gardeshban.ir

تقریباً در هر شهر بزرگ و توسعه‌یافته‌ای، آسمان‌خراش هایی وجود دارد که از زمین و آسمان، نمای فوق‌العاده‌ای دارند.
کد خبر: ۱۳۷۹۳
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۸-1398 March 21
گردشبان (gardeshban.ir) :
تقریباً در هر شهر بزرگ و توسعه‌یافته‌ای، آسمان‌خراش هایی وجود دارد که از زمین و آسمان، نمای فوق‌العاده‌ای دارند. با این‌حال، تعداد آسمان‌خراش‌ها به‌طور قابل ملاحظه‌ای، از شهری به شهر دیگر متفاوت است. بیشترین تعداد این ساختمان‌های سر به فلک کشیده، در آسیا قد بر افراشته‌اند. حال سؤال اساسی این است چرا ظهور این پدیده در آسیا ملموس‌تر است. رشد روز افزون اقتصادی و افزایش تعداد میلیونرها در آسیا، موجب سرمایه‌گذاری بیشتر در بخش املاک در این قاره کهن شده‌است. 

ساخت آسمان‌خراش برای بسیاری از سرمایه‌گذاران به منزلهٔ افزایش ارزش دارایی‌ها و در نتیجه بازگشت سودهای کلان است. بسیاری از شهرهای آسیاییِ حاضر در فهرست ما، مانند هنگ‌کنگ، تراکم جمعیت بسیار بالایی دارند که به ساخت آسمان‌خراش‌های مرتفع برای نهایت استفاده از زمین‌هایشان منجر شده‌است. از سوی دیگر، برخی کشورهای آسیایی اراضی بسیار نامناسب و بدی دارند که معمولاً اجازه ساخت‌وساز ساختمان‌های بلند در آنجا صادر نمی‌شود. همین موضوع باعث می‌شود ساختن آسمان‌خراش‌های بلند در مناطقی که امکانش وجود دارد، تبدیل به امری رایج و معمول شود. برخی شهرهای دیگر نیز برای خودنمایی در زمینهٔ معماری و فناوری، دست به احداث آسمان‌خراش می‌زنند تا نگاه دولت و سرمایه‌گذاران را به سمت خود جلب کنند. چند کشور خاص اروپایی و آمریکایی وجود دارند که ساخت‌وساز آسمان‌خراش را به منظور حفظ اراضی و مناظر ممنوع کرده‌اند تا بین آسمان‌خراش‌های دیگر فاصلهٔ مناسب وجود داشته و هر یک نمای خود را داشته باشند. شهرهای آسیایی با رشد اقتصادی، افزایش جمعیت و ظهور سرمایه‌گذاری‌های نو به سرعت در حال احداث آسمان‌خراش‌های متعدد بیش از هر نقطهٔ دیگر در این کره خاکی هستند. با در نظر داشتن نکات گفته شده و دیگر جوانب پیچیدهٔ بر سر راه، فهرستی از شهرهایی که بیشترین تعداد آسمان‌خراش را دارند، برایتان تهیه کرده‌ایم.

10- شنژن، چین؛ ۷۴ آسمان‌خراش

این شهر، نقش مهمی در اتصال زمین‌های چین و هنگ‌کنگ دارد. شنزن، کلان‌شهری پویا است که اقتصاد رو به رشدی دارد. این شهر همچنین به‌سبب مراکز خریدی که در میان آسمان‌خراش‌هایش دارد، یکی از مقاصد اصلی گردشگری هم محسوب می‌شود. شنزن نیز مانند اغلب شهرهای چین، برخلاف رشد روز افزون جمعیتش، برای ساخت‌وساز آسمان‌خراش و ساختمان‌های بلند با محدودیت کمبود زمین مناسب مواجه است.

9- شهر سنگاپور، سنگاپور؛ ۷۵ آسمان‌خراش

سنگاپور که در ابتدا، اقتصادی در حال توسعه داشت، اکنون به یکی از قدرت‌های اصلی اقتصاد آسیا تبدیل شده‌است. اقتصاد این شهر که از تکنولوژی و فناوری بالا نشأت گرفته، با طراحی و معماری بی‌نظیر در ساختمان‌های سطح شهر نمود پیدا کرده است. بیشتر جمعیت سنگاپور را مهاجران آسیایی تشکیل می‌دهند، که خودِ این موضوع نیز در نقش و طراحی‌های متفاوت و متنوع ساختمان‌های شهر منعکس شده‌است. سنگاپور نیز مانند بسیاری دیگر از شهرهای فهرست ما، از محدودیت زمین برای ساخت‌وساز رنج می‌برد. همین موضوع، موجب احداث ساختمان‌ها به‌صورت عمودی و رو به آسمان شده که نتیجه‌اش به‌وجود آمدن تعدادی از زیباترین آسانخراش‌های دنیا شده‌است.

8- چونگ کینگ، چین؛ ۸۱ آسمان‌خراش

چونگ‌کینگ چهارمین شهر بزرگ و به لحاظ اقتصادی نیز یکی از مهم‌ترین شهرهای چین محسوب می‌شود. زمین‌ها و اراضی داخلی چونگ‌کینگ به‌طور نامتوازن و ناصاف گسترده شده‌اند، اما این شهر دارای منابع طبیعی غنی و زیادی است. این شهر به‌خاطر سرعت روزافزون اقتصادی‌اش، به یکی از مهم‌ترین شهرهای چین تبدیل شده‌است. چونگ‌کینگ با حفظ منابع طبیعی و محیط زیستش توانسته به این رشد اقتصادی دست یابد. رسیدن به این موفقیت با ساخت و توسعهٔ آسمان‌خراش‌های متعدد به‌منظور جلوگیری از تخریب جنگل‌ها و رودخانه‌های طبیعی حاصل شده‌است. از حق نگذریم، رشد این شهر بسیار قابل ملاحظه بوده است. جمعیت این شهر در زمان شکل‌گیری جمهوری خلق چین به یک میلیون نفر می‌رسید که با گذشت پنج دهه با افزایشی ۳۰ برابری همراه شده‌است.

7- گوانگ جو، چین؛ ۹۲ آسمان‌خراش

گوانگ‌جو نیز که با مشکلات مشابه دیگر شهرهای آسیایی در زمینهٔ ساخت‌وساز دست‌وپنجه نرم می‌کند، با احداث آسمان‌خراش‌های متعدد، تمهیدات جدی برای حل مشکل اسکان‌دهی جمعیت شهر اندیشیده است. گوانگ‌جو که فاصلهٔ زیادی با دریای جنوبی چین، هنگ‌کنگ یا ماکائو ندارد، با احداث آسمان‌خراش‌های مرتفع در حومهٔ «رود پرل»، خود را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مناطق چین معرفی می‌کند.

6- توکیو، ژاپن؛ ۱۱۶ آسمان‌خراش

ژاپن که به سرمایه‌گذاری در زمینهٔ فناورین نوین معروف است، با ساخت آسمان‌خراش‌های کوچک و بزرگ توانسته خود را در عرصه‌های بین‌المللی به‌عنوان یک مدعی به جهانیان معرفی کند. توکیو، پایتخت ژاپن جمعیت بسیار زیادی دارد و زمین‌های محدودش برای ساخت خانه و مسکن پاسخگوی نیازهای مردم نیست. این مشکل با نامساعد بودن شرایط زمین‌های توکیو برای ساخت‌وساز دو برابر می‌شود که چاره‌ای جز احداث ساختمان به‌صورت عمودی یا همان آسمان‌خراش برای حل مشکل این شهر باقی نمی‌گذارد. دلیل قد برافراشتن ساختمان‌های توکیو بر فراز آسمان، عمدتاً کمبود اراضی مناسب برای ساخت‌وساز عنوان می‌شود.

5- شیکاگو، آمریکا؛ ۱۱۶ آسمان‌خراش

شیکاگو نسبت به دیگر شهرهای آمریکا، بزرگ‌ترین و بیشترین تعداد ساختمان و آسمان‌خراش را دارد. از میان دوازده ساختمان بلند مسکونی در آمریکا، هفت مورد از آن‌ها در شیکاگو قرار دارند. این موضوع از آنجا نشأت می‌گیرد که شیکاگو خاستگاه بسیاری از نوآوری‌های معماری بوده است. همچنین رقابتی هم در زمینهٔ ساخت‌وساز بین نیویورک و شیکاگو وجود دارد که موجب افزایش سرمایه‌گذاریِ طلایه‌دارانِ اقتصادی و تجاری این شهر در بخش توسعهٔ مسکن شده‌است.

4- شانگهای، چین؛ ۱۲۷ آسمان‌خراش

رشد سریع اقتصادی، تراکم جمعیت و محدودیت اراضی موجب ظهور آسمان‌خراش‌هاش بزرگ در شهر شانگهای چین شده‌است. این شهر برای مقابله با مشکلات موجود در زمینهٔ مسکن به احداث آسمان‌خراش و ساختمان‌های بلند روی آورده است. افزایش روزافزون تعداد میلیونرهای شانگهای نیز میزان ساخت‌وساز در این شهر را وارد عرصهٔ جدیدی کرده است. این موضوع، شانگهای را در زمرهٔ یکی از بزرگ‌ترین شهرهای جهان به لحاظ تعداد آسمان‌خراش قرار داده است. بسیاری از شهرهای آسیایی برای جذب سرمایه‌گذاران در حال رقابت با یکدیگرند. نمایش طراحی و معماری‌های ساختمان‌های خود، روش مناسبی برای دستیابی به این امر است.

3- دبی، امارات متحده عربی؛ ۱۴۹ آسمان‌خراش

از زمانی که امارات متحده عربی شروع به توسعه اقتصادی کرده، سرمایه‌گذاران بسیاری را به سمت خود جذب کرده که این شهر را به یکی از قطب‌های اقتصادی مهم منطقه و جهان تبدیل کرده است. دبی چند مورد از زیباترین آسمان‌خراش‌های جهان را دارد که به‌واسطهٔ آن، معماری پیشگام خود را به نمایش گذاشته است. سرمایه‌گذاران دبی دارایی‌های خود را عمدتاً از صنعت نفت و پتروشیمی به‌دست آورده‌اند و در تلاشند این شهر را به یکی از مقاصد مهم گردشگری دنیا تبدیل کنند. دبی نیز از کمبود زمین برای ساخت‌وساز رنج می‌برد که موجب افزایش آسمان‌خراش‌ها در این شهر شده‌است. سرمایه‌گذاران دبی برای رسیدن به اهداف جاه‌طلبانه راهی جز ساخت و توسعهٔ آسمان‌خراش‌ها ندارند.

2- نیویورک، آمریکا؛ ۲۳۸ آسمان‌خراش

نیویورک که نمادی از بلندترین شهرهای جهان است، جایگاه دوم فهرست ما را از آن خود کرده است. نیویورک، به‌عنوان یکی از پویاترین شهرهای آمریکا و نیز جهان، میزبان چندین مرکز تجاری و مهم دنیاست. این شهر چندین مولتی‌میلیونر دارد که همواره برای سرمایه‌گذاری، به‌ویژه در بخش ساخت‌وساز مسکن، اعلام آمادگی می‌کنند. از آن‌جایی‌که نیویورک برای توسعه و احداث ساختمان‌های جدید با کمبود زمین مواجه است، بسیاری از بناهای این شهر از جمله آسمان‌خراش‌هایش سر به فلک کشیده‌اند. چندین هتل، آپارتمان و ساختمان اداری به‌دلیل کمبود عراضی و نیز استفادهٔ مفید و مؤثر از زمین‌های این شهر در چندین طبقه و با ارتفاع بلند ساخته‌شده‌اند. همچنین نیویورک به‌علت بهبود شرایط اقتصادی و نیز نیاز قشر مرفه جامعه، با افزایش ساخت‌وساز آسمان‌خراش مواجه شده‌است.

1- شهر هنگ‌کنگ، هنگ‌کنگ؛ ۳۱۰ آسمان‌خراش

هنک‌کنگ نیز به علت کمبود عراضی و زمین برای ساخت ساختمان‌های جدید به احداث آسمان‌خراش‌های مرتفع روی آورده است. این موضوع در پی افزایش جمعیت و نیز روند رو به رشد وضعیت اقتصادی در این شهر به وجود آمده که نیازمند ساخت تعداد زیادی خانه و مسکن است. تکامل معماری نوین که احداث چنین ساختمان‌های بلندی را ممکن می‌سازد، از دیگر دلایل افزایش آسمان‌خراش‌های این شهر تلقی می‌شود. به همین سبب، سیاستی از سوی دولت مبنی بر ساخت آسمان‌خراش‌های بلند برای حل مشکل کمبود زمین اتخاذ شده‌است. امروز، هنگ‌کنگ در میان شهرهایی قرار دارد که بزرگ‌ترین آسمان‌خراش‌های دنیا را دارند. همچنین این شهر، جلوه‌گر برخی از تحسین‌برانگیزترین طراحی‌های معماری عصر معاصر است و البته یک مقصد گردشگری تمام و کمال برای کسانی که قدر این‌گونه هنرها را می‌دانند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار