gardeshban.ir

آنتالیا یکی از شهرهای بزرگ ترکیه و نیز از جمله مکان‌های پربازدید این کشور به شمار می‌رود. در این مقاله نکاتی را بیان کرده‌ایم که دانستن آن‌ها قبل از رفتن به آنتالیا، تجربه‌ای بهتر برایتان رقم خواهد زد.
کد خبر: ۱۳۳۹۶
تاریخ انتشار : جمعه ۱۰ خرداد ۱۳۹۸-1398 March 10
گردشبان (gardeshban.ir) :
همان طور که پیش‌تر اشاره کردیم، آنتالیا از جمله شهرهای مهم و توریستی کشور ترکیه است.

این شهر که به عنوان مرکز گردشگری و تفریحی ترکیه محسوب می‌شود، دارای جاذبه‌های فراوانی است. در آنتالیا بلوارهای زیبا با درختان نخل و لنگرگاه‌های متعدد خود نمایی می‌کنند. بافت خاص منطقه که شامل خیابان‌های کم‌عرض و پیچ در پیچ بوده، به همراه خانه‌های قدیمی که توسط دیوارهایی محصور شده، بسیار جلب توجه می‌کند. اگر شما هم قصد سفر به آنتالیا را دارید، در ادامه می‌توانید با نکاتی که ممکن است در این شهر به دردتان بخورد، آشنا شوید.

تلفن همراه


اگر شرکت تلفن همراه شما قابلیت رومینگ داشته باشد، می‌توانید از موبایل خود در تمامی شهرهای ترکیه از جمله آنتالیا استفاده کنید. پوشش و آنتن‌دهی تلفن همراه در بیشتر نقاط گردشگری و نیز شهرهای بزرگ ترکیه بسیار خوب و قوی است؛ بنابراین نیازی به نگرانی راجع به این موضوع وجود ندارد. با این حال اگر می‌خواهید مدت زمان طولانی در آنتالیا بمانید، بهتر است یک سیم‌کارت اعتباری ترکیه‌ای تهیه کنید تا هزینه‌ی تماس‌هایتان خیلی بالا نرود. تلفن همراه خود به همراه گذرنامه‌تان را به یکی از فروشگاه‌های مربوطه در آنتالیا ببرید تا با استفاده از کد IMEI گوشی موبایل و نیز اطلاعات شخصی‌تان بتوانید یک سیم‌کارت نو بخرید.

شماره تلفن های اضطراری


قبل از این که به آنتالیا سفر کنید، توصیه می‌کنیم شماره تلفن‌های اضطراری ترکیه را همراه خود داشته باشید تا در صورت نیاز با مشکل خاصی مواجه نشوید. برخی از این شماره‌ها را برایتان فهرست کرده‌ایم:

۱۱۵ پلیس
۱۱۲ اورژانس
۱۱۰ آتش‌نشانی
۱۱۸ اطلاعات شماره تلفن
۱۶۱ اطلاعات پستی ترکیه

برق


جریان برق خانه‌ها و ساختمان‌های آنتالیا مانند دیگر شهرهای ترکیه، ۲۲۰ ولت است. پریزهای برق ترکیه نیز عمدتا مانند ایران از استاندارد دوشاخه بهره می‌برند که شما را از تبدیل‌های سه‌شاخه بی‌نیاز می‌کند. بنابراین می‌توانید با خیالی آسوده، دستگاه‌های برقی خود اعم تلفن همراه، تبلت، لپ‌تاپ و غیره را به راحتی شارژ کنید. البته تعداد اندکی از مناطق ترکیه از برق ۱۱۰ وقت استفاده می‌کنند که آنتالیا شامل آن نمی‌شود، پس جای نگرانی نیست.

تعطیلات رسمی


موزه‌ها، مکان‌های تاریخی و مناطق گردشگری مشابه، در روز نخست تعطیلات در آنتالیا بسته هستند اما معمولا از روز دوم و سوم، مجددا شروع به کار می‌کنند. در صورت نیاز می‌توانید اطلاعات مورد نیاز را از مکان‌های مربوطه نیز کسب کنید.

پوشش


در آنتالیا اگر از اماکن مذهبی و مقدس مانند مساجد دیدن می‌کنید، بهتر است لباسی پوشیده و موقر بر تن داشته باشید تا حرمت این مکان‌ها حفظ شود. اگر لباس مناسب به همراه نداشته باشید، می‌توانید در ورودی مسجد‌ها از مسئولین امر به تهیه‌ی آن اقدام کنید. تهیه‌ی این لباس‌ها معمولا رایگان است. پوشش مناسب برای مردان نیز واجب است. همچنین رعایت سکوت در مساجد آنتالیا نیز از جمله نکات ضروری است. اگر با صدای بلند در این مکان‌ها بخندید، ممکن است موجب آزردگی خاطر مردم این شهر شود.

بلیط هواپیما و هتل


اگر می‌خواهید در طول تعطیلات مذهبی به آنتالیا سفر کنید، حتما بلیط‌ هواپیما و هتل خود را مدتی پیش از سفر رزرو کنید. همچنین اگر با خودروی شخصی خود قصد سفر به آنتالیا را دارید، بایستی مراقب جاده‌ها باشید؛ بزرگراه‌های ترکیه در ایام تعطیلات، شدیدا شلوغ و پر رفت و آمد هستند. ترک‌ها نیز مانند دیگر مردم جهان، در روزهای تعطیل به مسافرت می‌روند. البته بیشتر آن‌ها به جای استفاده از خودروهای شخصی خود، با اتوبوس‌های بین‌شهری سفر می‌کنند. تمامی جاده‌ها و بزرگراه‌های ترکیه در طول روزهای تعطیل، بسیار شلوغ هستند. همچنین در شهرهای کوچک ترکیه، بیشتر فروشگاه‌ها در این ایام تعطیل هستند. این موضوع ممکن است سفر شما را مختل کند. اگر می‌خواهید از آنتالیا به استانبول نیز سری بزنید، این نکته را به خاطر داشته باشید که بازار بزرگ این شهر، همیشه روز اول و گاهی روز دوم تعطیلات، بسته است.

بنابراین راه‌های زیادی برای سفر به ترکیه و آنتالیا وجود دارد. اگر به دنبال سفر با تور هستید، کجارو این امکان را فراهم کرده است که شما سفرتان را ارزان‌تر از هر جا و به راحتی برنامه‌ریزی کنید. با مشاهده تورهای ترکیه و تور آنتالیا و مقایسه قیمت آن‌ها، تور مورد نظر خود را از فروشنده‌های همکار کجارو با پایین‌ترین قیمت خریداری کنید.

ماه مبارک رمضان

مردم مسلمان ترکیه نیز مانند دیگر مسلمانان جهان، در ایام ماه مبارک رمضان روزه می‌گیرند. البته گردشگران و مسافرانی که در این ماه به آنتالیا و دیگر شهرهای ترکیه سفر می‌کنند، اجازه خوردن و نوشیدن دارند؛ اما ادب حکم می‌کند در ملأ عام و در مقابل دیدگان روزه‌داران این کار را نکنید. در ماه رمضان، برخی از رستوران‌های شهرهای کوچک ترکیه در طول روز بسته هستند اما اکثر رستوران‌ها در شهرهای بزرگی مانند آنتالیا و نیز هتل‌ها به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

آب شیر

آب شیر تمامی شهرهای ترکیه از جمله آنتالیا، سالم و آشامیدنی است. آب ترکیه دارای کلر بوده و به لحاظ بهداشتی در سطح خوبی قرار دارد. البته برخی ممکن است به دلیل کلر دار بودن آب این کشور، از بوی آن خوششان نیاید. با این حال، آب معدنی تقریبا در تمامی فروشگاه‌های آنتالیا موجود است. درضمن می‌توانید با خیالی آسوده، دندان‌های خود را با آب شیر مسواک بزنید.

رانندگی در آنتالیا


اگر می‌خواهید در آنتالیا یا دیگر شهرهای ترکیه رانندگی کنید، بایستی گواهینامه رانندگی بین‌المللی (International Driving Permit) داشته باشید. گواهینامه رانندگی بین‌المللی، مدرکی است که به مسافران و گردشگران اجازه می‌دهد در بیش از ۱۶۰ کشور جهان، بدون نیاز به گذران هیچ‌گونه امتحانی، رانندگی کنند. اعتبار این گواهینامه یک سال پس از تاریخ صدور است.

خدمات درمانی


دکترها و دندان‌پزشک‌های آنتالیا در مراکز درمانی بزرگ مانند بیمارستان یا مطب‌های شخصی خود در حال فعالیت هستند. بیمارستان‌های خاصی در استانبول و آنتالیا وجود دارد که مختص خارجی‌ها است. تقریبا تمامی داروخانه‌های ترکیه تحت مالکیت اشخاص حقیقی است.

پروازهای داخلی ترکیه

برای سفر بین شهر‌های مختلف ترکیه، می‌توان از پرواز‌های داخلی استفاده کرد. بهتر است قبل از سفر به این کشور، از آژانس‌های هواپیمایی متفاوت قیمت بلیط پرواز‌های داخلی ترکیه را پرسیده و اقدام به رزرو آن کنید. برای راحتی کار خود می‌توانید از موتور جستجوی کجارو در زمینه بلیط هواپیما و پرواز کمک بگیرید.

مواد مخدر


ترکیه بیشترین مجازات را برای جرائم مربوط به مواد مخدر در نظر گرفته است. هرگونه فروش، حمل یا استفاده از مواد مخدر در ترکیه شدیدا ممنوع بوده و در صورت مشاهده، با اشد مجازات برخورد خواهد شد. آنتالیا نیز از این قاعده مستثنی نیست.

کفش


این نکته را در نظر داشته باشید که مردم ترکیه به ویژه آنتالیا، مانند ایرانیان با کفش وارد خانه نمی‌شوند. بنابراین اگر یکی از خانواده‌های ترک شما را به خانه خود دعوت کرد، پیش از ورود به خانه کفش‌های خود را در بیاورید. البته در بیشتر خانه‌های مردم آنتالیا، دمپایی‌هایی برای میهمانان وجود دارد تا در صورت نیاز مورد استفاده‌ی قرار گیرد.

چای


چای مخصوص ترکی، از جمله پرطرفدارترین نوشیدنی‌های مردم ترکیه و آنتالیا به شمار می‌رود. ترک‌ها نیز مانند ایرانیان، در وعده‌ی صبحانه‌ی خود و نیز در طول روز، چایی می‌نوشند. ترک‌ها حتی در مراسم خاص نیز معمولا با چای از میهمانان خود پذیرایی می‌کنند. برای نمونه اگر در فروشگاه‌های آنتالیا به خرید بروید، ممکن است مغازه‌داران به شما یک فنجان چای تعارف کنند.

صادرات کالاهای عتیقه


صادرات کالاهای عتیقه از ترکیه، مطلقا ممنوع است. به یاد داشته باشید اگر هنگام ورود به این کشور، عتیقه‌جات خاصی به همراه دارید، حتما آن را در گذرنامه‌ی خود ثبت کنید تا موقع خروج از کشور به مشکلی بر نخورید.

قهوه


وقتی از ترکیه و آنتالیا دیدن می‌کنید، شاید با خود فکر کنید که به سرزمین قهوه آمده‌اید. اما حقیقت این است که حتی یک اصله درخت قهوه نیز در ترکیه وجود ندارد. شرایط آب و هوایی ترکیه مناسب کشت قهوه نیست؛ به همین دلیل، ترک‌ها همواره و از سال ۱۵۴۰ میلادی، اقدام به واردات قهوه می‌کنند. چیزی که موجب شهرت قهوه‌ی ترک در جهان شده، روش تهیه و سرو آن است. قهوه‌ی ترک بسیار داغ سرو می‌شود. اگر این قهوه به درستی تهیه شود، کف زیادی روی آن را می‌گیرد که به آن «کوپوک» گفته می‌شود. هر چه این کف بیشتر باشد، قهوه نیز بهتر و خوشمزه‌تر خواهد بود. کم بودن میزان کف روی قهوه، نشان از کیفیت پایین دانه‌های قهوه‌ی تهیه شده دارد. اگر قهوه‌ای که در آنتالیا سفارش دادید، دارای کف کمی بود، آن را قبول نکنید و هر چه که گارسون می‌گوید را نپذیرید. به یاد داشته باشید که نباید قهوه‌ی ترک را هم بزنید، چرا که دانه های ته‌نشین شده‌ی قهوه باید همان‌جا بمانند. قهوه را آرام آرام بخورید، زیرا روش خوردن قهوه‌ی ترک همین‌گونه است. کیفیت قهوه از مکانی به مکان دیگر در آنتالیا متفاوت است. در برخی از کافه-رستوران‌های شیک و لوکس آنتالیا، قهوه در ظروف خاصی به نام CEZVE تهیه می‌شود. این ظروف ممکن است از جنس برنج، مس یا سفال باشد که دارای یک دسته‌ی بزرگ و ظرفیت بالایی است. وقتی که قهوه دم کشید، خدمتکار فنجان شما را پر خواهد کرد. قهوه‌ی ترک به همراه مقداری آب با دمای فضای مورد نظر سرو می‌شود.

سیستم سرمایشی


سیستم سرمایشی هتل‌ها، رستوران‌ها، مسافرخانه‌ها و دیگر اماکن آنتالیا، به کیفیت دیگر شهرهای کشورهای اروپایی نیست. البته هتل‌ها و رستوران‌های لوکس این شهر، از این قاعده مستثنی هستند. برخی از رستوران‌ها و اقامتگاه‌های آنتالیا برای خدمات سرمایشی خود، هزینه‌ی اضافی از مشتریان دریافت می‌کنند.

تاکسی


تاکسی‌های ترکیه (TAKSI) بسیار فراوان بوده و همیشه آماده‌ی خدمت‌رسانی به مشتریان هستند. نرخ تاکسی‌های تمامی شهرهای ترکیه از جمله آنتالیا، دو نوع است؛ نرخ روز و نرخ شب. کرایه‌ی شب از نیمه‌شب شروع شده و تا ۶ صبح ادامه می‌باید که هزینه‌ی آن، ۵۰ درصد بیشتر از کرایه‌ی روز است. هزینه‌های اضافی مانند کرایه‌ی عبور از پل‌های خاص یا کرایه‌ی قایق نیز می‌تواند به هزینه‌ی تاکسی اضافه گردد. انعام دادن به راننده‌ی تاکسی در آنتالیا ضروری نیست، اما کار پسندیده‌ای در این شهر به شمار می‌رود.

عبور از خیابان ها


عبور از خیابان‌های بزرگ آنتالیا ممکن است کار خطرناکی باشد. هنگام عبور از خیابان‌های شلوغ این شهر، همیشه از خطوط عابر پیاده رد شوید. طبق قانون و عرف، رانندگان ملزم به رعایت قانون هستند و باید به عابران پیاده اجازه‌ی عبور دهند، اما متأسفانه برخی از رانندگان این شهر، این‌گونه نیستند. بنابراین همواره به هنگام عبور از خیابان‌های آنتالیا، جوانب احتیاط را رعایت کنید.

رستوران


بیشتر رستوران‌های آنتالیا، غذاهای خود را در ویترین جلویی خود قرار داده و برخی نیز کباب ترکی را جلوی درب آن طبخ می‌کنند. همچنین در صورت نیاز می‌توانید از خدمتکار رستوران بخواهید تا مقدار کمی از غذا به عنوان نمونه برایتان بیاورد. همچنین می‌توانید از خدمتکار سوال کنید تا در صورت امکان، منوی غذا را به زبان‌های دیگر مانند انگلیسی نیز برایتان بیاورد. البته حواستان باشد که اغلب اوقات، قیمت غذاها در منوهایی که به زبان خارجی هستند، بیشتر از منوهای ترکی است. تقریبا تمامی رستوران‌های آنتالیا، ۱۰ یا ۱۵ درصد به مبلغ صورتحساب‌تان برای هزینه‌ی سرویس اضافه می‌کنند. بنابراین نیازی نیست انعام خاصی بپردازید. البته کارکنان بیشتر هتل‌ها، اقامتگاه‌ها، پارکینگ‌ها و غیره در آنتالیا، انتظار انعام دارند که پرداختش به خود شما بستگی داشته و اجباری در آن نیست.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار