gardeshban.ir

آرزوی بازدید از عمارت شمس العماره به عنوان نخستین عمارت بلند مرتبه تهران به دل بسیاری از علاقمندان به تاریخ و بناهای تاریخی مانده است.
کد خبر: ۱۳۲۸۹
تاریخ انتشار : دوشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۸-1398 March 06
گردشبان (gardeshban.ir) :
سال ها بنا در حال مرمت بود و تنها جداره بیرونی آن زینت بخش قاب عکس های یادگاری بازدیدکنندگان بود. بعد از پایان پروژه مرمت هم تنها بازدید از طبقه اول آن امکان پذیر شد و پا گذاشتن بر پله های باریک و بلند آن و تماشای تهران از دریچه نگاه عمارت شمس العماره همچنان آرزوی بسیاری از بازدیدکنندگان است. البته مدیر مجموعه جهانی گلستان وعده هایی داده، اما اینکه این قول و وعده تا چه میزان قابل اجرا باشد و اینکه بازدید ولو اندک و به تعداد محدود از این بنا، چقدر می تواند به این عمارت نفیس قاجاری لطمه وارد کند، مواردی است که باید بررسی شود. 

مسعود نصرتی، مدیر مجموعه جهانی گلستان درباره بازگشایی شمس العماره برای بازدید تعداد محدود بازدیدکنندگان گفت: «شمس العماره باید با طمانینه دیده شود بنای دو طبقه ای آن به مرمت نیاز دارد نمی توان گروه های زیادی را برای بازدید به این بنا فرستاد در آنجا کاشی های منحصر به فرد و نقاشی های دیواری زیادی وجود دارد. ما نباید از تعداد زیاد بازدیدکننده در یک مکان تاریخی خوشحال شویم، چون به آن بنا آسیب می رساند. باید به عنوان مثال ده نفر در ماه از آن دیدن کنند که قبل از آن ثبت نام کرده اند. این اقدام و بازگشایی در کاخ از سمت ناصر خسرو امسال حتماً انجام می شود.»

نصرتی درباره اینکه مدت هاست گیت خروجی این کاخ از سمت خیابان ناصرخسرو باز نشده، درحالی که بارها وعده آن توسط شورای شهر و شهرداری و مسئولان کاخ داده شده، گفت: «این کار احتیاج به برخی زیرساخت ها دارد. اهالی بازار در خیابان ناصرخسرو باید بدانند که اگر این در به سمت ناصرخسرو باز شود، برای کاسبی خودشان بهتر است چون گردشگر از این سمت می تواند خارج شود و مدتی در ناصرخسرو متوقف می ماند.»

رئیس کاخ گلستان بیان کرد: «عید امسال 94 هزار بازدیدکننده از کاخ داشتیم، اگر تنها 700 نفر از آنها در خیابان ناصرخسرو خرید می کردند اتفاق مهمی در اقتصاد آن ها شکل می گرفت، بنابراین بازاری ها باید برای اقتصاد خودشان هم که شده به ما کمک کنند تا این در باز شود.»

وی گفت: «ما در حال حاضر مشکل پایش دوربین و نیروی انسانی داریم وگرنه گیت برای این بخش از درهای کاخ آماده است. قبلاً شهرداری منطقه قول بازگشایی را داده بود، اما با تغییر و تحولات در شهرداری این اقدام هم فراموش شد.»
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار