gardeshban.ir

سبزوار در تاریخ ایران با قیام سربداران اهمیت می یابد. “سبزوار” علاوه بر این اهمیت تاریخی با جاذبه های گردشگری و تاریخی بسیاری همراه است .
کد خبر: ۱۳۸۸۰
تاریخ انتشار : جمعه ۲۴ خرداد ۱۳۹۸-1398 March 24
گردشبان (gardeshban.ir) :

ارتباط نزدیکی که داستان های پهلوانی ایران باستان با شهر سبزوار دارد این شهر را به یک شهر دیرینه پایدار تبدیل کرده است به طوری که پیش تر میدان مرکزی شهر را با نام میدان دیو سفید می شناختند.دو شهر سبزوار و خسروگرد از شهرهای ولایت بیهق در دوره های اسلامی بودند.با اینکه شهر سبزه وار در حمله مغول ها به طور کامل تخریب و ویران شد اما به مرور زمان برای بار دیگر آباد و از نو ساخته شد.در این شهر حوادث تاریخی بیشماری رخ داده است اگر بخواهیم به یکی از آنها اشاره کنیم این است که سبزه وار در سال 737 ه. ق. پایتخت و مامن سلسله سربداران شد.دارالمومنین یکی دیگر از القابی است که سبزوار به آن مشهور بوده است.سبزوار


بهتر است بدانید در زمان شاه عباس با اینکه هنوز فشارها و زخم های ناشی از حمله مغول ها برای مردم این شهر تمام نشده بود برای بار دیگر شهر سبزوار تحت سم ستوران ازبکستانی ها دگرگون شد و همه مردم بزرگ و کوچک قتل عام شدند ،همچنان بعد از این واقعه تلخ نیز سبزوار دوباره زنده شد ناگفته نماند آغاز بازسازی و مرمت این ویرانی ها در دوره صفویان بود بطوری که به تدریج و در دهه های اخیر توسعه یافت و با نوسازی رونقی دوباره پیدا کرد.

همانطور که می دانید شهر سبزوار گره خورده به بیهق،این شهر بعد از حمله خونین مغول با رشادت ها و شجاعت مدافعان فدایی بنام سربداران مدت قابل توجهی به سربداران معروف بوده است.

یکی از جاذبه های دیدنی سبزه وار مصلی تاریخی سبزوار است. این بنای تاریخی در حاشیه شرقی سبزوار که به سده 8 هجری قمری مربوط می باشد، واقع است،27 دی 1355 این بنا به عنوان یک آثار ملی با شماره 1317 به ثبت رسیده است و شامل گنبدی بر فراز و ایوان بزرگ و چهار تاق اصلی (فضای مرکزی) می باشد.سالهای قبل این مصلی تاریخی خانقاه چند تن از سربداران بوده و در سال های اخیر برای برگزاری نماز های عیدهای بزرگ مورد استفاده واقع شد و مردم برای بجا آوردن  نماز جمعه  و نمازهای اعیاد به آنجا می رفتند.

سبزوار

مصلی سبزوار مکانی تاریخی

اولین محلی که برای اولین بار در آن نماز جمعه برگزار شد مصلی تاریخی شهر سبزوار است که در دوره سربداران احداث شد و امروزه همه مردم ایران این مصلی را به عنوان موزه نماز میشناسند که همچنین شیخ خلیفه سربدار توسط مغولان در آنجا به دار آویخته شد.بنای مصلی از نظر برخی ها به دوره سربداران نسبت داده می شود اما از نحوه ساخت و معماری آن می توان گفت مربوط به دوره صفویه است.

جاذبه گردشگری بقعه امام زاده یحیی سبزوار

محل قرارگیری این بنا در تقاطع خیابان اسرا و بیهق می باشد و شامل ایوان و فضای داخلی گنبددار و مناره ها و دو فضای ارتباطی است.

کاشی های فیروزه ای چشم نواز گنبد این بقعه را پوشانده است و نمای آن نیز با کاشی های بسیار زیبا و نفیس از طرف خیابان بیهق کار شده است.سبک ویژه معماری سده هشتم و هفتم پلان مربع و چهار ایوانی گنبد خانه این بنا تصویری کهن و خیره کننده از آن ساخته است.تزیینات کارشده در نمای بقعه از قبیل کاشی،سنگ،گچ و آینه کاری در سال 1380 ه.ق نصب شده است و در حال حاضر به عنوان یک زیارتگاه مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است، 10 مهر 1380 این بنا به عنوان یک آثار ملی با شماره 4036 به ثبت رسیده است.

سبزوار

بقعه امام زاده یحیی در سبزوار

مسجد جامع سبزوار

یکی از قدیمی ترین مساجد سبزوار مسجد جامع این شهر می باشد که ساخت آن به دوره سربداران برمیگردد این مسجد با مساحت حدود 4 هزار متر مربع شامل صحن،شبستان،ایوان های قبله،شمالی و رواق در حاشیه جنوبی خیابان بیهق است،کتیبه هایی به صورت سنگ نوشته هایی که به دوره صفویه برمیگردد در دالان سمت شرقی ایوان شمالی با تاریخ های 979 و 1136 ه.ق دستوری از شاه طهماسب صفوی و در مورد مراعات سکنه حک شده است.از تزیینات قابل توجه این مسجد کاشی کاری های خشتی و هفت رنگ می باشد بطوری که معماری آن ویژگی های معماری سده هشتم هجری را به رخ می کشد سر در این مسجد بعد از تغییرات انجام شده در ساختار شهر در دوره رضاشاه تخریب شد و بعد از آن توسط سید محمد اشراقی معمار مرمت و نوسازی شد.

سبزوار

مسجد زیبای شهر سبزوار

منار مسجد مکان دیدنی سبزوار

در میان روستای باستانی خسروشیر مسجدی به نام منار مسجد واقع است که امروزه فقط دو طرف یک ایوان به عمق 11 و عرض 6 متر از این مسجد معظم باقی مانده است و حتی دیوار سمت قبله و پوشش آن نیز فرو ریخته است.در انتهای ایوان محراب اصلی مسجد قرار گرفته بود که اکنون تنها قسمت تحتانی آن باقی مانده است.در حدود 60 سال قبل در کنار باقی مانده های شبستان شرقی مناره آجری وجود داشته که روی بدنه آن تزیینات آجرکاری صلیب شکسته و کتیبه ای به خط کوفی به چشم می خورد.این بنا به عقیده برخی صاحب نظران در ردیف آثار معماری عصر ایلخانی و مصادف با مسجد جامع ورامین قرار داده اند و در حد و اندازه بسیار با ارزش به شمار می رود شماره ثبت این بنا در آثار ملی 2093 می باشد.

جاذبه گردشگری آتشکده خانه دیو

از بناهای دیدنی و تاریخی سبزوار واقع در روستای فشتنق که احتمالا مربوط به دوره ساسانیان باشد خانه دیو یک آتشکده است،این محل کاربردی آیینی داشته و از دوران ساسانی تا دوره سلجوقی استفاده می شده است.معماری و تاق زدن این آتشکده به نحوه بسیار منحصر به فرد انجام شده است بطوری که پلان آن را می توان با پلان آتشکده  تخت سلیمان  مقایسه کرد.

یکی دیگر از چارتاقی های منفرد ایران چارتاقی با شکل متقارن چهار وجهی به نام خانه دیو است که بر قله صخره ای سخت و صعب العبور و در کوهستان های دور دست شمال غربی سبزوار در استان خراسان واقع است .به مرور زمان قسمت های گسترده ای از این گنبد و پایه ها و تاق های آن تخریب شده اند،مثل دیگر چارتاقی های منفرد ایران چهار طرف این بنا چشم اندازی باز و بدون هیچ مانع و در یا پنجره ای خود نمایی می کند،با مراجعه به خصوصیات معماری و ویژگی های کالبدی این بنا به راحتی می توان فهمید که 2000 سال قدمت را دارا است.

سبزوار

جاذبه دیدنی آتشکده خانه دیو

جاذبه گردشگری آتشکده میر مظفر

آتشکده میرمظفر را می توان کهن ترین بخش و اثر معماری قسمت خوشاب باقی مانده های یک آتشکده ای در روستای بابا لنگر می باشد که با استناد به سبک معماری آن به پیش از اسلام بر میگردد.محل قرارگیری آتشکده میرمظفر در بالای کوهی بلند از رشته کوه اثقلان مشرف به دشت های اطراف آن است.در ساخت این بنا از سنگ و ملات ساروج استفاده شده است،فسیل هایی با قدمت 100 میلیون سال در دیواره های اطراف این آتشکده دیده می شود.این بنا به طور چهار تاق بر روی تپه سنگی به ارتفاع حدود 200 متر قرار گرفته و مصالحی که در آن بکار رفته است لاشه سنگ هایی هستند که با ملات گچی بر روی هم سوار و محکم شده اند.

جاذبه گردشگری خانه باغ اسکویی

خانه باغ اسکویی باغ و عمارتی با مساحت 10 هکتار است که در 4 کیلومتری غرب شهر سبزوار و در روستای ابارش قرار دارد،عمارت این مکان در وسط باغ بنا شده است.طبقه زیرزمین عمارت دو طبقه ذکر شده شامل آب انبار،حوضخانه،هشتی،مطبخ و بادگیرخانه است و طبقه اول را تالار ستون دار شرقی و شمالی،حجره های نشیمن،تالار پذیرایی و ... تشکیل داده است.گچ بری قسمت های سر ستون ها،حوضخانه ها،نقاشی بر روی گچبری های حوضخانه و آجرکاری های نمای بنا از جمله عناصر تزیینی می باشد که در ساخت و زیبایی این بنا بکار رفته است،مالک این خانه باغ خاندان اسکویی است و قدمت آن به دوره قاجار برمی گردد.

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار