gardeshban.ir

به نظر می‌رسد قلعه عجیب و فوق‌العاده پرِجاما (Predjama Castle) به یک دنیای دیگر از جنس فانتزی‌ها تعلق دارد، اما تاریخ واقعی پشت این قلعه رنسانسی، چیزی جالب‌تر و بیشتر از یک داستان است.
کد خبر: ۱۳۸۲۱
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۸-1398 March 22
گردشبان (gardeshban.ir) :
 این قلعه باور نکردنی، در اسلوونی قرار دارد و برای ایجاد یک جلوه خاص و پر ابهت، در دهانه غار ساخته شده است. حالا که به عنوان موزه از آن استفاده می‌شود، گردشگران از اقصی نقاط جهان برای تماشای این فضای باشکوه گرد هم می‌آیند.

قلعه پرجاما، در حدود ۱۱ کیلومتری دهکده پوستاژنا، در جنوب بخش مرکزی اسلوونی قرار دارد. شاید تعجب کنید اما قلعه فعلی اولین ساختمانی نیست که در همین مکان بنا شده؛ کما اینکه ساخت این قلعه، مربوط به سال ۱۵۷۰ است، اما تاریخ این منطقه به سال‌ها قبل‌تر باز می‌گردد. اولین یادآوری از قلعه پرِجاما به سال ۱۲۷۴ بر می‌گردد؛ زمانی که گفته می‌شود به جای این، یک قلعه به سبک گوتیک وجود داشته که به خاطر حالت حفاظت و دفاعی که غار ایجاد می‌کند، در همین مکان ساخته شده بوده است. جایی در میان صخره‌ها که دسترسی به آن بسیار مشکل بوده و همین موضوع، آن را به یک جای مخفیِ حسابی تبدیل می‌کرده است.

احتمالا معروف‌ترین فردی که در این قلعه اقامت داشته، شوالیه‌ای بوده به نام "اِراسموس"، که در قرن پانزدهم، فرمانده این دژ به حساب می‌آمده است.سردسته یاغیان و دزدان معروف، که وقتی یکی از فرماندهان ارتش سلطنتی را کشت از دست فرمانروایان قدرتمند هابزبورگ فرار کرد. او برای رهایی از خشم امپراطور مقدس رُمی، یعنی فردریک دوم، مجبور به فرار شد و به ناچار در این قلعه پناه گرفت.

در همین زمان بود که او از یک راه مخفی استفاده کرد؛ راهی که از یک محور عمودی طبیعی و با هدف اطمینان از ورود و خروج امنِ ملزومات و مایحتاجِ قلعه، ساخته شده بود. این راه خروج مخفی به بالاترین جای صخره‌ها می‌رسید و به اراسموس اجازه می‌داد که همچنان به سرقت‌هایش ادامه بدهد. متاسفانه اراسموس، بعد از یک محاصره طولانی و پیچیده، کشته شد و بخشی از ساختار قلعه نابود شد. بعدا بازسازی‌هایی صورت گرفت اما قلعه بارِ دیگر و این بار، توسط زلزله ویران شد.

در نهایت، در سال ۱۵۷۹ مالک جدید قلعه، یعنی بارُن فلیپ فان کوبنزی، چیزی را که امروزه می‌بینیم ساخت. قلعه‌ای باشکوه، به سبک رنسانس، که در برابر غار و باروهای اصلی و قدیمی بنا شده است. در این مجموعه‌ی جذاب و تاثیرگذار، قلعه پرجاما، از شخصیتی برجسته و جایگاهی ویژه برخوردار است و ضمنا یکی از قلعه‌های مهم دنیا محسوب می‌شود. به همین ترتیب، این قلعه در بسیاری از موارد به عنوان تصویر پس زمینه فیلم‌ها، برنامه‌های تلویزیونی و موزیک ویدئوها استفاده می‌شود.










مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار