gardeshban.ir

دلیلی ندارد سفرتان به ترکیه را به خاطر ماه رمضان به تعویق بیندازید. اما بهتر است قبل از شروع این سفر در ماه رمضان، نکاتی در رابطه با فرهنگ رمضان بدانید.
کد خبر: ۱۳۳۲۰
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۷ خرداد ۱۳۹۸-1398 March 07
گردشبان (gardeshban.ir) :
بر اساس اعتقادات اسلامی، در نهمین ماه قمری قرآن کتاب آسمانی مسلمانان بر پیامبر اسلام حضرت محمد(ص) وحی شده است. این ماه از دیگر ماه‌های قمری برتری‌ و مزیت قابل توجهی دارد و مسلمانان موظف‌اند در این ماه آداب خاصی را رعایت کنند.
ترکیه در ماه مبارک رمضان، سفر به یاد ماندنی‌ای را برای گردشگران خارجی رقم می‌زند. بخاطر داشته باشید، دانستن بایدها و نبایدهای مرتبط با این ماه به گردشگران در داشتن سفری هر چه بهتر کمک می‌کند. مسجدهای تاریخی ترکیه در ایام ماه مبارک و بخصوص ساعات قبل و بعد از افطار مملو از جمعیت و مسلمانان است. در اطراف مساجد عموما ضیافت افطاری برقرار است و پس از افطار نیز مسلمانان به ادای نماز که عموما به صورت جماعت برگزار می‌کنند، مشغول می‌شوند.

در ادامه به تعدادی از آداب و رسوم ترکیه در ماه رمضان که مسافران مسلمان و غیر مسلمان باید بدانند، اشاره می‌کنیم.

صدای طبل‌ها راهنمای ماه رمضان در ترکیه

تصور کنید در هتل محل اقامت خود یا در منزل یکی از دوستان به خواب عمیقی فرو رفته‌اید که ناگهان صدای طبل همراه با فریادهای مردی از بالای بام یا در کوچه‌ها بیدارتان می‌کند.
جالب است بدانید که این افراد برای بیدار کردن مسلمانان به هنگام سحر استخدام شده‌اند و تمام شب‌ها وقت سحر طبل خود را به صدا در آورده و در کوچه‌ها قدم میزنند. بعضی از این افراد لباس مخصوص سنتی را به تن دارند و همراه با ریتم طبل شعر سنتی ترکی را می‌خوانند. هر محله نوازنده مخصوص خود را دارد. بعضی وقت‌ها مردم برای قدردانی از این افراد به آن‌ها پول نیز می‌دهند.

اکثر رستوران‌ها و کافه‌ها افطاری سرو می‌کنند

فرقی نمی‌کند به رستوران‌های لوکس یا دوستانه و جمع و جور می‌روید، همه‌ی آن‌ها منوی مخصوص برای وعده‌ی افطار مشتریان خود در نظر گرفته‌اند. میز‌ها به همان سبک سنتی ترکی با انواع شربت‌ها و چایی ترکی در کنار سماور بزرگی آراسته شده‌اند که مشتریان می‌توانند قبل از میل وعده‌ی اصلی از این مجموعه نوش جان کنند. هنگام باز کردن روزه، خرما و زیتون جزو جدانشدنی سفره‌های افطار در ترکیه‌اند. البته این به این معنی نیست که شما مجبور هستید فقط با این‌ها روزه‌ی خود را باز کنید، اما حتما حکمتی پشت این ماجرا است. در سیره‌ی رسول خدا آمده است که ایشان در وعده‌های مختلف غذایی به خصوص در ماه مبارک رمضان در زمان بین افطار تا سحر به خوردن خرما تاکید داشتند. امروزه هم می‌گویند خرما ضد پف‌کردگی، سرخ‌شدگی، ضد التهاب و تبسی است.

مساجد بزرگ و معروف هر شهر ترکیه به وسیله کارهای دستی تزیین می‌شوند که نمایشگر جملاتی است که بین دو مناره بسته می‌شوند؛ جملاتی از قبیل «رمضان خوش‌آمدی»، «سلطان یازده ماه» و «رمضان با برکت».

عید فطر

عید فطر تعطیلات سه روزه‌ای است که نشانگر پایان ماه مبارک است. در این عید نماز مخصوص عید فطر برگزار می‌شود. مردم نیز این عید را به عنوان مهم‌ترین عید مسلمانان جشن می‌گیرند و به دید و بازدید اقوام و آشنایان می‌روند.

افطار یا سحر را امتحان کنید

در کشورهای مسلمان غذا و حتی تفریحات و سرگرمی‌ها با فرا رسیدن ماه مبارک تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و مکان‌های عمومی نیز دست‌خوش تغییرات ملموسی در همه جهات می‌شود. در ترکیه هتل‌های پنج ستاره، رستوران‌های لوکس یا رستوران‌های معمولی نیز وعده‌ی اضافی به نام افطار یا سحر سرو می‌کنند. از آنجایی که این وعده‌ها مختص مسلمانان نیست و برای عموم قابل استفاده است، حتما برای یکبار هم که شده افطاری یا سحری را در یکی از این مکان‌ها امتحان کنید و با روح ماه مبارک آشناتر شوید.

کار خیر کنید

یکی از اصول مهم و برجسته در رابطه با ماه رمضان روح سخاوت و کمک به همنوعان است. مسلمانان به صورت فردی و بعضا در قالب گروه‌های خیریه به تهیه افطار و سحری برای نیازمندان می‌پردازند. حال فرصت مناسبی است برای مسافران که روحیه‌ی کار خیر و صدقه دادن را در خود تقویت کنند. در این ماه به بسیاری از نیازمندان، فقرا، بی‌سرپرستان، پناهندگان از کشورهای جنگ‌زده و.... کمک شایانی می‌شود.

در فستیوال‌ها و جشن‌های رمضان شرکت کنید

سفر گردشگران در ماه رمضان به ترکیه قطعا مملو از تجربه‌های جدید و منحصر به فرد در رابطه با سنت‌های اسلامی و بخصوص فرهنگ روزه و روزه‌داری در این کشور است. جشن‌ها و گردهمایی‌های بزرگ و خاصی در این ماه برگزار می‌شود که علاوه بر مردم عادی و مسلمانان، گردشگران علاقه‌مند را نیز به خود جذب می‌کند. مراسمات ویژه‌ای همواره در میدان مسجد سلطان احمد و پارک مال تپه «Maltepe Park» برگزار می‌شود. ضمن این‌که مراسم درویشان صوفی در خانه درویشی گالاتا نیز شدیدا توصیه می‌شود.

متواضع و مودب باشید

اگر می‌خواهید با روزه‌داران مهربان باشید و به آن‌ها احترام بگذارید، وقتی به این افراد می‌رسید، به آن‌ها با جمله‌ی «رمضان مبارک» و «رمضان بخیر باشد» سلام کنید. (Ramadan Mubarak و Hayırlı Ramazanlar)

قبل و بعد از افطار می‌توانید جمله‌ی «خدا روزه‌تان را قبول کند» را نیز طبق سنت‌های قدیمی به یکدیگر بگویید.

و در پایان به عنوان حرف آخر باید بگوییم اسلام دین منعطف و منطقی است. روزه بر همه مسلمانان بالغ واجب است، بجز کسانی که ناتوان هستند و بیماری‌های خاص دارند، یا زنان باردار و مادران شیرده. خداوند، رمضان را ماه بندگی، فروتنی، گذشت و مهرورزی قرار داده است. 
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار