نام کوهی است در بخش شمال شرقی ترکیه که دارای دو قله مرتفع در دل خود می باشد. بلندترین قله کوه آرارات که از ارتفاعی نظیر 5137 متر برخوردار بوده، آرارات بزرگ نامیده می شود و در حال حاضر نیز به عنوان بلندترین نقطه موجود و یکی از جاذبه های گردشگری ترکیه به حساب می آید. کوه آرارات در حدفاصل ناچیزی از دریاچه مشهور ترک ها یعنی دریاچه وان قرار گرفته و آن طور که از دیرباز تا کنون در خصوص این کوه و محیط پیرامون آن مشخص بوده، باید گفت از جمله نواحی ترکیه است که در گذر زمان و توریستی شدن این کشور دچار تغییر و تحولات خیلی عظیمی نشده و کماکان ویژگی های طبیعی خود را حفظ نموده است. آرارات همیشه و در تمامی ماه های سال، پوشیده از برف است و می توان با حضور بر فراز آن به یک چشم انداز مات و مبهوت کننده از مناظر اطراف این کوه دست پیدا کرد. شایان ذکر است که مطابق با نوشته های موجود در کتاب پیدایش، این کوه همان نقطه ای بوده که کشتی حضرت نوح (ع) در آن به گل نشسته است. ناگفته نماند که طبق گزارشات زمین شناسان ترکیه، در سالیان گذشته حجم برف موجود در نواحی مرتفع کوه آرارات به مراتب کم و کمتر شده که این امر مربوط به دلایل زیادی از جمله بالا رفتن دمای کل زمین در مقایسه با یک دهه گذشته هست.

مسیر پیاده وری Lycian

یکی از جاهای دیدنی ترکیه، مسیر Lycian است که توسط مجله معتبر Sunday Times در سال 2000 میلادی انتخاب شده است. این مسیر که سبب بازدید و تماشای جذابیت های موجود در خطوط ساحلی بخش شرقی ترکیه و همچنین دریای مدیترانه می باشد، از طولی به وسعت 482 کیلومتر برخوردار است و می توان کل مسافت آن را هم بصورت پیاده روی و هم با دوچرخه طی نمود. برای پیمودن تمام طول مسیر Lycian چیزی بین 20 الی 30 روز زمان نیاز است که البته شما گردشگران و علاقمندان کنجکاو در این مسیر می توانند در صورت تمایل و در بین راه، مسیر خود را تغییر داده و از شهرهای موجود در این مسیر همچون کمیر (Kemer)، کاش (Kash) و دمیر (Demer) دیدن کنند و خود را غرق فعالیت های مفرح موجود در این سه شهر نامبرده شده، نمایند. بد نیست بدانید که قرار نیست در طول تمام مسیر Lycian شما با جاذبه های گردشگری ترکیه مواجه شوید! بالعکس ممکن است در بخش هایی از این مسیر مشهور منتهی به ساحل تنها با یکسری از اماکن کاملا معمولی و عادی مواجه شوید که حتی ممکن است سبب پشیمانی شما از گذراندن وقت با ارزشتان جهت پیمودن جاده Lycian شود. با این حال پیشنهاد می کنیم در بین جاهای دیدنی ترکیه حتما از این مسیر جذاب ساحلی بازدید نمایید. از قلم باز نماند که نام Lycian از امپراطور فقید منطقه یعنی Lycia گرفته شده که حدودا 15 سده پیش از میلاد مسیح در این نقطه اقامت داشته است.

قلعه پنبه ای - Pamukkale

این قلعه در حقیقت یکی از عجیب ترین و شگفت انگیزترین دیدنی های ترکیه بحساب می آید. قلعه پنبه ای آنطور که می گویند ساخته شده از تراوش یک چشمه آبگرم طبیعی است که همیشه در طول تاریخ فعال بوده و سبب ایجاد چنین جاذبه چشم نوازی در حوالی یکی از استان های ترکیه تحت عنوان استان دنیزلی شده است. این چشمه در طول هزاران سالی که فعالیت داشته، باعث ایجاد استخرهایی از آبگرم و همچنین یک کوه کاملا سفید رنگ گشته که دارای مقادیر زیادی تراورتن سفید رنگ می باشد. قلعه پنبه ای نیز یکی از جاهای دیدنی ترکیه تلقی می شود.

سواحل اولودنیز - Oludeniz Beaches

اولودنیز نام یکی از دیدنی های ترکیه است که به لحاظ جغرافیایی در سمت جنوبی منطقه فتحیه (Fathiye) از استان موغله واقع شده است. این دهکده دارای یکی از بهترین خطوط ساحلی دنیا است و به همین خاطر، تحت عنوان یک محدوده ملی و کاملا طبیعی از سوی دولت این کشور مورد دقت و مواظبت قرار گرفته است. دهکده اولودنیز از سمت جنوبی خود به دریای اژه منتهی می شود و می توان در آن با انواع و اقسام ورزش ها و تفریحات آبی نظیر شنا، قایق سواری، موج سواری پرداخت البته از لذت آفتاب گرفتن در زیر نور خورشید و بر روی شن های یک دست و فوق العاده تمیز ساحل آن نیز نباید به سادگی گذشت! علاوه بر تمام سرگرمی های گفته شده، شما گردشگران و بازدیدکنندگان دهکده توریستی و تفریحاتی اولودنیز در بین دیدنی های ترکیه می توانید با استفاده از کوه باباداغ که در بخش جنوب شرقی این نقطه از ترکیه قرار گرفته، تجربه پرش با چتر را از روی یکی از شناخته شده ترین ایستگاه های مخصوص چتربازی موجود در کل قاره اورپا را بدست آورید. توجه داشته باشید که پاراگلایدر سواری نیز می تواند گزینه مناسبی برای آن دسته از مسافران علاقمند به ماجراجویی در بین دیدنی های ترکیه باشد.

رشته کوه های آناتولی - Mounts Anatolian

از دیگر جاذبه های گردشگری ترکیه می توان به وجود رشته کوه های آناتولی به درازای 965 کیلومتر در نواحی شمالی این کشور اشاره داشت که به سبب وجود تاریخچه پر فراز و نشیب آن و همچنین اقوام مختلفی که در حوالی این منطقه کوهستانی از دیرباز تاکنون زندگی کرده اند، می توان در این نقطه از کشور ترکیه با آداب و رسوم و فرهنگ های جورواجوری مواجه شد. لازم به ذکر است که نام رایج این رشته کوه های شمالی در میان مردم ترک زبان، پونتیک (Pontic) می باشد. در کنار رشته کوه عرض آناتولی یا همان پونتیک می توان از صومعه Smela نیز به عنوان یکی دیگر از جاهای دیدنی ترکیه یاد کرد. این صومعه یا عبادتگاه کوهستانی از قدمت بسیار زیادی برخوردار است و آنطور که در کتب مختلفی تاریخی در خصوص زمان پیداش آن آورده شده، باید بپذیریم که زمان ساخت این بنای جذاب و دیدنی مربوط است به سده 4 پس از میلاد! این صومعه اکنون یکی از برجسته ترین دیدنی های ترکیه بحساب می آید که در داخل دره ای به نام Altindere و بر روی شیب صخره ای استقرار یافته است.

دریاچه وان - Lake Van

وقتی از دریاچه وان ترکیه در میان جاذبه های گردشگری ترکیه صحبت می کنید، بایستی بدانید که در حال سخن گفتن در خصوص یکی از بزرگترین دریاچه های آب شور جهان و صد البته پهناورترین دریاچه کل کشور ترکیه هستید. این دریاچه از مساحتی 2333/05 کیلومترمربع برخودار است و بیشتر عمق آن نیز همانطور که مشخص شده، 426 متر قلمداد می شود. دریاچه وان در بخش غربی شهر وان قرار گرفته و به دلیل عدم وجود آبراه های گوناگون جهت خروج آب از این دریاچه و یا حتی وارد شدن مقادیر زیادی آب به داخل بستر این حوضچه آبی مشهور، میزان نمک موجود در آب آن به شدت بالا می باشد و همین امر سبب گشته تا بسیاری از گونه های مختلف جانواری نتوانند در این دریاچه به زیست خود ادامه دهند!

منطقه توریستی کاپادوکیا - Cappadocia

اگر به دنبال یک مقصد عجیب و غریب با چاشنی ماجراجویی در بین جاذبه های گردشگری ترکیه هستید، پیشنهاد می کنیم حتما سری به منطقه کاپادوکیا که در یک پارک ملی نسبتا بزرگ به همین نام در حوالی شهر گورمه (Goreme) واقع شده، بزنید تا از نزدیک شاهد شاهکار هنری طبیعت در طول زمان باشید! طبق تاریخچه موجود در خصوص منطقه توریستی و قدمتی کاپادوکیا باید اذعان داشت که از این مکان در عصر باستان سرزمین ترک ها به عنوان یک اقلیم پادشاهی و کاملا سلطنتی استفاده می شده و تمام مجسمه های موجود در این منطقه که بنابر گفته افراد محلی دودکش هایی هستند که توسط اجنه در این نقطه از کشور ترکیه ساخته شده اند، ثمره فوران کوه های آتشفشانی و سپس فرسایش این مواد بیرون زده از دل زمین در اثر گذر زمان بحساب می آید. به لحاظ چشم انداز و وجود مناظر طبیعی کاملا شگفت انگیز در این نقطه از کشور ترکیه، سخت بتوان صحبت کرد و نقطه مشابه دیگری همچون آن را در جای دیگری از این هستی بیکران پیدا نمود! مردم باستان با اینکه معتقد بودند که این مجسمه های عجیب و غریب از سوی بیگانگان و یا همان اجنه ساخته شده، داخل این دودکش ها را همچون غار کنده و در آن ها شرایط مناسبی را جهت گذران زندگی خود ایجاد کرده اند که رفته رفته و با گذر زمان زمان، همین اتاق های حفر شده در داخل این مجسمه های صخره ای مانند، تبدیل به هتلی شایسته جهت اقامت گردشگران و بازدیدکنندگان منطقه کاپادوکیا شده است. شایان ذکر است که در بین این مجسمه های بزرگ سوراخ شده، یک کلیسای مسیحی نیز ایجاد شده است. پیشنهاد می کنیم در سفر خود حتما سری به این منطقه توریستی و جذاب در بین جاهای دیدنی ترکیه بزنید و سعی کنید قبل از آمدن خورشید، خود را سوار بالن های تفریحی موجود در این منطقه نمایید تا از نمایی خاطره انگیز شاهد نورانی شدن زمین زیر پایتان باشید.

ساحل کاپوتاش - Beach Kaputash

اگر از جمله گردشگران و علاقمندان حضور در نواحی ساحلی کشور ترکیه هستید، باید بگوییم خیلی برای ارضای این حس مسافرتی خود در سرزمین ترک ها با مشکل مواجه نخواهید شد! حقیقتا در ترکیه بطور کاملا دقیق و اندازه گیره شده، 1609 کیلومتر خطوط ساحلی در مجاورت دریای مدیترانه ایجاد شده که شاید یکی از خاص ترین بخش های ساحلی این مناطق، ساحل کاپوتاش بحساب آید که تنها 16 کیلومتر طول دارد و در حصاری از صخره های سخت با شیبی تند واقع شده است. ساحل کاپوتاش در بخش غربی شهر کاش قرار گرفته و به دلیل موقعیت مکانی ویژه ای که از آن برخوردار است، تقریبا در خلال هیچ کدام از سال های توسعه و پیشرفت و همچنین به سمت توریستی شدن کشور ترکیه نتوانسته دچار تغییرات مثبتی در بستر خود شود و به همین خاطر همچون یک ایستگاه ساحلی کاملا معمولی در میان خطوط ساحلی معروف ترکیه به چشم می آید. البته از قلم نیفتد که در ساحل کاپوتاش می توان با رستوران ها و اغذیه فروشی های نسبتا مدرن و مجللی مواجه شد ولی خوب به دلیل ساختار مکانی موجود در این بخش ساحلی، امکان ساخت و بهره برداری از اماکن اقامتی لوکس و هتل های چند ستاره ای میسر نمی باشد.

استانبول - Istanbul

آخرین مورد در بین دیدنی های ترکیه که شاید تاکنون بارها و بارها در خصوص شرایط زندگی و جاذبه های مختلفی توریستی و تفریحی در کنار امکانات رفاهی و لذت هایی که در آن انتظار شما گردشگران و مسافران عزیز را می کشند، صحبت کرده ایم. شهر استانبول پرجمعیت ترین و همچنین بزرگترین شهر موجود در ترکیه بحساب می آید که به دلایل زیادی از شهرت جهانی نیز در اقصی نقاط این کره خاکی برخوردار شده است! در استانبول تا دلتان بخواهد می توانید خود را سرگرم تفریح و لذت و سپری کردن لحظاتی کنید که قطعا دیگر برایتان جبران نخواهد شد! شهر استانبول علاوه بر داشتن جاذبه های گردشگری و تاریخی فراوان که عموما نیز به لحاظ مذهبی از ارزش و احترام خاصی همچون مسجد آبی و یا مسجد ایاصوفیه (Hagia Sophoa) نزد کل ترک ها برخوردار هستند، از مناظر شگفت انگیزی نیز برخوردار است که یک نمونه بارز آن تماشای غروب خورشید در این شهر قلمداد می شود. استانبول که همیشه مقصدی ایده آل در بین جاهای دیدنی ترکیه خصوصا برای گردشگران ایرانی در کل دنیا بشمار می آید به لحاظ موقعیت جغرافیایی خود، راه ارتباطی سرزمین کهن ترک ها با دو قاره آسیا و اروپا محسوب می شود.

















مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار