gardeshban.ir

یکی از استان های شمالی ایران که در خود جنگل های سرسبز و زیبایی جای داده، استان گلستان است. برای افرادی که به دنبال آرامش در دل طبیعت هستند و از شلوغی های شهر بیزارند، استان گلستان و جنگل هایش از جمله بهترین ها هستند.
کد خبر: ۱۳۳۷۷
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۸-1398 March 09
گردشبان (gardeshban.ir) :

در بین جنگل های این استان، جنگل ناهارخوران در شهر گرگان معروف بوده و که ما در ادامه مطلب سعی داریم تا شما را با زیبایی های آن آشنا کرده و تشویقتان کنیم که اگر روزی به این منطقه از ایران سفر کردید، پارک جنگلی ناهارخوران را از یاد نبرید که پشیمان می شوید.

جنگل ناهارخورانمعرفی

در قسمت جنوبی شهر گرگان و بر دامنه کوه ها و دره ها، جنگل بسیار بزرگ و سرسبزی به نام جنگل ناهارخوران وجود دارد. این جنگل از دوره سوم زیمن شناسی و جنگل های هیرکانی بازمانده و قدمت آن را می توان 40 میلیون سال دانست. جنگل ناهارخوران از جمله جاذبه های ملی کشور بوده و از شهرت بسیار بالایی برخوردار است. با توجه به آنکه ناهارخوران از سال 1338 به شهرداری واگذار شد، در آن امکانات و تجهیزات بسیاری برای رفاه حال مردم در نظر گرفته شده است. پارک جنگلی ناهارخوران، روزانه میزبان افراد بسیاری من جمله بومیان این منطقه و گردشگران است که از هوای عالی آن استفاده می کنند. جنگل ناهارخوران وسعتی به اندازه 168 هکتار دارد که در گذشته با شهر گرگان فاصله داشته، اما امروزه خیابان متصل به این جنگل که جزئی از شهر به حساب می آید، از جمله خیابان های اصلی و شلوغ شهر است. در ناهارخوران که خود جاذبه اصلی شهر گرگان است، جاذبه های دیگری وجود دارند که بازدید از آن ها خالی از لطف نیست.

جنگل ناهارخوران 2نام جنگل

دلیل آنکه نام این جنگل، ناهارخوران است این بوده که در گذشته کاروان های زائرین امام رضا از این منطقه عبور می کردند و به دلیل سرسبزی و آب و هوای خوب، در این محل استراحت می کردند و ناهار خود را در اینجا می خوردند.

جنگل ناهارخوران 3انواع پوشش گیاهی و جانوری

از نظر گونه های جانوری می توان گفت که بسیاری از حیوانات و جانوران به دلیل گسترش شهر و افزایش دخالت های انسان، از بین رفته اند و تنها گونه هایی مانند شاهین، عقاب، خفاش، راسو، جغد، کلاغ، مارمولک جنگلی دیده می شوند. در ناهارخوران گونه های مختلفی گیاهی از جمله گیلاس وحشی، ممرز، ازگیل، ولیک، بلوط، خرمندی، بید مجنون، شمشاد، سرو، کاج، مینا وجود دارد.

جنگل ناهارخوران 4آب و هوا

به طور کلی می توان آب و هوای این جنگل را مطبوع و ملایم دانست. درجه هوا معمولا بین 12 تا 22 درجه سلسیوس بوده که این حد از درجه حرارت نسبت به خود گرگان کمتر هست، چون جنگل بر روی ارتفاعات قرار دارد. میزان بارش این منطقه سالانه به طور متوسط 649 میلیمتر گزارش شد. در فصل بهار هوا بسیار مطبوع بوده، چشمه ها و رودخانه پر آب بوده و درختان و گیاهان سرسبز هستند. پاییز این جنگل بسیار زیبا و رنگارنگ است و درخت ها رنگ های مختلفی پیدا می کنند. زمستان ها این جنگل سفیدپوش می شود و زیبایی به خصوص خود را دارد. به طور کلی هر فصل از سال این جنگل جذابیت منحصر بفردی برای گردشگران خواهد داشت.

جنگل ناهارخوران 5اقامت

در پارک جنگلی ناهارخوران فضاهایی برای چادر زدن و کمپ وجود دارند. همچنین در کنار این موارد هتل، مهمانسرا، آلاچیق و خانه های بومی در نظر گرفته شده تا علاقمندان بتوانند شب ها نیز در این طبیعت زیبا اقامت داشته باشند.جنگل ناهارخوران 7

جاذبه های جنگل ناهار خوران

روستای زیارت

از جنگل ناهار خوران تا یکی از بهترین روستاهای کشور، تنها هفت کیلومتر راه است. این روستا، روستای زیارت بوده که راه دسترسی به آن مسیری جنگلی و سرسبز است. در این روستا همچنین جاذبه های مختلفی مانند آبشار و امامزاده نیز به چشم می خورند.

جنگل ناهارخوران 8

رودخانه زیارت

در جنگل ناهارخوران فقط یک رودخانه وجود دارد که 40 کیلومتر طول آن است. این رودخانه به نام زیارت بوده که در واقع از روستای زیارت در این جنگل سرچشمه می گیرد. از جمله منابع تامین کننده آب در شهر گرگان را می توان این رودخانه پر آب دانست.

جنگل ناهارخوران 9

چشمه ها

در این جنگل چندین چشمه وجود دارد که معروف ترین آن ها، سفید چشمه است. این چشمه را می توان در ارتفاعات این جنگل پیدا کرد.

جنگل ناهارخوران 10تپه باباطاهر

یکی از نقاط جذاب این جنگل تپه باباطاهر است که در کنار بلوار قرار دارد. در بالای این تپه می توانید منظره بسیار زیبایی از شهر را مشاهده کنید.جنگل ناهارخوران 11

پارادایز

همانطور که در بالا گفته شد، امکانات و تجهیزات رفاهی مختلفی در جنگل ناهارخوران در نظر گرفته شده است. در این جنگل قسمتی را می بینیم که در آن شهربازی، رستوران، هتل وجود دارند و به این قسمت پارادایز گفته می شود.

جنگل ناهارخوران 12

جنگل های مصنوعی

در بلوار این جنگل و در کناره های آن، درخت های کاجی را می بینیم که به این قسمت جنگل مصنوعی گفته می شود و از جذابیت های ناهارخوران گرگان به شمار می آید.

جنگل ناهارخوران 13

تفریحات جنگل ناهارخوران گرگان

جنگل نوردی

پیاده روی در بین درختان و گیاهان سرسبز این جنگل بسیار دلنشین خواهد بود. اگر به جنگل نوردی علاقه دارید، می توانید مسیری را برای رسیدن به جنگل النگدره که در فاصله کمی قرار دارد، طی کنید.

جنگل ناهارخوران 14

کوهنوردی

برای علاقمندان به کوهنوردی، پارک جنگلی ناهارخوران بسیار مناسب است. چندین مسیر مختلف برای صعود به ارتفاعات این جنگل وجود دارد. با صعود به این ارتفاعات، مناظر زیبایی از روستا و جنگل را می توان دید.

جنگل ناهارخوران 15

بلوار ناهارخوران

در بلوار ناهارخوران تفریحات و ورزش های بسیاری صورت می گیرند و بهترین مکان برای پیاده روی و لذت بردن از هوای تازه به حساب می آید.

جنگل ناهارخوران 16

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار