gardeshban.ir

با توجه به صحبت های مدیر گردشگری سازمان منطقه آزاد ماکو، نوروز گذشته در ماکو بسیار دیدنی بود و بازارچه های گردشگری رونق گرفت. به گفته برخی مسئولان، مصوبه 140 میلیون دلاری دولت برای کالای همراه مسافر یکی از دلایلی است که سفر به مناطق آزاد را افزایش داده است.
کد خبر: ۱۳۳۵۶
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۸-1398 March 08
گردشبان (gardeshban.ir) :

براساس این مصوبه، هر مسافر می تواند 80 دلار کالای همراه به کشور وارد کند. به این ترتیب با توجه به اینکه مناطق آزاد جایگزین سفرهای خارجی می شوند تقاضا برای سفر داخلی به مناطق آزاد بیش از پیش افزایش یافته است.

 مناطق آزاد با توجه به مجاورت با مرزها فرصت بیشتری برای بهره گیری از این فرصت دارند. فرصتی که می تواند نه تنها به تحول اقتصادی این مناطق بلکه به صنعت گردشگری کشور نیز کمک کند. به عقیده کارشناسان نیز بسیاری از گردشگران با هدف خروج از کشور به مناطق آزاد وارد می شوند، به همین خاطر این موضوع می تواند فرصت طلایی برای جذب گردشگران بیشتری باشد.

مهدی عبدالله زاده مدیر گردشگری سازمان منطقه آزاد ماکو در خصوص وضعیت بازار سفرها در نوروز 98 و آمادگی سازمان در این ایام به همگردی می گوید: ایام نوروز از بهترین زمان ها برای انجام سفر است. در سال های گذشته، منطقه آزاد ماکو به عنوان یکی از مقاصد گردشگری خصوصا به لحاظ خرید و تفریح در کشور مطرح شده است.

جشن های شبانه و ماهیگیری در کنار سد ارس

او ادامه داد: برای ایام نوروز 98 برنامه ریزی جامعی و کاملی نسبت به سال گذشته صورت گرفت. در این برنامه ریزی جشن های شبانه، موسیقی هنرمندان ملی-محلی جای داشت. همچنی برنامه هایی در نقاط مختلف منطقه مانند مراسم ماهیگیری (سد ارس) انجام شد. موسیقی محلی در محله های پرتردد نیز اجرا شد تا مسافرانی که به ماکو سفر می کنند، با این برنامه ها سرگرم شده واز آن لذت ببرند. به اعتقاد ما این یک نوع تبلیغ مفید و مثبت برای گردشگرانی که ماکو را برای سفر برگزیدند، به شمار می آید.

عبدالله زاده افزود: علاوه بر تبلیغات غیر مستقیم، اقدامات تبلیغاتی نیز پیش از فرارسیدن ایام نوروز خصوصا در تبریز و تهران برای معرفی منطقه و برنامه های تفریحی صورت گرفت. در کنار این اقدامات، آماده سازی منطقه همچون گلکاری، تزئین سفره های هفت سین در سراسر منطقه، خدمات پاکسازی برای ایام نوروز انجام شد.

رونق گردشگری ماکو1

تاثیر کاهشی شرایط جوی بر سفرهای نوروزی

مدیر گردشگری سازمان منطقه ازاد ماکو خاطرنشان کرد: مساله ای که امسال موجب کاهش میزان سفرها شد، شرایط جوی، باران و برف در تعطیلات نوروز بود. براساس اطلاع رسانی هایی که انجام شد، رسانه ها اعلام کردند که مردم تا حد امکان از سفرهای غیر ضرور خودداری کنند و این موضوع تاثیر زیادی بر بازار سفرها در ایام عید گذاشت، بنابراین حضور مسافرت ها در منطقه آزاد ماکو نیز تحت تاثیر شرایط جوی قرار گرفت و تعداد مسافران نسبت به گذشته کمتر به نظر می رسید.

او در ادامه گفت: علاوه بر این مساله، موضوع دیگری که بازار سفر را تحت تاثیر قرار داد، کاهش تعداد مسافران از پایانه های خروجی ماکو بود. با توجه به افزایش نرخ ارز و عوارض خروج مسافر از کشور در ایام نوروز نسبت به سال های قبل تعداد مسافرانی که با هدف خروج از کشور به ماکو سفر می کردند، کاهش یافته است.

رونق گردشگری ماکو 2

هدف گردشگران از سفر به ماکو

به گفته عبدالله زاده بخش قابل توجهی از مسافرانی که در ایام نوروز به منطقه آزاد ماکو سفر می کنند، به منظور استفاده از پایانه های مرزی و گمرکات برای سفرهای خارجی است. با این حال با توجه به برنامه هایی که در نوروز تدارک دیدیم تعداد مسافران چندان کاهش نیافته بود. بازار گردشگری منطقه آزاد ماکو به طور عمده میزبان استان های همجوار همچون تهران است که برای انجام خرید و سفرهای خارجی به این منطقه وارد می شوند. براساس مشاهدات این بازارها امسال تاحدودی در ایام نوروز رونق داشت، اما به هر حال تحت تاثیر عواملی قرار گرفت که پیشتر توضیح داده شد.

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار