gardeshban.ir

کاروانسرای سعدالسلطنه به دستور سعدالسلطنه حاکم وقت قاجار قزوین ساخته شد. این بنا بزرگترین کاروانسرای سرپوشیده و مرکزتجاری داخلی شهری کشور است که با وسعتی افزون بر 6/2 هکتار در اواخر سلطنت ناصرالدین شاه قاجار ساخته شد.
کد خبر: ۱۳۴۶۵
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۸-1398 March 12
گردشبان (gardeshban.ir) :

کاروانسرای سعدالسلطنه به دستور سعدالسلطنه حاکم وقت قاجار قزوین ساخته شد. این بنا بزرگترین کاروانسرای سرپوشیده و مرکزتجاری داخلی شهری کشور است که با وسعتی افزون بر 6/2 هکتار در اواخر سلطنت ناصرالدین شاه قاجار ساخته شد. ارزشمندترین قسمت این بنا، چهار سوقش است که از تقاطع قائم دو راسته ایجاد شده و بر روی آن گنبد بزرگ کاشی کاری شده ای قرار دارد چهار طرف گنبد را چهار نیم گنبد با رسمی بندی و نورگیر فراگرفتند که فضا را بزرگتر نشان می دهند.

درب خروجی که به مسجد النبی راه پیدا می کند.


کاروانسرای سعدالسلطنهقلم زنی یکی از هنری ناب اصیل ایرانی که داخل این بازار همه روزه انجام می شود.
کاروانسرای سعدالسلطنه 2کاروانسرای سعدالسلطنه 3کاروانسرای سعدالسلطنه 4


سرای وزیر که در جنوب سعدالسلطنه و مشرق قیصریه قرار دارد و فضای ارتباطی مجموعه سعد السلطنه با سایر عناصر پیرامونی می باشد.


کاروانسرای سعدالسلطنه 5کاروانسرای سعدالسلطنه 6انتهای سرا که به سمت مسجد النبی ختم می شود.
کاروانسرای سعدالسلطنه 7کاروانسرای سعدالسلطنه 8کاروانسرای سعدالسلطنه 9


موزه شاهنامه و اسطوره ها در کاروانسرای سعدالسلطنه که در حیاط نگار السلطنه قرار دارند.
کاروانسرای سعدالسلطنه 10کاروانسرای سعدالسلطنه 11

چهار سوق کوچک بنا آن است که از تقاطع قائم دو راسته ایجاد شده و بر بالای آن گنبد بزرگ کاشیکاری شده ای قرار دارد.کاروانسرای سعدالسلطنه 12کاروانسرای سعدالسلطنه 13سرای قیصریه با طاق های آجری بلند مسجدالنبی، سرای رضوی و سرای وزیر را به چهار سوق بازار متصل می سازد. قیصریه از شاخص های بازارهای دوره صفویه بوده است.
کاروانسرای سعدالسلطنه 14در بخش جنوب غربی مجموعه سعد السلطنه، حیاط شترخان قرار دارد. این محدوده بزرگترین فضای یکدست و کلان مجموعه را شامل می گردد.
کاروانسرای سعدالسلطنه 15محدوده حیاط سعدیه با داشتن ورودی از سمت خیابان و دالان و ورودی زیبا، در شمال شرقی مجموعه سعدالسلطنه قرار دارد.
کاروانسرای سعدالسلطنه 16

بزرگترین حیات مجموعه با سبک چهار ایوانی است. ایوان شمالی با هشتی و سردری با شکوه راه به خیابان اصلی دارد و دو ایوان شرقی و غربی رو به سراهای سعدیه و نگارالسلطنه قرار دارند.


کاروانسرای سعدالسلطنه 17بنای چهارسوق و راسته قیصریه در جنوب حیاط سعدالسلطنه، بخشی از مجموعه تاریخی سعدالسلطنه با مساحت تقریبی 4000 مترمربع مسقف واقع در خیابان امام خمینی (ره) می باشند.کاروانسرای سعدالسلطنه 18کاروانسرای سعدالسلطنه 19کاروانسرای سعدالسلطنه 20

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار