gardeshban.ir

باگرفتن دوش آب سرد، بدن به طور خودکار حرارت ایجاد می کند و سوخت و ساز بدن، سرعت پیدا میکند چربی های بدن،شروع به سوختن می کند تا بدن گرم شود.
کد خبر: ۱۳۶۱۵
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۸-1398 March 16
گردشبان (gardeshban.ir) :
دوش گرفتن باعث مرطوب شدن پوست، از بین رفتن سلول های مرده ی پوست، رفع عرق و بوی بدن، رفع گردوغبار و کثیفی های روی بدن و تمیزی موها می شود. اما آیا تا به حال دوش با آب سرد را امتحان کرده اید؟ درست است که دوش آب سرد هر چند کمی ترسناک به نظر می رسد اما می تواند خیلی هم لذت بخش باشد. فارغ از لذتی که خیلی ها تجربه آن را دارند، دوش آب سرد فواید و منافع زیادی برای سلامتی دارد.


آب گرم باعث می شود تا خون به سمت پوست حرکت کند، در حالی که آب سرد بر خلاف آن را ایجاد می کند، یعنی وقتی با آب سرد دوش می گیرید، خون برای گرم نگه داشتن اندام های بدن، به سمت آن ها هجوم می برد. این اتفاق گردش خون را افزایش می دهد و سموم را از بدن دفع می کند. همچنین ضمن تقویت رگ ها (شریان ها) با ایجاد گردش خون سالم، از بروز فشار خون بالا جلوگیری می کند.

حفظ سلامت پوست و مو

یکی از توصیه های که مطرح می شود، شستن صورت با آب گرم است تا منافذ صورت باز و به خوبی تمیز شوند، اما در پایان این منافذ باید بسته شوند، آب سرد می تواند باعث بسته شدن منافذ پوست شود و فایده ایش این است که از نفوذ و چسبیدن چربی، گرد و خاک و آلودگی های محیطی که باعث ایجاد جوش می شوند، جلوگیری می کند. البته موجب انقباض رگ های خونی صورت نیز شده که در نتیجه پف صورت را کاهش می دهد و از به وجود آمدن سایه های تیره جلوگیری می کند.

برای موی سر هم اتفاقی مشابه پوست صورت می افتد. آب سرد کاتیکل های موها را می بندد که باعث سالم تر ماندن پوست سر می شود. همچنین از جمع شدن آلودگی روی پوست سر جلوگیری می کند. آب گرم به این شناخته شده که چربی طبیعی پوست را می شوید، سپس پوست با تولید چربی بیشتر آن را جبران می کند، البته این اتفاق همیشه ُرخ نخواهد داد. با این وصف یا پوست شما خشک می شود و یا چرب، بنابراین دوش آب سرد گزینه بهتری به نظر می رسد.

مؤثر در باروری مردان

تعداد کمی از مردان می دانند که حرارت و گرما برای باروری (بیضه ها) آن ها مضر است و می تواند موجب کاهش تعداد اسپرم ها شود، دوش آب سرد می تواند از بروز این مشکل جلوگیری کند.

اگر بیماری قلبی دارید و یا از سلامت عمومی بدن خود اطمینان ندارید، از گرفتن دوش آب سرد خودداری کنید.

پیش گیری از آسیب های ورزشی

وقتی فعالیت ورزشی شدید انجام می دهید، عضلات ملتهب می شوند و نیاز به استراحت دارند. برای ریکاوری بهتر و سریع تر و همچنین بهبود وضعیت عضلات، دوش آب سرد توصیه شده است. لازم به ذکر است دوش آب سرد دردهای مزمن و درد بدن را نیز کاهش می دهد.

تقویت سیستم ایمنی

نتایج تحقیقات بیانگر آن است که کسانی که به صورت روتین دوش آب سرد می گیرند، به نسبت دیگران، تعداد بیشتری گلبول سفید خون دارند. گلبول های سفید خون از بدن در مقابل عفونت ها، بیماری ها و مواد خارجی دفاع می کنند. همچنین افزایش میزان سوخت و ساز (متابولیسم) بدن با دوش آب سرد، افزایش پیدا می کند، چون بدن تلاش می کند خود را گرم کند، این واکنش سیستم ایمنی بدن را فعال می کند که در نهایت موجب ایجاد گلبول های سفید خون بیشتری می شود.

کمک به چربی سوزی

قبلا" در مطلبی توضیح داده بودیم که هوای سرد و یا دوش آب سرد می تواند، موجب افزایش کالری سوزی شود، (هوای سرد چگونه باعث کاهش وزن و چربی سوزی می شود؟) یعنی بدن برای گرم نگه داشتن خود، کالری بیشتری مصرف می کند و این یعنی افزایش متابولیسم بدن که در کاهش چربی بدن مؤثر است.

کمی بیشتر توضیح می دهیم، در یک فرد چاق که مثلاً در اطراف کمر و یا ران هایش چربی دارد، این نوع چربی، چربی سفید است که در واقع مضر است. اما بدن یک نوع چربی مفید دارد که می تواند عامل کاهش چربی سفید باشد! این چربی که به چربی قهوه ای معروف است، با تولید گرما و کالری سوزی بیشتر باعث افزایش سرعت متابولیسم بدن می شود. چربی قهوه ای وقتی تحریک می شود که بدن در محیطی با دمای پایین قرار بگیرد، در این شرایط برای تولید گرما فعالیت اش شروع می شود.

پیشگیری از افسردگی و افزایش سلامت عمومی بدن

گفته شده که گرفتن دوش آب سرد کوتاه "نقطه ی آبی" مغز که منبع اصلی نورآدرنالین است را فعال می کند. یعنی ماده ای که برای از بین بردن افسردگی مؤثر است. همچنین سیستم عصبی خودکار را نیز متعادل می کند که موجب هوشیار نگاه داشته شخص، افزایش آرامش و کاهش استرس می شود.

چرا دوش آب سرد مفید است؟ چه فوایدی برای سلامتی و بدن دارد؟هوشیاری راحت تر و خلق و خوبی بهتر بعد از خواب

کمتر کسی پیدا می شود که برای بیدار شدن از خواب صبح با مشکل مواجه نشده نباشد و وقتی هم که بیدار می شود، احساس خواب آلودگی نداشته باشد. در این شرایط دوش آب سرد باعث می شود سریع تر هوشیار شوید، کمتر احساس خواب آلودگی کنید و بیشتر احساس انرژی داشته باشید.

اما علت این تأثیر دوش آب سرد چیست؟ علت آن است که آب سرد به نوعی به بدن شوک وارد می کند و باعث می شود عمیق تر نفس بکشید!

چرا که بدن برای گرم نگه داشتن خود اکسیژن مصرفی را افزایش می دهد. همچنین ضربان قلب نیز بالا می رود و گردش خون نیز افزایش پیدا می کند، این دو اتفاق در نهایت افزایش انرژی و هوشیاری را به دنبال دارد.

خلاصه

دوش آب سرد، تنفس را عمیق و خستگی مفرط را برطرف می کند، باعث براق شدن موها می شود، با تنظیم کردن دمای بدن، با سردی مزمن دست و پا و تعریق بیش از حد مقابله می کند، همچنین با تقویت کردن غده ها از جمله تیروید، آدرنال و … فعالیت های هورمونی را بهبود می بخشد.

چطور شروع کنید؟

یک نکته مهم، همانطور که در مطلب اشاره شده، اگر دچار بیماری قبلی هستید و یا از بابت سلامت عمومی بدن تان اطمینان ندارید بهتر است نسبت به گرفتن دوش سرد خودداری کنید. اما چنانچه مشکلی ندارید، در ابتدا بهتر است دوش معمولی بگیرید، سپس در آخر کمی بدن را زیر آب سرد قرار دهید تا به مرور با تکرار آن به دوش گرفتن با آب سرد عادت می کنید.

 
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار