gardeshban.ir

تکیه معاون الملک از آن دسته بناهای چشم نواز و کمتر شناخته شده ایران در شهر کرمانشاه است. بنایی بازمانده از دوره قاجار که تمام دیوارهایش از هنر هنرمندان کاشیکار و آینه کار پوشیده شده و هر گوشه اش روایتگر بخشی از تاریخ است. نقوش روی کاشی های بنا اشکال مختلفی از جمله نبرد امام حسین (ع) و یارانش در کربلا، چهره پادشاهان ایران، ماجرای برتخت نشستن مختار، نقوش مربوط به ایران باستان و همچنین تصویر مشاهیر و بزرگان کرمانشاه را به تصویر کشیده اند.
کد خبر: ۱۳۵۰۶
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۸-1398 March 13
گردشبان (gardeshban.ir) :

معاون الملک شامل سه بخش حسینیه، زینبیه و عباسیه بوده که هر کدام از این بخش ها مربوط به برگزاری مراسم خاصی در طول سال است.

حسینیه 17 پله بزرگ بزرگ دارد که در کنار آن ها سقاخانه کوچکی قرار گرفته که مثل دیگر بخش های تکیه با تزئینات کاشیکاری پوشانده شده است.

زینبیه عمارتی مسقف و 8 ضلعی است که طبقه دوم آن محل تجمع بانوان در مراسمی بوده که در آن تکیه برگزار می شد. گنبد این تکیه هم روی بخش زینبیه قرار دارد، زینبیه 18 قاب نقاشی دارد که نقوش آن روی کاشی ها ثبت شده است.

بزرگترین قسمت تکیه عباسیه است. در گذشته از این بخش برای مراسم تعزیه خوانی استفاده می شد. در بخش جنوبی عباسیه ایوانی با دو ستون بزرگ قرار دارد و در عمارت پشت این ایوان موزه مردم شناسی قرار گرفته که بیشتر ابزار و ادوات مربوط به عزاداری امام حسین در ایام محرم را در ویترین های آن به نمایش گذاشته اند. دیوارهای عباسیه با کاشی هفت رنگ تزیین شده که روی آن ها صحنه هایی از ورود یوسف به کنعان، مراسم محتشم خوانی و بارگاه حضرت سلیمان دیده می شود.

تکیه مشهور کرمانشاه را به دستور حسن خان معینی معروف به معاون الملک، در مجاورت بازار کرمانشاه و در محله آبشوران ساختند تا در آن مراسمی از جمله تعزیه و سوگواری امام حسین (ع) در ایام محرم برگزار شود. حالا اما این بنا در برنامه های ایرانگردی یکی از مقاصد مهم گردشگری در شهر کرمانشاه است که سالانه میزبان گردشگران بسیاری از ایران و جهان است.

بنای تکیه معاون الملک در سال 54 در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است.

معاون الملک 1معاون الملک 2معاون الملک 3معاون الملک 4

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار