gardeshban.ir

تابستان، فصل سفرهای جاده‌ای طولانی است. چه کار کنیم تا در طول سفر و حین رانندگی، هوشیار بمانیم؟
کد خبر: ۱۳۸۱۸
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۸-1398 March 22
گردشبان (gardeshban.ir) :
کم کم به فصل سفرهای جاده‌ای نزدیک می‌شویم. تعطیلات تابستانی خانوادگی، ماجراجویی در ارتفاعات در آب و هوای گرم تابستانی و سفر با ماشین شخصی در جاده‌های سراسر کشور در تابستان به اوج خود می‌رسد. این سفرهای جاده‌ای، رانندگی‌های طولانی‌مدت را به دنبال دارد بسیار طولانی‌تر از آنچه که در زندگی عادی و در سایر ایام سال تجربه می‌کنیم. بسیاری از رانندگان، به این مسیرهای طولانی عادت ندارند.

ولی بسیاری از افراد هستند که شغل اصلی آن‌ها، رانندگی‌های طولانی‌مدت در جاده‌ها است. راننده‌های کامیون به خاطر تجربه زیادی که در رانندگی‌های طولانی‌مدت دارند، می‌توانند توصیه‌های مفیدی برای حفظ هوشیاری در حین رانندگی داشته باشند؛ البته توصیه‌هایی که همه آن‌ها قانونی است!

اگر قصد دارید برای سفر جاده‌ای طولانی به دور ایران برنامه‌ریزی کنید، بد نیست که قبل از سفر، خودتان را برای مشکلاتی که ممکن است در طول سفر با آن مواجه شوید، آماده کنید. اگر می‌خواهید در حین رانندگی هوشیار باشید، خواب‌آلوده نشوید و از تصادفات و حوادث ناگوار پیشگیری کنید، این ۷ توصیه را از رانندگان کامیون، در ذهن داشته باشید.

۱. تا جایی که ممکن است، فضای ماشین را خنک نگه دارید

آیا شما جزو آن دسته از افرادی هستید که همیشه احساس سرما می‌کنند و برای رفتن به محل کار، سه تا گرمکن روی هم می‌پوشند؟ در این صورت، ممکن است از رانندگی‌های طولانی خوشتان نیاید چون در رانندگی‌های طولانی باید تا جایی که می‌توانید محیط را خنک نگه دارید تا خوابتان نبرد.

اگر در مناطقی رانندگی می‌کنید که هوای خنکی دارد، شیشه‌های ماشین را پایین بیاورید و اجازه دهید تا نسیم خنک داخل ماشین بپیچد. اکر در جایی سفر می‌کنید که شب‌هایی گرم و آرام دارد، کولر ماشین را روشن کنید تا هوا خنک شود.

نکاتی که در مورد سفر زمینی باید بدانید

اگر هوا خنک باشد، برای خوابیدن احساس راحتی نمی‌کنید و خواب به سراغتان نمی‌آید. گرچه ممکن است خنک بودن فضا برای بسیاری از شما ناخوشایند باشد؛ ولی در هر صورت شما را حین رانندگی بیدار نگه می‌دارد.

۲. همراه با آهنگ‌ها، آواز بخوانید

اگر دوست دارید همراه با خواننده‌ای آواز بخوانید، بهترین جا پشت فرمان است. آواز خواندن همراه با آهنگ‌هایی که متن ترانه آن‌ها را از حفظ هستید، کمک می‌کند که مغز شما بیدار و هوشیار باقی بماند. این روش، نه تنها شما را بیدار نگه می‌دارد بلکه جذاب و سرگرم‌کننده است و از آن لذت می‌برید.

۳. با کسی حرف بزنید

پشت فرمان بهترین فرصت برای این است که با کسانی که مدت‌ها تماس و گفت وگو نداشته‌اید، مفصل صحبت کنید. البته مطمئن شوید که این فرد، مشاور املاک یا نماینده بیمه نیست! چون این مکالمات حتی ممکن است شما را زودتر از حالت عادی، به خوابی عمیق ببرد!

البته فراموش نکنید که برای صحبت کردن با دیگران باید از بلوتوث یا سایر دیوایس‌های هندزفری استفاده کنید. همچنین نباید در لاین سرعت رانندگی کنید. چون صحبت کردن سرعت رانندگی را کند می‌کند حتی اگر با دست‌تان گوشی را نگه نداشته باشید. 

البته می‌توانید با یکی از همسفران خود گفت‌وگو کنید. البته کسی که خودش در تمام طول مسیر خواب نباشد.

۴. مقداری یخ در دست خود نگه دارید

یکی دیگر از توصیه‌های رانندگان کامیون این است که برای بیدار ماندن می‌توانید کیسه‌های یخ یا حتی بطری آب یخ در صندلی یا در دست خود داشته باشید. در واقع این توصیه در ادامه نکته اول است. هر آنچه که باعث شود محیط اطراف شما خنک باشد، باعث می‌شود که بیدار و هوشیار بمانید. علاوه بر این آب خنک و مصرف آن باعث می‌شود که آب مورد نیاز بدن‌تان در طول مسیر تامین شود و دچار مشکلات ناشی از کمبود آب بدن نشوید.

در موقع رانندگی در برابر وسوسه خوردن نوشیدنی‌های ورزشی و انرژی‌زا مقاومت کنید. این نوشیدنی‌ها قند خون را به طور ناگهانی بالا می‌برند. همچنین مقدار زیادی کالری وارد بدن‌تان می‌شود که برای ساعت‌های طولانی یک جا نشستن، مفید نیست. کافئین و سایر مواد تشکیل‌دهنده نوشیدنی‌های انرژی‌زا نیز می‌توانند باعث بر هم خوردن تعادل در حین رانندگی شوند و تصادفاتی به مراتب شدیدتر به دنبال داشته باشند.

پس به دنبال انرژی‌های کوتاه‌مدت و مصنوعی نباشید و آب را به عنوان بهترین نوشیدنی همراه ببرید.

۵. از یک حوله خنک استفاده کنید

یک حوله خنک همیشه در دسترس داشته باشید. این سومین بار است که به شکل‌های مختلف به شما توصیه می‌کنیم که محیط اطراف را خنک نگه دارید. چون این نکته تاثیر زیادی در حفظ هوشیاری و بیدار نگه داشتن شما دارد.


۶. استراحت کنید

در حین رانندگی برای مدت کوتاهی دست از رانندگی بکشید و استراحت کنید. گهگاهی برای استفاده از سرویس‌های بهداشتی و کمی قدم زدن، توقف کنید و به خودتان استراحت دهید. همچنین می‌توانید با دیگران ارتباط برقرار کنید و در حین استراحت به گفت‌وگو هم بپردازید. داشتن فعالیت‌های مغزی مثل مکالمه، باعث افزایش انرژی می‌شود و شما را از خستگی و خواب‌آلودگی دور می‌کند و حتی می‌تواند خاطرات جالبی در سفرهای جاده‌ای برایتان رقم بزند.

۷. بخوابید

اگر بیشتر از یک بار احساس خواب‌آلودگی کردید، وقت آن است که حتما استراحت کنید و بخوابید. اگر برایتان امکان‌پذیر است تا خودتان را به یک مهمان خانه برسانید و شب را در یک مکان آرام و راحت استراحت کنید، این کار را انجام دهید. در غیر این صورت می‌توانید در ماشین استراحت کنید.

در هر صورت اگر نیاز به خواب دارید حتما باید بخوابید و به هیچ طریقی نمی‌توانید این خواب آلودگی را از خود دور کنید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار