gardeshban.ir

نامگذاری شهرستان دهاقان ترکیبی از دو کلمه ده و آقایان بوده که به دلیل سکونت و مالکیت سادات در این منطقه، بعد از مدتی به شهرستان دهاقان اصفهان مبدل شد.
کد خبر: ۱۳۵۳۹
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۸-1398 March 14
گردشبان (gardeshban.ir) :

نامگذاری شهرستان دهاقان ترکیبی از دو کلمه ده و آقایان بوده که به دلیل سکونت و مالکیت سادات در این منطقه، بعد از مدتی به شهرستان دهاقان اصفهان مبدل شد.

وجه تسمیه دهاقان اصفهان

محمدحسین ریاحی در خصوص نامگذاری شهرستان دهاقان اظهار کرد: چند مورد درباره شهرستان دهاقان اصفهان وجود دارد. 

به اعتقاد برخی از کارشناسان دهاقان از دو واژه "ده" و "آقایان" تشکیل شده و چون سادات به این محل آمدند و توانستند مالکیت خود را بر دژهای نخستین منطقه تثبیت کنند، به این منطقه دهاقان گفته اند. وی افزود: برخی اعتقاد دارند که این واژه از ایام بسیار قدیم بوده و به دوران باستان بر می گردد و به دلیل کثرت منابع طبیعی و کشاورزی، اهمیت کشت و زرع و ده نشینی و خاک مرغوب به دهاقان معروف شده است.

این اصفهان شناس تصریح کرد: برخی نیز معتقدند دهاق از دهاگان به معنای دهگان گرفته شده، به معنای محاسب و دهتار که در حقیقت به واژه دهگان الف تحکیم اضافه شده و به دهاگان تبدیل شده و به مرور زمان دهاقان شده است.

ریاحی ادامه داد: برخی نیز اعتقاد دارند دهاقان از واژه عربی دهاق به معنای پر و غنی گرفته شده و این منطقه چون از حیث سرشاری از طبیعت و کشاورزی غنی بوده، دهاق یا دهاقان نامیده اند. وی خاطرنشان کرد: یک وجه تسمیه دیگر که آمده این است که دهاقان، اقتباس شده از لغت تاقان به معنای سبک معماری کهن و با عظمت در زمان ساسانیان است. 

این اصفهان شناس افزود: با توجه به تحقیقات باستان شناسی وجود بناهای تاریخی همچون میل سیاه و دره ای به نام دره پیروزی حکایت از قدمت این شهر به دوران پیش از اسلام دارد. در دوران سلجوقی و صفویان به دلیل آب و هوای مطلوبش شکارگاه مناسبی برای شاهان صفوی بوده و به خصوص شاه عباس دوم به این شهر توجه خاصی داشته که آثار و نشانه هایی از آن دوران وجود دارد. 

ریاحی خاطرنشان کرد: دهاقان از نظر موقعیت جغرافیایی، جاذبه های گردشگری خوبی دارد و دارای آسیاب های زیبا و مزارع فراوان است. پرورش گل در این شهرستان استان اصفهان مرسوم بوده و دره لاله های واژگون و جاده تفریحی بابا شیخ حسین بر جاذبه های این شهرستان افزوده است. 

وی گفت: علما و شخصیت های بزرگی مانند آقا شیخ علی محمد دهاقانی، شیخ نورالله و شیخ قاسم، حاج عزیزالله ابوالقاسمی و خاندان اسماعیلیان در این شهر زیسته اند.

شهرستان دهاقان اصفهانشهرستان دهاقان اصفهان 2شهرستان دهاقان اصفهان 3

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار