gardeshban.ir

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی گفت: پنج اثر تاریخی استان به دلیل واجد ارزش بودن، قابلیت ثبت اثر ملی را داشته و در انتظار ابلاغ شماره ثبت ملی است.
کد خبر: ۱۳۴۴۸
تاریخ انتشار : شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۸-1398 March 11
گردشبان (gardeshban.ir) :

حسن رمضانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بیرجند، با بیان اینکه آثار تاریخی بر جای مانده از دوران قبل بیانگر رخدادهای تاریخی در گذشته محسوب می‌شود، اظهار داشت: ثبت آثار ملی موجب حفاظت و بقای این گونه اثرهای تاریخی در منطقه می‌شود.

وی بیان داشت: سال گذشته 20 اثر نامنقول، سه اثر منقول تاریخی، هفت اثر ناملموس، پنج اثر طبیعی در فهرست ملی به ثبت رسیده و 13 اثر تاریخی نیز تعیین حریم حفاظتی شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی با اعلام اینکه خراسان جنوبی دارای یک هزار و 700 اثر شناسایی شده است، افزود: از این تعداد 873 اثر در فهرست آثار ملی و سه اثر (کویر لوت، قنات بلده فردوس و باغ اکبریه بیرجند) در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

رمضانی با یادآوری اینکه خراسان‌جنوبی دارای یک روستای جهانی صنایع دستی در رشته توبافی (حوله‌بافی) است، افزود: ورود گردشگر به روستای هدف صنایع دستی می‌تواند در معرفی آداب ورسوم و مردم‌شناسی اثرگذار و این استان را به کریدور گردشگری تبدیل کند.

وی با بیان اینکه پنج اثر تاریخی استان به دلیل واجد ارزش بودن، قابلیت ثبت اثر ملی را داشته و در انتظار ابلاغ شماره ثبت ملی است، تصریح کرد: این آثار شامل درخت کهنسال پروینج آرین‌شهر با قدمت 600 سال، سرو کهنسال تیغاب آرین‌شهر با قدمت یک هزار سال و درختان جنگل بنه استند نهبندان با قدمت 250 تا 300 سال است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی اضافه کرد: همچنین یک بیابان و دق در ریگ خیرآباد طبس با قدمت دو میلیون و 500 هزار سال قبل و آبشارهای دره دوتگی سرایان( شامل 17 آبشار) با قدمت دو میلیون و 500 هزار سال از دیگر آثار است.

رمضانی با اعلام اینکه پرونده ثبت ملی سه درخت کهنسال و دو منظر طبیعی تاریخی دیگر نیز هم‌اکنون در دست تهیه است که تا پایان خرداد به تهران ارسال می‌شود، تبیین کرد: این پرونده‌ها پس از تأیید، دفاع و رفع نواقص ثبت ملی شده و شماره ثبت آن به استان ابلاغ خواهد شد.





مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار