gardeshban.ir

قلعه‌ای باستانی در «کوشک مغان» که به آن کوشمغان نیز می‌گویند وجود دارد که صنیع الدوله در کتاب خود به وجود آتشکده‌ای در زیر آن اشاره کرده است. متاسفانه ساخت و سازها روی قلعه کوشمغان در نیم قرن اخیر آن را به نابودی کشانده است.
کد خبر: ۱۳۸۱۲
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۸-1398 March 21
گردشبان (gardeshban.ir) :

قلعه کوشمغان در محله قدیمی کوشمغان از محلات سه گانه تاریخی سمنان قرار دارد به طوری که صنیع الدوله درباره این قلعه می‌نویسد: «در کوشمغان قلعه کهنه‌ایست که خندقی داشته و به واسطه تخته پل، وارد قلعه می‌شده‌اند. حالا که خندق پر است و بر روی آن خانه ساخته‌اند، مدخل، بالا آمده، معهذا از زیر قلعه سوراخ کرده، به داخل قلعه می‌روند. در قلعه که از قدیم باقیمانده یکپارچه سنگ است.»

محله کوشمغان به همراه محله‌های زاوغان و کدیور سه محله بسیار کهن و قدیمی شهر سمنان را تشکیل می‌دهند که محلات ثلاث نامیده می‌شوند. قلعه کوشمغان در گذشته دارای یک خندق بوده است و مردم با استفاده از تخته پل وارد قلعه می‌شدند. در حال حاضر خندق اطراف قلعه تا حدودی سالم باقی مانده است. درِ قلعه که از گذشته باقی مانده از سنگ یکپارچه تشکیل شده است. تا چند دهه پیش تعدادی خانواده در داخل قلعه زندگی می‌کردند.

برخی منابع نوشته‌اند: به نظر می‌رسد در گذشته بزرگان زرتشتی در این محل ساکن بودند و احتمالاً آتشکده آنان نیز در داخل قلعه بوده است به همین سبب این منطقه با نام کوشک مغان خوانده شده که در اثر کثرت استعمال به صورت کوشمغان درآمده است.‌

این قلعه در سال‌های اخیر به علت خرابکاری و سیل و باران تا حد زیادی از بین رفته است.

آب‌انبار کوشمغان نیز که مربوط به دوره قاجار است در جنوب محله کوشمغان واقع شده است. این اثر در ۲۵ خرداد ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۵۸۲۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

تصاویری ببینید از آخرین وضعیت قلعه کوشمغان …

تصاویر اسفناک قلعه باستانی کوشمغان

تصاویر اسفناک قلعه باستانی کوشمغان

تصاویر اسفناک قلعه باستانی کوشمغان

تصاویر اسفناک قلعه باستانی کوشمغان

تصاویر اسفناک قلعه باستانی کوشمغان

تصاویر اسفناک قلعه باستانی کوشمغان


پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار