gardeshban.ir

گشت و گذار در دامان طبیعت قدرتی وصف نشدنی دارد، آن قدر که در چند لحظه همه خستگی ها را از تن خارج کرده و به جسم و روحمان نشاطی تازه می بخشد.
کد خبر: ۱۳۵۷۲
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۸-1398 March 15
گردشبان (gardeshban.ir) :
گوش فرا دادن به نوای دلنشین موج های دریا و عبور نسیم از لابه لای موها در اوج گرمای تابستان، همه و همه تنها وصف کوتاهی‌ست از این طبیعت فوق العاده که شاید آن طور که باید و شاید قدرش را نمی دانیم.

گاهی دل را به دریا بزنید و از زندگی پر دود شهرنشینی دور شوید. امروز به مقصدی می رویم که نامش در میان ایرانیان شهرت زیادی ندارد؛ اما به راستی بهشتی کوچک روی این کره خاکی به حساب می آید. مقصد ما ایالت گوا، یکی از زیباترین بنادر هند است، سرزمینی که با طبیعت زیبایش در تمام فصل های سال دلربایی می کند. گوا در جنوب غربی هند واقع شده و آب و هوای مناسبی برای انجام تفریح های ساحلی دارد. ایرانیان بیشتر در فصول پاییز و زمستان به سوی گوا می روند.

اگر وصف زیبایی های گوا، شما را برای سفر به این دیار ترغیب می کند، این مطلب را از دست ندهید که به معرفی نکته های مفیدی می پردازیم. همیشه در سفر به هند یکی از نگرانی های مسافران بحث بهداشت و بیماری هاست؛ به همین خاطر این بار می خواهیم گوا را از لحاظ وضعیت سلامت بررسی کنیم تا ببینیم که این شهر از لحاظ بهداشتی شرایط مناسبی برای سفر دارد یا خیر. در این مقاله هر آنچه که دانستنش پیش از سفر به گوا لازم است را ذکر می کنیم تا سفر خود را سلامت به پایان برسانید.

از بزرگترین نگرانی های مسافران گوا، مبتلا شدن به بیماری های معده است که در مناطق زیادی از هند شیوع دارد. در این رابطه باید بگوییم که از دو سال پیش تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر ابتلای گردشگران به این بیماری در گوا منتشر نشده و شایع ترین بیماری گردشگران این شهر، خارش و ابتلا به حساسیت های پوستی‌ست. با این حال پیش از سفر باید این نکته ها را بدانید:

-اگر دارویی مصرف می کنید آن را از جعبه خود خارج نکنید زیرا داروهای بدون جعبه اجازه ورود نخواهند داشت و در فرودگاه با مشکل رو به رو می شوید.

-در صورتی که داروهای تزریقی همراه دارید و باید سُرنگ حمل کنید، به هیچ عنوان نسخه و یا گواهی پزشک خود را فراموش نکنید.

-اگر مشکل قلبی دارید یک نسخه از نوار قلب خود را همراه ببرید.

-اگر داروهای ضد بارداری، ضد افسردگی و یا فشار خون مصرف می کنید آن ها را در کیف دستی خود بگذارید زیرا این داروها در گوا کمیاب هستند و احتمال سرقت شان وجود دارد.

-پیش از سفر به گوا مطمئن شوید که همه واکسن های ضروری تان را زده اید.

-4 تا 8 هفته قبل از سفر به پزشک مراجعه کرده و از سلامت بدن خود مطمئن شوید.

سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند که حتما پیش از سفر به شهرهای مختلف هند این واکسن ها را بزنید:

-دیفتری بزرگسالان و کزاز: اگر بیش از 10 سال از زمان واکسن شما گذشته آن را تمدید کنید.

-هپاتیت A: این واکسن می تواند تا 1 سال از شما به صورت 100% محافظت کند و بعد از 12 ماه باید واکسن تقویت کننده بزنید که تا 20 سال بعد حافظ شما خواهد بود.

-هپاتیت B: این واکسن اغلب به صورت ترکیبی با واکسن هپاتیت A زده می شود و با یک بار تزریقِ آن تا آخر عمر محفوظ خواهید بود. البته 5% از افرادی که واکسن هپاتیت B را مصرف می کنند، باز هم به این بیماری مبتلا می شوند.

-فلج اطفال: متاسفانه این بیماری هنوز هم در هند وجود دارد بنابراین حتما واکسن فلج اطفال را بزنید.

-حصبه: توصیه می شود حتا اگر از مناطق شهری هند بازدید می کنید و قصد سفر به روستاها را ندارید، باز هم واکسن حصبه را بزنید. این واکسن تنها یک تزریق دارد و تا 70% از شما محافظت خواهد کرد، البته داروهای پیشگیری از این بیماری هم وجود دارند؛ اما به دلیل عوارض زیاد، آن را توصیه نمی کنند.

-هرپس: اگر به آبله مرغان مبتلا نشدید، حتما پیش از سفرتان به پزشک مراجعه کرده و برای جلوگیری از ابتلا به هرپس اقدام نمایید. اگر قصد دارید چند ماه در هند بمانید تزریق واکسن هرپس برای‌تان ضروری‌ست.

-آنسفالیت ژاپنی B: این واکسن سه مرحله برای تزریق دارد و توصیه می شود هر دو سال یکبار آن را تمدید و یا تقویت کنید.

-مننژیت: این واکسن به کوله گردان و جوانان زیر 25 سال توصیه می شود.

-هاری: این واکسن سه تزریق دارد و تا 10 سال محافظ بدن خواهد بود.

-سل: این واکسن به بزرگسالانی که برای طولانی مدت به هند می روند توصیه می شود. یک تزریق برای کل طول عمر یک انسان کافی ست.

اگرچه در برخی از شهرهای بزرگ و پیشرفته هند مراقبت های پزشکی خوبی وجود دارد؛ اما متاسفانه در گوا این مراقبت ها با کیفیت بالایی ارایه نمی شوند، برای مثال همیشه آمبولانس دیر می رسد و اغلب مردم ترجیح می دهند که در مواقع اضطراری از تاکسی استفاده کنند.

در گوا پزشکان متعددی برای رسیدگی به بیماری های جزیی و عمومی فعالیت می کنند و برای برقراری ارتباط با آن ها کافی ست اطلاعاتشان را از رسپشن -اطلاعات- هتل دریافت کنید. درباره هزینه های درمانی هم نگران نباشید، مراقبت های پزشکی در گوا هزینه پایینی دارند و اگر با مشکلی رو به رو شدید با پرداخت 100 روپیه هند
(
18,000
تومان
)
 می توانید 1 ساعت با پزشکان عمومی صحبت کنید. هزینه تهیه دارو نیز در گوا پایین است و به ندرت دارویی با قیمت بیش از 50 روپیه هند
(
9,000
تومان
)
 در داروخانه ها به چشم می خورند.

اگر یکی از داروهای خود را فراموش کردید حتما آن را از داروخانه های گوا تهیه کنید زیرا همه داروها با نظارت شرکت های غربی در گوا عرضه می شوند و از لحاظ بهداشت و سلامت تضمین شده هستند.

خطرهای زیست محیطی در گوا

گوا طبیعتی چشم نواز و جذاب دارد و همین علتی شده تا گردشگران با شور و شوقی بسیار به دامان طبیعت این دیار پناه ببرند؛ اما در این طبیعت زیبا خطرهایی هم وجود دارد که در این بخش به آن ها خواهیم پرداخت.

1- نیش حشره ها

حشره ها در گوا ناقل بیماری نیستند؛ اما نیش آن ها باعث خارش و سوزش می شود. اگر به روستاگردی علاقه‌مندید کرم های ضد نیش حشرات همراه خود داشته باشید. اگر در این گشت و گذارها دچار مشکلاتی در گوش یا شکم خود شدید یا درد عضلانی داشتید، حتما به سرعت به پزشک مراجعه کنید. توصیه می کنیم آنتی هیستامین و آنتی بیوتیک همراه خود داشته باشید.

2- مشکلات پوستی

بیماری های قارچی در منطقه های مرطوب گوا رواج دارد به همین خاطر در صورت حس کردن هر گونه خارش یا قرمزی در بدن با پزشک مشورت کنید. بیماری های قارچی در گوا، ابتدا در کشاله ران، زیر بغل و لا به لای انگشت های پا بروز پیدا می کنند پس در بهداشت این قسمت های بدن بیشتر کوشا باشید تا دچار بیماری های آزاردهنده قارچی نشوید.

اگر پوست خشکی دارید توصیه می کنیم از کرم هایی مثل كلوتريمازول يا لاميزيل استفاده کنید که ضد قارچ هم هستند. بسیاری از بیماری های شایع پوستی در گوا، باعث لکه هایی سفید رنگ روی اقصی نقاط بدن می شوند بنابرین اگر لکه های سفیدی روی پوست تان مشاهده کردید حتما در صدد درمان آن ها برآیید.

3- گرمازدگی

به دلیل این که گوا به خط استوا نزدیک است گاهی درجه حرارت و دمای هوا تا حدود زیادی افزایش می یابد و همین موضوع مشکلات عدیده ای به بار خواهد آورد. یکی از مهم ترین مشکل ها در سفر به گوا دهیدراسیون یا کم آبی‌ست که بیمار مایعات بدنش را از دست می دهد. این موضوع باعث ضعف، سردرد، حالت تهوع، تعرق زیاد و ضعف عضلانی می شود. برای جلوگیری از گرمازدگی توصیه می کنیم کمی آب نمک همراه داشته باشید.

گرمازدگی شدید می تواند باعث بیهوشی کامل بیمار شود پس حتما آن را جدی بگیرید. اگر دمای بدن فردی بالای 41 درجه سانتیگراد برود، علایمی مثل سردرد و سرگیجه خواهد داشت پس با بروز چنین مشکلاتی حتما آب سرد نوشیده و لباس های خنک بپوشید. در پایان توصیه می کنیم که حتما از کرم های ضد آفتاب استفاه کنید.

4- مشکلات ورزشکاران

اگر قصد کوهنوردی یا غواصی دارید حتما پیش از سفرتان به پزشک مراجعه کرده و از سلامت کامل بدن خود مطلع شوید. لازم است به عفونت گوش دقت بیشتری کنید و مراقب مرجان های دریایی هم باشید که در این سرزمین عامل اصلی عفونت های گوش هستند. همچنین حتما خود را بیمه کنید تا در هنگام بروز مشکلات از بهترین خدمات درمانی با کمترین هزینه برخوردار شوید. یکی از بهترین سازمان های فعال در زمینه بیمه غواصان در گوا دایورز اَلرت نتورک (Divers Alert Network) است.

5- آفتاب سوختگی

شنا و آفتاب گرفتن در سواحل گوا از محبوب ترین فعالیت های گردشگران است؛ اما مشکلاتی هم با خود به همراه دارد. آب و هوای گوا به صورتی‌ست که حتا در روزهای ابری، امکان آفتاب سوختگی وجود دارد پس به هیچ عنوان در استفاده از کرم ضد آفتاب سهل انگاری نکنید. این موضوع آن قدر اهمیت دارد که پیشنهاد می شود پس از هربار شنا در آب حتما کرم خود را تمدید کنید.

کرم هایی بسیار قوی (حداقل SPF30) استفاده کرده و از خرید لوازم ارزان قیمت از جمله ضد آفتاب ها خودداری کنید. در بین ساعات 10 صبح تا 2 بعداز ظهر احتمال آفتاب سوختگی بیشتر است پس اگر پوست حساسی دارید این ساعت ها را برای آفتاب گرفتن انتخاب نکنید.

پزشکان گوا اغلب توصیه می کنند که پس از آفتاب سوختگی از پماد هیدروکورتیزون استفاده کنید پس همراه داشتن این پماد هم فکر بدی نیست.

حشرات در گوا 

آفتاب گرفتن در گوا 


حشرات عامل انتقال بیماری در گوت 

بررسی بیماری های عفونی در گوا
دلیل اصلی بیماری های عفونی در گوا، وجود حشرات موذی ست. در این بخش به بیماری های عفونی شایع در این شهر می پردازیم تا پیش از سفر دید بازتری داشته باشید.

1- تب دِنگی

تب دنگی یا تب استخوان شکن یکی از شایع ترین بیماری ها در گواست که پشه ها ناقل اصلی آن هستند و متاسفانه هیچ واکسنی هم برای پیشگیری از آن وجود ندارد، فقط توصیه می کنیم تا جایی که امکان دارد از گزش نیش حشرات دوری کنید.

علامت های این بیماری تب بالا، سردرد شدید و درد بدنی ست و افراد مبتلا به آن حتما دچار اسهال شدید می شوند. هنوز هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد و پس از ابتلا فقط باید استراحت کرده و منتظر معجزه باشید. توصیه می کنیم در هنگام ابتلا به تب دنگی، آسپرین مصرف نکنید زیرا احتمال خونریزی را افزایش می دهد. 

2- هپاتیت A

این بیماری در اثر آب و غذای آلوده پدیدار می شود و از علایم آن می توان به زردی پوست، بی حالی و تهوع اشاره کرد. هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد و تنها کمک پزشکان، تقویت کبد است. به دلیل شیوع هپاتیت B در هند همه گردشگران این کشور باید حتما واکسینه شده باشند.

3- هپاتیت B

هپاتیت B نوعی بیماری ویروسی و مخصوص به انسان است که در پی آن آسیب هایی جدی به کبد بیمار وارد می شود. این بیماری در مراحل اولیه نشانه های خاصی ندارد؛ اما در برخی از مبتلایان باعث استفراغ، زردی پوست، خستگی، ادرار تیره و درد شکم می شود. تنها راه مبارزه با این بیماری پیشگیری‌ست؛ باید حتما واکسن آن را بزنید زیرا تداوم این مریضی می تواند به سرطان کبد منجر شود.

4- هپاتیت E

این نوع هپاتیت هم از آب و غذاهای آلوده منتقل می شود. هپاتیت E هم علایمی شبیه به دیگر انواع هپاتیت دارد؛ اما زیاد شایع نیست با این حال می تواند باعث ایجاد مشکلاتی جدی برای خانم های باردار شود تا اندازه ای که مادر و فرزند جان خود را از دست بدهند. متاسفانه هیچ درمانی برای هپاتیت E نیز وجود ندارد و فقط باید از آب و غذای سالم و پاکیزه استفاده کنید.

5- اچ آی وی

ویروس اچ آی وی در هند بالاترین میزان رشد را در جهان دارد. در این بیماری همه مایعات بدن درگیر و آلوده می شوند. در این کشور اغلب بیماران به وسیله خالکوبی با سوزن های آلوده به این بیماری مبتلا شده اند، پس اصلا خالکوبی نکنید مگر آن که از پاکیزگی سوزن و وسایل مربوطه اطمینان داشته و استریل بودن همه ابزارها را بررسی کرده باشید.

6- هاری

بیماری هاری در هند مشکل بزرگی‌ست و سالانه جان بیش از 30،000 نفر را می گیرد. علت اصلی این بیماری ارتباط با حیوانات آلوده است. لیسیدن میمون و سگ ها بزرگترین معضل هاری در گوا و دیگر شهرهای این سرزمین به شمار می آید؛ البته با نیش حشرات و خزندگان هم ممکن است به این بیماری مبتلا شوید.

برای جلوگیری از هاری حتما واکسن بزنید و در هنگام بروز مشکل (مثلا گاز گرفتگی توسط حیوانات) سریعا زخم را با آب و صابون بشویید و به پزشک مراجعه کنید.

7- حصبه

این بیماری از طریق آب و غذای آلوده منتقل می شود. حصبه واگیردار است و باعث مشکلاتی چون اسهال، تب بالا، بی اشتهایی و سردرد می شود. اگر سرفه های خشک یا درد معده داشتید حتما با پزشک مشورت کنید. توصیه می کنیم مسافرانی که بیش از یک هفته در گوا می مانند حتما واکسن حصبه را تزریق کنند. واکسن نمی تواند به صورت 100% از بیماری جلوگیری کند، پس بعد از تزریق باز هم باید به خوبی مراقب مواد غذایی مصرفی تان باشید.

8- اسهال مسافرتی

تعداد زیادی از مسافران در اقصی نقاط دنیا از اسهال مسافرتی رنج می برند. این بیماری در عرض 24 ساعت می تواند فرد را از پای درآورد. تب، گرفتگی عضلانی ،تهوع، استفراغ و احساس ناراحتی در سیستم گوارش، از ویژگی های اسهال مسافرتی‌ست. خوشبختانه 80% موارد اسهال مسافرتی با استفاده از آنتی بیوتیک ها کنترل و درمان می شوند.

از بهترین داروهای ضد باکتری برای اسهال مسافرتی می توان به نورفلوکساسین، سیپروفلوکساسین یا آزیترومایسین اشاره کرد؛ البته باید با پزشک مشورت کنید زیرا این داروها در مواقع وجود خون در مدفوع و یا مسافرت های زمینی طولانی مدت، محدودیت مصرف دارند.

9- آمیبیاز

آمیبیاز یک نوع بیماری گوارشی‌ست که بین مسافران هند کم تر دیده می شود؛ اما در میان اهالی این کشور بسیار شایع است. این بیماری اغلب با اسهال مسافرتی اشتباه گرفته می شود اما در آمیبیاز اسهال، خونی‌ست و بیمار دل پیچه شدیدی احساس می کند. برای درمان این بیماری، داروهای تینیدازول یا مترونیدازول را توصیه می کنند. به محض دیدن خون در ادرار و مدفوع به سرعت به پزشک مراجعه کنید زیرا عدم درمان آمیبیاز منجر به ورم معده و روده خواهد شد.

10- ژیاردیاز

 ژیاردیاز یا ژیاردیاسیس از مهم ترین بیماری های انگلی مخصوص به انسان است که تعداد زیادی از مسافران هند به آن مبتلا می شوند. علایم آن شامل حالت تهوع، نفخ، خستگی و اسهال متناوب است. در این بیماری انگل به مرور از بین می رود اما این روند حدود 3 ماه طول خواهد کشید. داروهایی که برای درمان ژیاردیاز استفاده می شوند تینیدازول یا مترونیدازول هستند.

بیمار هپاتیتی 

قطره ی فلج اطفال 

آیا به گوا سفر کنیم؟

همه مواردی که در بالا اشاره کردیم شاید باعث نگرانی شما عزیزان شده باشند اما باید توجه کنید که همه این نکته ها، تنها برای احتیاط بیشتر مسافران ارایه شد و اگر در سفرتان نکات بهداشتی را رعایت کنید با مشکلی رو به رو نمی شوید. با این حال شماره تماس اداره خدمات بهداشتی گوا را ذکر می کنیم که در زمان بیماری تا حدود زیادی کارساز است.

دولت هند از سال 2000 تاکنون قدم های بسیاری برای پیشرفت بهداشت و وضعیت درمان این کشور برداشته و سالانه شاهد ریشه کَن شدن تعدادی از بیماری های خطرناک در هند هستیم، ارتقا سطح کیفی خدماتِ درمانی نیز در برنامه کار مسوولان قرار دارد و در آینده گوا از این نظر پیشرفت خواهد کرد.

در حال حاضر همه مراکز درمانی در گوا تحت نظارت اداره خدمات بهداشت و درمان ایالت گوا هستند و این سازمان سعی دارد هر چه سریع تر وضعیت اقتصادی، اجتماعی و نهایتا درمانی ساکنان گوا را بهبود بخشد بنابراین برای سفر به گوا هراس نداشته باشید.

در چند سال گذشته ایرانیان بسیاری به گوا سفر کرده اند به همین دلیل در اینجا چند توصیه کوتاه داریم تا سفری شاد و آرام را تجربه کنید:

هزینه ها در گوا پایین هستند از خدمات درمانی گرفته تا خرید کالاهای مختلف؛ اما همیشه قیمت ها را برای گردشگران گران تر اعلام می کنند، هوشیار باشید و همیشه چانه بزنید.
پیاده روی در گوا حس لذتبخشی دارد پس به جای استفاده از تاکسی که گران ترین وسیله نقلیه گواست از دوچرخه استفاده کرده یا پیاده روی کنید و توصیه های ایمنی و بهداشتی ما را هم از یاد نبرید.

گوا یکی از رمانتیک ترین مقاصد سفر در آسیای جنوبیست و اگر آن را برای سپری کردن ماه عسل انتخاب کردید به تصمیمتان پایبند باشید اما هرگز رعایت نکته های بهداشتی را فراموش نکنید.

سخن آخر

 اگر به گوا سفر کرده اید تجربه ها و نظرهای خود را درباره این سرزمین زیبا و تماشایی با ما در میان گذارید و ذکر کنید که وضعیت مواد غذایی در این ایالت را چگونه ارزیابی کرده اید. منتظر دیدگاه های شما خوبان هستیم.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار