gardeshban.ir

مسوول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فریدن گفت: روستاها به عنوان مقصد های گردشگری درون منطقه ای، از ظرفیت ارزشمندی برای کسب تجربه جدید از اقوام و نمودهای فرهنگی برخوردار است.
کد خبر: ۱۳۶۳۹
تاریخ انتشار : جمعه ۱۷ خرداد ۱۳۹۸-1398 March 17
گردشبان (gardeshban.ir) :
محمود سلیمی با بیان اینکه سهم عظیمی از پیشینه تاریخی و غنای فرهنگی فریدن به دلیل وجود روستاهای مختلف در آن است، افزود: وجود بناها و مکان‌های تاریخی، آداب و سنن، فرهنگ‌ها، لهجه‌ها و گویش‌های مختلف در روستاهای فریدن بستر مناسبی را برای بوم گردی فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه هفته فرهنگی می‌تواند انعکاس دهنده مزیت‌ها و پتانسیل‌های پنهان روستاها در بخش گردشگری و میراث فرهنگی باشد، افزود: برگزاری تورهای روستاگردی می‌تواند زمینه معرفی و صدور این فرصت‌ها در روستاهای فریدن را به خصوص برای سرمایه گذاران فراهم کند.
وی خاطر نشان کرد: بسیاری از افراد سفر را رفتن به شهرهای دور می‌پندارند این در حالی است که تنها با پیمودن چند کیلومتربه طرف روستاها، می‌توان به مناطق بکر و تازه و سرشار از فرصت‌های اقتصادی رسید.

سلیمی ادامه داد: گردشگری در روستاها موجب تضمین و پایداری اشتغال در این مناطق می‌شود، اگرچه که زیرساخت‌ها و مقدمات این کار باید فراهم شود، در این میان بخش خصوصی و افراد بومی و متمکن منطقه با توجه به تسهیلات و حمایت‌هایی که در بخش وجود دارد می‌توانند ورود پیدا کنند.
مسوول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فریدن اظهار داشت: همزمان با هفته فرهنگی فریدن از ۱۸ تا ۲۴ خرداد تورهای ویژه در سطح ۲ شهر و افزون بر ۱۵ روستای فریدن به طور رایگان برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه ثبت نام این تورهای گردشگری اکنون آغاز شده و خصوص آن به مردم اطلاع رسانی کرده ایم، افزود: وسیله نقلیه برای علاقه مندان به گردشگری روستایی تامین شده است.
به گفته وی دسکن ها، مساجد و حمام‌های قدیمی، موزه مردم شناسی، تفرج گاه‌های نمونه گردشگری، اقامتگاه‌های بوم گردی، کوشک ها و خانه‌های تاریخی، کلیساها و امامزادگان از جمله مکان‌هایی است که در هفته فرهنگی فریدن بازدید از آنها در قالب تورهای گردشگری برای عموم آزاد است.

سلیمی اضافه کرد: در حاشیه تورهای گردشگری دو برنامه آموزشی با موضوع صنایع دستی و باستان شناسی نیز برگزار خواهد شد.

مسوول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فریدن با بیان اینکه گردشگری همواره با رونق اقتصادی همراه است، افزود: رایزنی‌هایی با بخشداران و دهیاری‌ها صورت گرفته است که در صورت اقبال ساکنان روستاها زمینه فروش محصولات بومی آنها در حاشیه این برنامه فراهم شود.

وی اضافه کرد: تاکنون ۲۷ اثر تاریخی شهرستان شامل ۹ بنا و ۱۸ تپه و محوطه تاریخی به ثبت ملی رسیده و ۱۱ اثر تاریخی در حال پیگیری برای ثبت ملی است.

به گفته وی مدرسه سنگی داران، حمام‌های تاریخی شهر دامنه و روستای سفتجان و دره بید، کلیسای روستاهای سواران، غرغن و سینگرد، زیارتگاه خویگان، کوشک عادگان و گل امیر، مسجد جامع چهلخانه و خلج، خانه تاریخی ملکی داران و خانه‌های تاریخی روستاهای موغان وسواران و دستکن های دامنه، موغان و قوهک از مهم‌ترین بناهای تاریخی فریدن است.

مسوول نمایندگی میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری فریدن به ظرفیت عظیم فریدن برای توسعه بوم گردی اشاره کرد و افزود: با وجود آنکه خانه‌های متعددی در شهر و روستاهای فریدن موفق به اخذ موافقت اصولی شدند و تسهیلات مناسبی به مالکان آنها پرداخت می‌شود اما استقبال و پیگیری مطلوبی برای تکمیل فرایند این خانه‌ها به اقامتگاه بوم گردی یا سفره خانه سنتی ازسوی مالکان صورت نگرفته است.

این مسوول میراث فرهنگی با بیان اینکه تا کنون برای ۱۸ بنای تاریخی با هدف تبدیل به اقامتگاه‌های بوم گردی مجوز موافقت اصولی صادر شده است، اظهارداشت: در زمان حاضر تنها پروانه بهره برداری یک اقامتگاه بوم گردی در روستای پلاسجان فریدن صادر شده است.

وی توسعه بوم گردی در فریدن را سودآور و دارای بازده اقتصادی توصیف کرد و افزود: در ۹ ماه نخست سال گذشته افزون بر ۱۲۰ هزار نفر از آثار تاریخی شهرستان بازدید کردند.

صاحبنظران بر این باورند در روزگاری که شاهد مهاجرت بی‌رویه روستاییان به شهرها به‌دلیل فقر و محرومیت هستیم، روستاگردی می‌تواند کلید توسعه صنعت گردشگری، ایجاد اشتغال و رفاه در روستاها باشد.

کارشناسان می‌گویند ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در روستاها با رویکرد بوم‌گردی هزینه چندانی برای دولت‌ها نخواهد داشت اما می‌تواند انقلابی در گردشگری کشور به‌وجود آورد.
تجربه نشان داده است در روستاهایی که به بوم‌گردی و درنهایت گردشگری توجه ویژه شده است؛ شاهد پدیده مهاجرت معکوس و بازگشت روستاییان به زادگاه خود هستیم.

به گزارش ایرنا، 'هوای پاک و خنک'، 'وجود مناظر چشم نواز' و 'واقع شدن در نقطه اتصال کشور به غرب استان' سه مزیت منحصر به فرد شهرستان فریدن است که همه ساله موجب سرریز موج عظیمی ازمسافران و گردشگران به ویژه در فصل بهار و تابستان به این منطقه می‌شود.

به گفته مورخان، فریدن تغییر یافته نام فریدون و زادگاه کاوه آهنگر است، دیاری با خصوصیات اجتماعی و نژادی منحصربه فرد که به 'سرزمین شش قوم' معروف است. پرتیکان نام باستانی فریدن، دیار پاری تاکن ها همان مردمان دلیر و شجاعی است که در تاریخ کهن خود برعلیه آشوریان با پنج قبیله‌ی دیگر، اتحادیه معروف مادها را تشکیل دادند.

فریدن در زمان هخامنشیان ایالتی مهم، آباد و پررونق بوده است و تنها جاده آپادانا به شوش- پایتخت زمستانی هخامنشیان از این منطقه عبور می کرده است. در زمان ساسانیان فریدن دارای شهرها و روستاهای زیادی بوده که شاپور آباد مهمترین این مناطق به شمار می آمده است و بنای آن رابه شاپور دوم ساسانی نسبت می‌دهند، در زمان صفویان این منطقه عمران و آبادی بیشتری یافت، در این زمان شاه عباس ارمنیان را از ترکمنستان کوچ داده و در برخی از مناطق ایران از جمله در فریدن ساکن کرد.

آب و هوای شهرستان فریدن نیمه مرطوب با تابستانی معتدل و زمستان بسیار سرد است. وجود دست کن‌های شهر دامنه، شهر زیر زمینی چهار طبقه در روستای موغان و انواع کلیساها و بناهای تاریخی، منطقه نمونه گردشگری به نام‌های 'دره بید بالا' و 'تفرج گاه‌های پلاسجان'، تنوع زیستی و فرهنگی روستاها، مناظر طبیعی بکر، رودخانه‌ها، کوه‌ها و چشم انداز بی نظیر باغ‌ها و تاکستان‌های این دیار در کنار رویش سخاوتمندانه انواع گیاهان دارویی، تنوع غذاهای محلی از آش و شوربا تا نان و پارنج، و سوغات پر طرفدار از جمله لبنیات خوش طعم و اصیل زمینه بسیار مساعدی را برای بازدید مسافران و گردشگران داخلی و خارجی فراهم نموده است.

فریدن با وسعتی حدود هزار و ۱۰۰ کیلومتر مربع از شهرستانهای غرب استان اصفهان است که از شمال به شهرستان خوانسار، از جنوب به شهرستان چادگان و فریدونشهر، از شرق به شهرستان تیران و کرون و از غرب به شهرستان بوئین میاندشت محدود می‌شود. این شهرستان دارای دو بخش مرکزی و زنده رود و دو شهر به نام‌های داران و دامنه، ۵ دهستان و ۲۸ روستا می‌باشد. فریدن با جمعیت بیش از ۴۹ هزار نفر در ۱۴۰ کیلومتری غرب اصفهان واقع است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار