gardeshban.ir

سبلان سومین قله بلند ایران و یکی از زیباتربن جاذبه‌های کشور است که جاذبه‌های ارزشمند فراوانی دارد. این کوه را می‌توان به عنوان مقصدی مناسب برای سفر و پیاده‌گردی در نظر گرفت.
کد خبر: ۱۳۴۵۹
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۸-1398 March 12
گردشبان (gardeshban.ir) :
ایران روی کمربندهای کوهستانی قرار گرفته است، به گونه‌ای که می‌توان در هر ناحیه از این خاک کوه‌های زیبای زیادی را مشاهده کرد. منطقه شمال و شمال غربی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و نمادهای خاص خود را دارند. سبلان کوه همیشه سفید ایران، یکی از مناطقه کوهستانی ایران است که طبیعت زیبایی دارد.

معرفی

سبلان یا به ترکی آذربایجانی «ساوالان» با ارتفاع ۴۸۱۱ متر پس از قله دماوند و علم کوه، سومین قله بلند ایران به شمار می‌رود. آبگرم‌های طبیعی دامنه کوه، طبیعت زیبا و منحصربه‌فرد و وجود یخچال‌ها و برف دائمی که موجب تاسیس پیست اسکی آلوارس شده، از جمله مهم‌ترین جاذبه‌های این ناحیه هستند.

به علاوه این کوه طبق باور برخی از مردم بومی محل بعثت زرتشت (پیامر ایران) محسوب می‌شود. حتی در کتاب «چنین گفت زرتشت» اثر مشهور نیچه اشاره‌ای به پایین آمدن زرتشت از کوه سبلان شده است.

به همین دلیل این مکان از تقدس خاصی در میان مردم منطقه و به خصوص بومیان و عشایر برخوردار است. حتی برخی اعتقاد دارند که محل دفن این پیامبر گرانقدر در همین کوه قرار دارد. کوه زیبای سبلان در فاصله‌ی ۳۵ کیلومتری غرب شهر اردبیل و ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشگین‌شهر قرار گرفته است.

سبلان در مجموع ۳ قله مشهور دارد. بزرگ‌ترین قله به سلطان شهره است. دو قله‌ی دیگر نیز هرم و کسری نامیده می‌شوند. سبلان کوهی آتشفشانی و غیرفعال است که از دره قره‌سو در شمال غرب اردبیل شروع شده و در سمت شرقی غربی تا کوه قوشاداغ امتداد دارد. مخروط آتشفشانی چینه‌ای سبلان را گدازه‌های سطحی به وسعت ۱۲۰۰ کیلومتر مربع اشغال کرده است. نکته جذاب در مورد این کوه وجود یک دریاچه در بالای قله‌ی آن است که گرشگران زیادی را به سوی این منطقه جذب می‌کند.

این دریاچه‌ی بیضی شکل در ارتفاع ۴۸۱۱ متری قرار گرفته و عمق حدودی ۴۰ متری دارد. این دریاچه در ماه‌های گرم دمایی در حد صفر درجه سانتی‌گراد دارد و آب آن نیز صاف و زلال است.

جلبک‌ها و جانداران سخت‌پوست، عمده موجودات زنده‌ی این دریاچه را تشکیل می‌دهند. یکی دیگر از جاذبه‌های این منطقه که می‌توان آن را به نوعی نماد سبلان هم دانست، سنگی طبیعی به شکل یک عقاب است. ترک زبانان این کوه را ساوالان می‌نامند و تالش زبانان آن را سفلون صدا می‌زنند.

قله سبلان به شماره ۱۹۴۹۶/۱۲ در فهرست آثار طبیعی ملی کشور ثبت و سند مالیکت آن از ارتفاع بالای سه هزار و ۶۰۰ متری قله سبلان به وسعت شش هزار و ۲۰۰ هکتار به نام سازمان حفاظت محیط زیست صادر شده‌ است.

آدرس

استان اردبیل، ۳۵ کیلومتری شهر اردبیل، ۲۵ کیلومتری شهرستان مشگین شهر

دسترسی

تقریبا می‌توان گفت صعود به ارتفاعات این کوه یا استفاده از چشمه‌های آب گرم بهترین کارهایی است که در سفر به سبلان می‌توان انجام داد. رایج‌ترین مسیر در شمال شرقی قرار دارد که از آبگرم شابیل در جنوب شهر لاهرود در جاده اردبیل به مشگین‌شهر شروع و با عبور از پناهگاه به وسیله یال شرقی به قله منتهی می‌شود.

خوشبختانه مسیر پناهگاه تا قله پاکوب است و پرچم‌های راهنما هم در امتداد آن به چشم می‌خورند. حتی اگر کوهنوردی مبتدی باشید هم می‌توانید این مسیر را به سادکی و طی چند ساعت (در طول تابستان) طی کنید.

مسیر دیگری در سمت غربی وجود دارد. این مسیر از دریاچه‌ی قره گل شروع و پس از عبور از هرم چال و یخچال بزرگ، هرم به پناهگاه غربی و در نهایت به سبلان منتهی می‌شود.

اگر دوست دارید خودتان را کمی به چالش بکشید و از سخت‌ترین مسیر عبور کنید، باید مسیر جنوبی را انتخاب کرده و از سمت جنوب قله به سوی قله صعود کنید. بهتر است بدانید که این مسیر هیچ گونه پناهگاهی ندارد و سنگ‌های بزرگی هم در سر راه‌تان قرار گرفته است. پیست اسکی آلوارس در این مسیر قرار دارد.













مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار