gardeshban.ir

دفاتر خدمات مسافرتی از ارکان مهم و تاثیرگذار در حوزه گردشگری هستند، تا جایی که بسیاری از صاحب نظران آن ها را مهمترین بازیگران صنعت گردشگری می دانند.
کد خبر: ۱۳۳۴۶
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۸-1398 March 08
گردشبان (gardeshban.ir) :
ایفای نقش این بازیگران کلیدی در صنعت گردشگری در سال های اخیر با چالش ها و موانعی مواجه شده، تا جایی که سال گذشته بسیاری از این دفاتر به اجبار فعالیت خود را به حالت تعلیق درآوردند و بسیاری از تحلیل گران ورشکستگی قریب الوقوع آن ها را پیش بینی کردند. سیاست های بین المللی و تحریم های اقتصادی ایران و تبعات آن از یک سو و سیاست گذاری های داخلی و محدودیت هایی که بخش نامه ها و قوانین برای این صنف ایجاد می کنند از سوی دیگر، مسائلی برای فعالان این حوزه ایجاد کرده است.

ابلاغ بخش نامه هایی با هدف کاهش آزادی عمل این صنف، مشکلات اقتصادی و سیاست گذاری های کلان در حوزه گردشگری که تبعات آن مستقیم و غیر مستقیم متوجه این بخش از زنجیره گردشگری کشور شده، همه مواردی است که فعالان این بخش از صنعت گردشگری ایران را با چالش مواجه کرده است. سال هاست متولیان و نمایندگان این صنف مطالباتی را مطرح می کنند که در سایه محدودیت های قانونی همچنان در حد مطالبه باقی مانده و محقق نشده است. این مطالبات در آخرین جلسه ای که نمایندگان دفاتر خدمات مسافرتی با مقام ارشد حوزه گردشگری داشتند باز هم مطرح شد.

 هفته گذشته ولی تیموری، معاون گردشگری کشور نشستی با روسای انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی داشت تا در خصوص مشکلات این صنف گفت و گویی داشته باشند. در این نشست محور صحبت ها تفویض امور قانونی قابل واگذاری به انجمن ها بود. مواردی از قبیل صدور مجوز برای تاسیس آژانس های مسافرتی که بارها از سوی فعالان این صنف مطرح شده و علیرغم تبعاتی که داشته همچنان با مخالفت دولت روبروست و مسئولان دولتی با واگذاری این امور به بخش خصوصی و انجمن های تخصصی موافقت نمی کنند. در ماه های اخیر اخباری مبنی بر بازداشت تعدادی از مدیران سابق سازمان میراث فرهنگی و روسای دفاتر خدمات مسافرتی غیرمجاز منتشر شد که باز هم بهانه ای برای تکرار این درخواست بود که دولت مواردی از قبیل صدور مجوزها را به بخش خصوصی واگذار کند، چرا که ملاحظاتی که در بدنه دولت برای اعطای مجوز وجود دارد گاهی خالی از نگاه تخصصی به درخواست های ارائه شده جهت تاسیس دفاتر مسافرتی است.

در جلسه هفته گذشته روسای انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی با معاون گردشگری کشور، مسائل دیگری که این دفاتر با آن ها روبرو هستند، نیز مطرح شد که از جمله این موارد می توان تغییر آیین نامه دفاتر، مسایل مربوط به عقد قرارداد با مسافران و بیمه مسافرتی و همچنین واگذاری واحد بررسی شکایات به انجمن هر استان اشاره کرد.

مشکلات و مسائل این بازیگران کلیدی صنعت گردشگری به اینجا ختم نمی شود و مشکلاتی از قبیل فعالیت در فضای مجازی و نبود نظارت بر فعالیت های دفاتر مجاز و غیرمجاز در این فضا را می توان به عنوان مسئله ای جدید برای فعالان این صنف عنوان کرد. مسئله ای که نیاز به نگاهی اصولی دارد و قوانینی که ضمانت اجرا داشته باشند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار