gardeshban.ir

مدیر موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت از برگزاری آیین گشایش رسمی موزه «پمپ‌ بنزین دروازه دولت» در نخستین روز از فصل تابستان شنبه اول تیر ماه 1398 خبر داد.
کد خبر: ۱۳۴۶۹
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۸-1398 March 14
گردشبان (gardeshban.ir) :

پمپ بنزین دروازه دولت یکی از قدیمی‌ترین عمارت‌های پمپ بنزین ایران و شهر تهران است. در کتاب راهنمای ایران و تهران که در آذر ماه ۱۳۳۰ توسط دایره جغرافیایی ستاد ارتش و زیر نظر سرتیپ رزم آرا توسط نشر تابان منتشر شده در صفحه ۴۱ آمده است در تهران ۱۰ جایگاه پمپ بنزین وجود داشته است: پمپ بنزین شماره ۱ ؛ خیابان پهلوی، چهارراه گمرک  |  پمپ بنزین شماره ۲ ؛ خیابان شاهرضا | پمپ بنزین شماره ۳  ؛ خیابان ری | پمپ بنزین شماره ۴ ؛ خیابان بوذرجمهری | پمپ بنزین شماره ۵ ؛ خیابان دروازه شمیران – جلوخان مجلس | پمپ بنزین شماره ۶  ؛ خیابان سعدی – دروازه دولت | پمپ بنزین شماره  ۷ ؛ خیابان نظامی، جنب باغشاه | پمپ بنزین شماره ۸ ؛ میدان اعدام | پمپ بنزین شماره ۹ ؛ خیایان حافظ – چهارراه یوسف آباد – شاهرضا | پمپ بنزین شماره ۱۰ ؛ دروازه قزوین – جاده قدیمی کرج.

اولین جایگاه در تقاطع خیابان ولیعصر و مولوی تخریب، سومین جایگاه به نام پمپ بنزین ری با توجه به ثبت در فهرست آثار ملی شبانه تخریب و چهارمین جایگاه در خیابان ۱۵ خرداد به صورت ناشیانه مرمت شده است که خوشبختانه تاکنون تخریب کامل نشده است.

اکبر نعمت‌الهی مدیر موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت درباره سرنوشت پمپ شماره ۶ ؛ پمپ بنزین تاریخی تهران در دروازه دولت گفت: این پمپ بنزین تبدیل به موزه «پمپ‌ بنزین دروازه دولت» می‌شود. پمپ‌بنزین دروازه دولت سومین جایگاه عرضه سوخت در تهران و یکی از معدود جایگاه‌های به جا مانده از نسل پمپ‌بنزین‌های نخستین در کشور است.

وی اضافه کرد: جایگاه شماره ۶ تهران که ساخت آن به دهه ۱۳۱۰ خورشیدی بازمی‌گردد، در مردادماه سال ۹۶ به شماره ۳۱۷۱۱ در فهرست آثار ملی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به ثبت رسیده است و به زودی در معرض نمایش عموم قرار می‌گیرد.

به گفته نعمت‌الهی، معرفی تاریخ جایگاه‌های توزیع سوخت در کشور، نمایش اشیاء و اسناد مرتبط با چرخه تحول پخش فرآورده‌های نفتی از ابتدا تا کنون، شیوه بارگیری، حمل و تخلیه سوخت در جایگاه‌های عرضه و… از اهداف تعریف‌شده برای این موزه به شمار می‌رود.

بنای پمپ بنزین دروازه دولت در کل آجری و نمای آن به صورت طاق‌هایی با کاشی‌کاری‌های هفت رنگ فیروزه‌ای است، طاق‌های قوس‌دار با کاشی‌کاری‌های نفیس، قاب‌های دور هر طاق به صورت نقش گره بود که با طرح‌های اسلیمی تزیین شده که از فضای سوختگیری تفکیک شده و دیوارهای داخلی با اندود گچ پوشانده شده است.

پمپ بنزین دروازه دولت
پمپ بنزین دروازه دولت در سال ۱۳۴۰

موزه پمپ‌بنزین دروازه دولت تهران پس از موزه‌های «بنزین‌خانه» و «کارآموزان صنعت نفت» آبادان به بهره‌برداری می‌رسد.

آیین گشایش سومین موزه از طرح موزه‌های صنعت نفت با حضور پیروز حناچی شهردار تهران و جمعی از مدیران ارشد صنعت نفت، مدیران سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، مدیران و کارکنان شهرداری، بازنشستگان و پیشکسوتان نفتی برگزار خواهد شد..

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار