gardeshban.ir

دریاچه مور زرد یاسوج یکی از دریاچه‌های طبیعی این شهر است. اینجا یکی از زیباترین و پرطرفدارترین جاذبه‌های طبیعی یاسوج به شمار می‌رود و چشم‌اندازی رویایی دارد.
کد خبر: ۱۳۳۰۷
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۷ خرداد ۱۳۹۸-1398 March 07
گردشبان (gardeshban.ir) :
استان زیبای کهگیلویه وبویراحمد با داشتن چشمه‌ها و تفرجگاه‌ها، آبشارهای زیبا، رودخانه‌های خروشان و دریاچه‌ها پذیرای گردشگران است. این استان با داشتن ۲۸۰ تفرجگاه طبیعی، حدود ۲۶۰۰ اثر تاریخی، ۷۵۰ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و مواهب طبیعی چشم‌نواز مکانی مناسب برای گردشگران و به‌خصوص طبیعت‌گردان است. شهر یاسوج از مناطق سردسیری کهگیلویه و بویراحمد است که به دلیل داشتن جاذبه‌های طبیعی، توریستی و گردشگری به‌عنوان «پایتخت طبیعت ایران» شناخته شده است. یاسوج با زیبایی‌های چشم‌نواز طبیعی، همچون قطعه حریری سبز در دامنه‌های رشته‌کوه‌های دنا قرار گرفته و به واسطه این زیبایی‌ها و آب و هوای مطبوعش هر ساله در فصول سبز، پذیرای گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت است. یکی از مناطق طبیعی زیبا و بکر در این شهر دریاچه مور زرد یاسوج است.

دریاچه مور زرد یکی از پدیده‌های طبیعی یاسوج است. دریاچه محدوده آبی بزرگی است که به آب‌های آزاد راه ندارد (دریاچه بزرگتر از آبگیر است). بعضی از دریاچه‌ها به قدری بزرگ هستند که در صحبت محاوره از آن‌ها به‌عنوان دریا نام برده می‌شود، مانند دریاچه خزر. دریاچه‌ها همانند رودها جاری نمی‌شوند و ساکن هستند. بیشتر دریاچه‌های بزرگ آب تازه دارند. بعضی از دریاچه‌ها طبیعی نبوده و توسط بشر به وجود آمده‌اند. این دریاچه‌ها به منظورهای مختلفی نظیر تولید برق (به‌عنوان مثال دریاچه پشت سدها)، برای استفاده از آب آن‌ها برای کشاورزی یا در خانه‌ها یا برای تفریح ساخته شده‌اند.

برخی دیگر نیز به‌طور طبیعی شکل گرفته‌اند. دریاچه مور‌ زرد یکی از دریاچه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد است که در ۱۸۰ کیلومتری شمال غربی یاسوج قرار دارد. این دریاچه که به نام‌های چون «مور زرد زیلایی» و «برم دلی بو» خوانده می‌شود، به‌صورت سه دریاچه است که یکی بزرگتر از دو تای دیگر است. این سه دریاچه زیبا تقریبا سه کیلومتر از هم‌دیگر فاصله دارند و درای وسعت زیادی هستند. این دریاچه‌ها در ارتفاع ۲۱۸۰ متری از سطح دریا واقع شده و بیش از ۳۵ هکتار مساحت دارند. آب این دریاچه از چشمه‌های کارستی و روان‌آب‌های سطحی تأمین می‌شود. میانگین عمق این دریاچه را حدود ۸ متر دانسته‌اند.

دریاچه مور زرد که با نام‌های مور زرد زیلایی و برم دلی بو هم شناخته می‌شود، محل زندگی آبزیان بسیار زیبایی است

در دریاچه مور زرد، آبزیان مختلفی وجود دارد. از جمله این آبزیان می‌توان به انواع ماهی‌ها به ویژه ماهی کپور معمولی، قورباغه، مارآبی، مارماهی، لاک‌پشت و خرچنگ که در دریاچه زندگی می‌کنند، اشاره کرد. پرندگان آبی همچون مرغ ماهی‌خوار، اردک و غاز نیز در اطراف این دریاچه دیده شده‌اند. در قسمت غربی دریاچه مور زرد، دریاچه دیگری به نام «هپر» قرار دارد که از دریاچه مور زرد کوچک‌تر است، اما شرایط طبیعی آن از نظر آبزیان و پرندگان، همانند دریاچه مور زرد است. آب این دریاچه از طریق یک راه باریک به آب رودخانه ریش در منطقه سادات شاه غالب شهرستان کهگیلویه می‌ریزد و از آنچا پس از طی مسافتی، به رود کارون می‌پیوندد.

دریاچه برم مورد زرد در موقعیت جغرافیایی ۳۱۱۳۳۵ شمالی و ۵۰۴۷۳۰ شرقی در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد. این دریاچه در شمال باخترى یاسوج و جنوب لردگان قرار گرفته است. 

چشمه‌‌هاى متعددى در اطراف دریاچه مى‌جوشند. حداکثر و متوسط عمق دریاچه مور زرد به ترتیب ۱۴ و ۸ متر است. این دریاچه در نقشه جغرافیایی به نام برم مور زرد ثبت شده و مانند اقیانوس آبی کوچکی هستند که آینه‌وار طراوت و نشاط را انعکاس می‌دهند. منطقه اطراف این دریاچه پوشیده از گل‌های زرد، درختان کوهی و زمین‌های زراعتی سرسبز است که زیبایی دریاچه مور زرد را دو چندان می‌کند.

در اطراف این دریاچه‌ها طبیعت بسیار زیبایی وجود دارد. چشم‌انداز این طبیعت زیبا که با جنگل‌های بلوط و زالزالک تزیین شده، مکانی زیبا را در اطراف دریاچه برای حضور گردشگران فراهم کرده است. امروزه با استفاده از آب دریاچه مور زرد برای آبیاری زمین‌های زراعتی، علاوه بر وجود درختان زیبای نام برده، زمین‌ها و کشت حاصل‌خیز اطراف دریاچه توسط کشاورزان بر زیبایی و طراوت اطراف دریاچه افزوده و آن چندین برابر کرده است. 

آب این دریاچه از طریق یک راه باریک به آب رودخانه ریش در منطقه سادات شاه غالب شهرستان کهگیلویه می‌ریزد و از آنجا پس از طی مسافتی، به رود کارون می‌پیوندد. با توجه به مساحت زیاد این دو دریاچه‌، وجود طبیعت فوق‌العاده دل‌انگیز و تماشایی، این دریاچه‌ها می‌توانند مکانی بکر و مناسب گردشگران دوست‌دار ورزش‌های آبی باشند. این دریاچه با وجود اینکه یکی از زیباترین مناطق دیدنی کهگیلویه و بویراحمد است، اما از حداقل امکانات اولیه زیر ساخت گردشگری برخوردار نیست.

دریاچه‌های سه‌گانه مور زرد زیلایی که دارای چشم‌انداز زیبایی هستند، هرساله می‌توانند گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب کنند. کل مسیر دسترسی به این دریاچه‌ها ۲۲ کیلومتر است که ۱۲ کیلومتر آن در حال احداث است و ۱۰ کیلومتر دیگر نیز در دوره‌های بعد ساخته خواهد رفت.






مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار