gardeshban.ir

هرچند سفر با خودرو شخصی دارای محدودیت در انتخاب کشور‌های مقصد می‌باشد، ولی پایین بودن هزینه، حس ماجراجویی و مدیریت برنامه از فواید این روش از سفر است.
کد خبر: ۱۳۸۵۴
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۸-1398 March 23
گردشبان (gardeshban.ir) :
وقتی حرف از سفر به خارج از کشور به میان می‌اید اولین چیزی که به ذهن می‌رسد، سفر با هواپیما و داستان تهیه (بلیط هواپیما، ویزا، لیدر تور و …) در فکرمان نقش می‌بندد. اما سفر با اتومبیل شخصی نیز یکی از روش‌های معمول در سفر‌های بین المللی، مخصوصا به کشور‌های همسایه می‌باشد.

اگر با اتومبیل شخصی خود قصد مسافرت خارجی داشته باشید، باید پلاک و گواهینامه بین المللی تهیه کنید. در حال حاضر متولی صدور پلاک ترانزیت بین المللی سازمان ایرانگردی و جهانگردی می‌باشد. درصورت همراه داشتن مدارک خود این مهم را میتوانید در گمرک و هنگام خروج از مرز نیز این کار را انجام دهید. چگونه با ماشین شخصی به سفر برون مرزی بروید؟

هرچند سفر با خودرو شخصی دارای محدودیت در انتخاب کشور‌های مقصد می‌باشد، ولی پایین بودن هزینه، حس ماجراجویی و مدیریت برنامه از فواید این روش از سفر می‌باشد. حال در ادامه چگونگی طی کردن این روند را برای شما عزیزان شرح می‌دهیم:

مرحله اول: کاپوتاژ کردن خودرو (اخذ پروانه خروج)

این کار برای جلوگیری از بروز مشکل به هنگام بازگشت به کشور در گمرک انجام می‌پذیرد. مدارکی که فرد متقاضی باید به همراه داشته باشد عبارتند از: (سند انتظامی سبز رنگ، سند شرکتی سفید رنگ، کارت خودرو، شناسنامه، کارت ملی و گواهینامه رانندگی) پس از ورود به گمرک ابتدا فرم‌های مخصوص را تهیه کرده و سپس برای تعیین وزن خودرو را بر روی باسکول ببرید، در مرحله بعد به ساختمان اداری مراجعه کنید. مراحل ثبت اطلاعات و ارزشیابی، برگه‌های کاپوتاژ خودرو تحویل گرفته و پس از ثبت دبیرخانه، کارشما به اتمام می‌رسد.

نکته: مدت زمان اعتبار مجوز (کاپوتاژ) یک سال می‌باشد و به دفعات قابل صادر شدن می‌باشد.

قدم دوم: گرفتن گواهینامه و پلاک بین المللی

بعد از دریافت پروانه خروج خودرو از گمرک (کاپوتاژ کردن)، نیاز به گواهینامه، کارت خودرو و پلاک بین المللی است. برای دریافت این مدارک باید به کانون جهانگردی و اتومبیل رانی و یا یکی از شعب آن مراجعه کنید.
مدارک مورد نیاز شامل: برگه کاپوتاژ خودرو، سند انتظامی سبز رنگ، سند شرکتی سفید رنگ، کارت خودرو، گذرنامه، یک قطعه عکس تمام رخ ۴×۳ و گواهینامه رانندگی (با یک سال اعتبار) به کانون یا یکی از شعبه مربوطه مراجعه کنید.

بعد از تحویل مدارک مورد نیاز به مسئول مربوطه فرم‌های مخصوص را تکمیل کنید و پس از مدتی مدارک درخواستی که شامل  گواهینامه، کارت خودرو و پلاک بین المللی به شما تحویل داده می‌شود.
نکته:

۱) مدارک در داخل کشور اعتبار ندارد. (فقط در خارج از کشور معتبر است)

۲) استفاده از پلاک بین المللی در خاک کشور ممنوع است و حداقل در ۱۵ کیلومتری از مرز نصب شود.

۳) برگه کاپوتاژ خودرو نیز حتما باید همراه راننده باشد تا در مرز مشکلی جهت خروج خودرو از کشور پیش نیاید.

۴) در ابتدای ورود به هر کشوری خودرو شما باید با بیمه کشور مقصد وارد آن سرزمین شود و بیمه کردن خودرو در مرز امری واجب و ضروری است. (هزینه بیمه کردن خودرو بسته به شرایط کشور مقصد می ‌تواند 
متفاوت باشد.) 

نکته 

مهم کاپوتاژ اتومبیل شخصی:

چنانچه قبلا کاپوتاژ داشته اید و فقط می‌خواهید تمدیدش کنید، هزینه پلاک و برچسب IR نخواهید داشت.
اکنون شما میتوانید با خودروی شخصی خود به کشور‌های همسایه ما که دارای مرز زمینی هستند سفر کنید اصولا این پروسه در یک روز انجام میپذیرد. معمولا کشور‌هایی مانند سوریه، عراق، ترکیه، ارمنستان، یونان، صربستان، گرجستان، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان و … کشور‌هایی هستند که میتوانند مقصد زمینی باشند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار