gardeshban.ir

همان طور که هر کشوری آداب‌ورسوم مخصوص خود را دارد، هنگام پرداخت صورت‌حساب رستوران نیز می‌توان تفاوت‌های فاحش و جالبی را در این کشورها مشاهده کرد که اطلاع از آن‌ها خالی از لطف نیست.
کد خبر: ۱۳۸۳۴
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۸-1398 March 22
گردشبان (gardeshban.ir) :

کاندیس واش (Candice Walsh) تا قبل از سفر به سایر نقاط دنیا فکر می‌کرد که حساب‌کردن صورت‌حساب رستوران در همه‌ی جای دنیا به یک شکل است؛ چراکه در کانادا هیچ مشکلی از این بابت وجود ندارد و وقتی با دوستان خود به رستوران می‌روید، ‌کافی است از پیش‌خدمت بخواهید صورت‌حساب غذاها را به‌صورت جداگانه برایتان بیاورد، به‌همین راحتی! در این مقاله تجربیات او را با شما در میان می‌گذاریم تا با آداب حساب‌کردن هزینه غذا در کشورهای مختلف آشنا شوید.

اولین‌باری که به شهر نیویورک رفتم، برای معاشرت با دوستانم به رستوران رفتیم. آن روز بسیار گرسنه بودم، اما پول زیادی نداشتم و برای اینکه دیگران متوجه نشوند،‌ فقط سیب‌زمینی سرخ‌شده سفارش دادم؛ اما وقتی صورت‌حساب را آوردند، دیدم که باید سهمی مشابه دیگران از صورت‌حساب کلی را بپردازم و درعین‌حال دوست نداشتم که به ناعادلانه‌بودن ماجرا نیز اشاره کنم. من متوجه شدم که بسیاری از کشورها، برای پرداخت صورت‌حساب رستوران، آداب خود را دارند که تعدادی از آن‌ها را آورده‌ام.

استرالیا

رستوران‌های استرالیا معمولاً صورت‌حساب مجزا برای مشتری نمی‌آورند و مبلغ کل به‌صورت مساوی بین گروه، فارغ از غذایی که سفارش داده‌اند، تقسیم می‌شود. گاهی‌اوقات، فردی که درآمد بالاتری دارد،‌ مبلغ بیشتری را می‌پردازد که امری پذیرفته‌شده در این فرهنگ به‌حساب می‌آید.

کانادا

در کانادا، به‌ازای هر مشتری، یک صورت‌حساب مجزا ارائه می‌شود.

چین

در کشور چین، بسیاری از جوان‌ترها مبلغ صورت‌حساب را تقسیم می‌کنند، اما مسن‌ترها پرداخت کل صورت‌حساب را یک افتخار می‌دانند و برای این کار با یکدیگر رقابت می‌کنند. اگر هم به‌راحتی بپذیرید که شخص دیگری پول غذا را بپردازد، شاید رفتار شما را یک رفتار غلط اجتماعی تلقی کنند.

کلمبیا

 پرداخت صورت حساب رستوران

در کلمبیا باید هنگام بیرون‌رفتن با دیگران کمی احتیاط را رعایت کنید؛ چراکه اگر شما کسی را دعوت کنید، این‌طور تلقی می‌شود که شما می‌خواهید پول غذا را حساب کنید. اولین باری که به کلمبیا سفر کردم، چندین‌بار با صورت‌حسابی غیرمنتظره مواجه شدم. به‌همین دلیل،‌ حالا که با دوستانم بیرون می‌رویم،‌ راجع به برنامه‌های آن روز باصراحت صحبت نمی‌کنم.

کاستاریکا

در کاستاریکا صورت‌حساب جداگانه در اختیار مشتری قرار می‌گیرد؛ اما درصورتی‌که همه‌ از کارت اعتباری استفاده کنند،‌ هزینه به‌طور مساوی بین افراد تقسیم می‌شود. درضمن متداول است که یک نفر، کل صورت‌حساب را با کارت اعتباری بپردازد.

مصر

مردم مصر دوست دارند که بابت غذای خودشان،‌ پول بپردازند و صورت‌حساب به‌طور مساوری تقسیم نشود، هرچند این موضوع به گروهی که با آن‌ها غذا می‌خورید، بستگی دارد. درصورتی‌که شما، شخصی را برای شام دعوت کنید، انتظار می‌رود که شما کل هزینه را بپردازید، به‌خصوص که اگر طرف مقابل را برای مدت‌زمان طولانی ندیده‌ باشید. من متوجه شده‌ام که اگر با مصری‌ها غذا بخورم،‌ مخصوصاً کسانی که دیربه‌دیر ملاقات می‌کنم یا دوست صمیمی من نیستند،‌ به احتمال زیاد آن‌ها صورت‌حساب مرا پرداخت می‌کنند،‌ هرچند که بارها سر اینکه چه‌کسی پول بدهد،‌ با آن‌ها جروبحث کرده‌ام.

آلمان

در کشور آلمان، افراد یک گروه،‌ سهم غذای خود و همین طور انعام را روی هم می‌گذارند و سپس کل پول را به پیش‌خدمت می‌دهند.

گواتمالا

 پرداخت صورت حساب رستوران

به‌طورکلی در گواتمالا، صورت‌حساب بین افراد تقسیم می‌شود یا یک نفر پیش‌قدم می‌شود و آن را می‌پردازد. اگر شما کسی را بیرون دعوت کنید و حتماً بگویید که «من دعوتت می‌کنم»، پس بهتر است پول صورت‌حساب را بدهید. در میان طبقه‌ی فقیرتر گواتمالا (حدود ۸۰ درصد)،‌ فرد دعوت‌کننده، اغلب کل هزینه را می‌دهد؛ زیرا این طرزفکر که شخص مدعو پول کافی برای پرداخت پول دارد و انتظار داشته باشید او سهم خود را بدهد، بی‌ادبانه تلقی می‌شود.

ایسلند

شما در کشور ایسلند فقط باید برای غذایی که سفارش می‌دهید،‌ پول بپردازید.

هند

سنتی‌ترین روش پرداخت صورت‌حساب در هند این است که مسن‌ترین فرد گروه آن را پرداخت کند. هرچند در بین نسل‌های جوان‌تر نیز تقسیم مساوی مبلغ صورت‌حساب رایج نیست. درصورتی‌که مهمانی‌ای باحضور خانواده‌ی عروس و داماد در مرحله‌ی نامزدی برگزار شود،‌ مردهای خانواده‌ی عروس باید پول صورت‌حساب را بدهند.

ایران

دوست خوبم، مسعود از ایران به من می‌گفت که تقسیم صورت‌حساب به خانواده یا دوستانی که با آن‌ها غذا می‌خوردید، بستگی دارد. به‌عنوان مثال اگر یک خانواده به رستوران بروند،‌ پدر همه‌ی هزینه را می‌پردازد و چنانچه با دوستان بیرون بروید، از قبل مشخص شده است که چه کسی هزینه‌ی غذا را تقبل کند. در مراسم‌های خاصی نظیر فارغ‌التحصیلی یا جشن تولد،‌ دعوت‌کننده پول می‌دهد و در قرارهای دونفره، مردها باید هزینه‌ها را حساب کنند.

در شرایط خودمانی‌تر، وقتی دو یا سه دوست به رستوران می‌روند، یک نفر کل صورت‌حساب را می‌پردازد، اما انتظار می‌رود که دفعه‌ی بعد یکی دیگر از آن‌ها همین کار را انجام دهد. در فرهنگ تعارف‌کردن ایرانی‌ها رسم است که برای هر چیزی سه‌بار سؤال می‌کنند تا مشخص شود که چه کسی باید پول غذا را بدهد.

ایرلند

 پرداخت صورت حساب رستوران

سبقت‌گرفتن در پرداخت صورت‌حساب، در ایرلند متداول است و مرز باریکی بین بی‌ادبی و خوش‌ذاتی وجود دارد که مطمئناً برای خارجی‌ها عجیب به‌نظر می‌رسد. یکی از اهالی ایرلند به من گفت که پدربزرگم تا جایی پیش می‌رود که حتی قبل از سفارش غذا، کارت اعتباری‌اش را به‌صورت مخفیانه به پیش‌خدمت می‌دهد تا همان ابتدا قائله را تمام کند.

ایتالیا

پرداخت صورت‌حساب در ایتالیا به‌صورت مساوی انجام می‌شود یا هر فرد برای غذایی که سفارش داده است،‌ پول می‌دهد. اگر با اقوام غذا می‌خورید،‌ معمولاً مسن‌ترین فرد غذا را حساب می‌کند.

لبنان

در کشور لبنان، نه‌تنها صورت‌حساب تقسیم نمی‌شود، بلکه باید با همه‌ی وجود برای پرداخت تمام‌وکمال آن تلاش کنید، هرچند که در دلتان امیدوار هستید که طرف مقابل این کار را انجام دهد. همیشه باید خود را متعجب و وحشت‌زده نشان دهید و بگوید که امکان نداره! اجازه نمی‌دهم پول بدهید! نوبت منه! حتی باید سعی کنید که روی میز بروید و صورت‌حساب را از طرف مقابل‌تان بقاپید. درضمن، شما می‌توانید از حقه‌ی سرویس بهداشتی استفاده کنید و به‌بهانه‌ی رفتن به دستشویی،‌ به‌صورت مخفیانه و بدون اینکه کسی متوجه شود،‌ پول صورت‌حساب را بدهید یا قبل از آوردن صورت‌حساب به‌سراغ سرویس بهداشتی بروید و وقتی برگشتید و دیدید که پول غذا پرداخت شده است،‌ خود را خیلی تعجب‌زده نشان دهید.

مکزیک

مکزیکی‌ها وقتی کسی را به رستوران دعوت می‌کنند، معمولاً هزینه‌ی غذای او را برعهده می‌گیرند.

نیوزلند

طبق حرف‌های یکی از دوستان توییتری‌ام،‌ اگر با یک گروه در رستورانی در نیوزلند غذا می‌خورید، به‌جای تقسیم مساوی صورت‌حساب، هر کسی سهم خود را می‌پردازد.

نروژ

ملیسا از دوستانم است که به‌مدت دو سال در نروژ تحصیل می‌کرد، او می‌گوید هرکسی دقیقاً پول غذایی که سفارش داده است را می‌دهد.

فیلیپین

 پرداخت صورت حساب رستوران

برای جوانان فیلیپینی، تقسیم‌کردن صورت‌حساب امر رایجی است؛ اما بزرگ‌ترها باوجود اعتراض مهمانان ممکن است برسر پرداخت آن با یکدیگر رقابت کنند، البته از مهمانان انتظار می‌رود که اعتراض خود را حتماً نشان دهند. ازآنجایی که قبل از سفارش غذا، مشخص می‌شود که چه کسی پول غذا را بدهد، پس سفارش غذایی گران‌قیمت، بی‌ادبانه تلقی می‌شود.

درصورتی‌که اعضای خانواده با هم غذا می‌خورند، والدین یا بزرگ‌ترین فرد خانواده پول صورت‌حساب را می‌پردازد که معمولاً شخصی است که بیشترین درآمد را در خانواده دارد. بااین‌حال، در مراسم‌های خاصی نظیر جشن تولد، پسر یا دختری که تولد گرفته است، وظیفه‌ی پرداخت هزینه‌ی غذا را برعهده دارد.

اسکاتلند

اگر در سفر به اسکاتلند، افرادی را برای صرف شام به بیرون دعوت کردید و شناخت زیادی از آن‌ها ندارید، باید برای پرداخت کل صورت‌حساب پیش‌قدم شوید. در شرایط خودمانی‌تر، هزینه‌ی غذا تقسیم می‌شود.

سنگال

در رستوران‌های مدرن و شیک شهری مثل داکار در سنگال، شخص دعوت‌کننده معمولاً صورت‌حساب را می‌دهد، هرچند در جمع‌های دوستانه این موضوع راحت‌تر است و اغلب در پرداخت صورت‌حساب سهیم می‌شوند. در جلسات کاری نیز شخص دعوت‌کننده هزینه‌ی غذا را حساب می‌کند.

آفریقای جنوبی

یکی از دوستانم از ژوهانسبورگ می‌گفت، شما بابت غذایتان پول می‌دهید؛ هرچند، در برخی نقاط روستایی و شهری اغلب کل افراد در پرداخت صورت‌حساب سهیم می‌شوند و به‌جای خرید نوشیدنی برای تک‌تک افراد، یک بطری کامل برای کل میز می‌خرند.

کره جنوبی

مردم کره‌ی جنوبی هیچ‌گاه پول صورت‌حساب را تقسیم نمی‌کنند، درواقع مهم نیست که چند نفر سر میز حضور دارند یا چه مقدار نوشیدنی مصرف شده است، مسن‌ترین فرد مسئول پرداخت هزینه‌ها است. زمانی‌که خارجی‌ها به رستوران می‌روند، پیش‌خدمت‌ درکمال خونسردی همه‌ی حساب‌وکتاب‌ها را انجام می‌دهد. وقتی من همرا با تعدادی کره‌ای و خارجی به رستوران می‌روم، کره‌ای‌ها معمولاً پول صورت‌حساب را می‌پردازند.

اسپانیا

در کشور اسپانیا، پرداخت صورت‌حساب به منطقه و موقعیت بستگی دارد. اگر شخصی که شما را به رستوران دعوت می‌کند، برای پرداخت هزینه‌ها اصرار دارد، با او بحث نکنید، چراکه بی‌ادبانه تلقی می‌شود. در شرایطی که قیمت صورت‌حساب، رقم رندی باشد، مبلغ آن به‌طور مساوی بین افراد تقسیم می‌شود.

در سوئد هرکس سهم خود را می‌پردازد. در برخی رستوران‌ها حتی می‌توان قبل از سفارش غذا، پول غذا را پرداخت کرد.

سوریه

اکثر آداب پرداخت صورت‌حساب در سوریه مشابه لبنان است.

تایلند

بسیاری از رستوران‌های تایلند از همان ابتدا می‌پرسند که چه‌کسانی می‌خواهند صورت‌حساب‌شان را جداگانه یا گروهی پرداخت کنند. اگر شما را برای صرف غذا بیرون دعوت کنند،‌ به‌هیچ‌عنوان پیشنهاد پرداخت صورت‌حساب را ندهید، چراکه این مسئولیت برعهده‌ی میزبان است.

آمریکا

درباره‌ی پرداخت صورت‌حساب در آمریکا باید بگویم که به‌طور مساوی تقسیم می‌شود. بااین‌حال، می‌توانید فقط برای غذایی که سفارش داده‌اید، پول بپردازید، اما گرفتن صورت‌حساب مجزا ممکن است مزاحمت تلقی شود.

ویتنام

هنگام غذاخوردن در رستوران‌های ویتنام،‌ پرداخت پول غذا، نشانه‌ای از آبرو و باکلاسی به‌حساب می‌آید. اگر کسی ابتدا پیشنهاد پرداخت صورت‌حساب را بدهد، نباید مانع او شوید، چراکه بی‌ادبی محسوب می‌شود. بااین‌حال، اگر شما دعوت‌کننده هستید، انتظار می‌رود که پول صورت‌حساب را بپردازید.

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار