gardeshban.ir

گردشگران زیادی به عشق گشت و گذار در جنگل، سفر می‌کنند. اما این احتمال هم وجود دارد که در یکی از این سفرها، در جنگل گم شوند. اگر چنین اتفاقی برای ما بیفتد، چه کار باید بکنیم؟
کد خبر: ۱۳۸۸۱
تاریخ انتشار : جمعه ۲۴ خرداد ۱۳۹۸-1398 March 24
گردشبان (gardeshban.ir) :
پس از انتشار خبر زنده پیدا شدن رهنورد اهل هاوایی به نام آماندا الر (Amanda Eller) که ۱۷ روز بود در جنگل گم شده بود، می‌توان امیدوار بود که در صورت تنها بودن و گم شدن در جنگل، با انجام برخی کارها می‌شود زنده ماند. با توجه به گزارش‌های اولیه خبری، الر کارهای درست زیادی در این مدت انجام داد. سی‌ان‌ان می‌گوید:

او هر وقت که می‌توانست توت و میوه گواوا پیدا کند، از آن‌ها تغذیه می‌کرد. او فقط زمانی آب می‌خورد که به اندازه کافی تمیز و شفاف بود و به نظر می‌رسید که باعث بیماری‌اش نمی‌شود. او از زانوی آسیب‌دیده‌اش مراقبت کرد و نگذاشت آفتاب‌سوختگی و عفونت ناشی از آن بدتر شود.


اگر در جنگل مجروح یا ناامیدانه گم شدید، باید بدون بدتر کردن شرایط خود، منتظر نجات باشید. اگر در سلامتی کامل به سر می‌برید، ممکن است بتوانید راه‌تان را پیدا کنید. 

بایستید و فکر کنید

به محض اینکه متوجه شدید که گم شده‌اید، فرمول و ترفند یادافزایی کلاسیک نجات و بقا، یعنی STOP را به یاد آورید:

بایستید (Stop): بنشینید. نترسید. همانجایی که هستید، بمانید. 

فکر کنید (Think): چه اطلاعاتی در مورد موقعیت و مکانی که در آن قرار گرفته‌اید، دارید؟ به شما توصیه می‌کنیم تا زمانی که دلیل خاصی برای حرکت و قدم برداشتن ندارید، به هیچ عنوان حرکت نکنید. 

محیط اطراف خود را به خوبی مشاهده کنید (Observe): اطلاعاتی جمع‌آوری کنید که به شما کمک می‌کند بهفمید کجا هستید. آیا نقشه و قطب‌نما دارید؟ آیا برچسب علائم مسیرها روی نقشه وجود دارد؟

برنامه‌ریزی کنید (Plan): اقدامات ممکن را مد نظر بگیرید و یکی را انتخاب کنید. شاید مناسب‌ترین راه، ادامه مسیر باشد یا اینکه باید مسیر را برگردید. اگر زخمی شده‌اید یا اینکه هوا تاریک شده و شب فرا رسیده است، شاید بهترین راه ماندن در همان جایی است که هستید.
 
از قبل برنامه‌ریزی کنید

زمانی که گم شدید، قطعا برای برنامه‌ریزی دیر شده است؛ اما وقتی این مطلب را می‌خوانید، هنوز گم نشده‌اید و از روی کنجکاوی به خواندن مقاله مشغول هستید. 

برخی از مواردی که باید در نظر داشته باشید:

حداقل به یک نفر بگویید که کجا می‌خواهید بروید. در سفرهای طولانی مدت، اطلاعات دقیق را به چند نفر ارسال کنید. برای گشت و گذار کوتاه مدت در جنگل، حداقل پیامی را به یک دوست یا یکی از اعضای خانواده‌تان ارسال کنید تا بدانند شما الان کجا هستید و می‌خواهید به کجا بروید. 

لوازم ضروری که در جنگل ممکن است به آن‌ها نیاز پیدا کنید را با خود به همراه داشته باشید، مثل جعبه کمک‌های اولیه، پناهگاه اضطراری (مثل چادر)، چراغ‌قوه و کرم ضدآفتاب. 

وسیله‌ای برای برقراری ارتباط در مواقع اورژانسی به همراه داشته باشید؛ گوشی تلفن همراه و یک باتری پشتیبان می‌تواند شروع خوبی باشد. اگر می‌خواهید به مدت طولانی در جنگل بمانید، سیگنال‌های اضطراری یا پیام‌رسان‌های ماهواره‌ای را هم می‌توانید با خود ببرید. 

اگر شرایط به گونه‌ای رقم خورد که کسی باید به نجات شما بیاید، باید بدانید که فرایند نجات چگونه است. کسی که می‌داند شما به جنگل رفته‌اید، اگر تماسی از شما دریافت نکند، احتمالا با گروه‌های امدادی تماس می‌گیرد و آن‌ها برای یافتن‌تان جستجو را آغاز می‌کنند.

خبر خوب این است که ٪۹۷ کسانی که در جنگل گم می‌شوند، در ۲۴ ساعت اولیه پیدا می‌شوند
حتی اگر گوشی تلفن همراه‌تان خاموش باشد، برج‌های تلفن می‌توانند از طریق سیگنال‌ها موقعیت شما را شناسایی کنند. جستجوگران قطعا از فردی که به او اطلاع داده‌اید، اطلاعاتی مثل اینکه چه چیزی پوشیده‌اید و احتمالا کجا هستید را خواهند پرسید. آن‌ها جستجو را بر اساس آنالیز منطقه و اینکه فردی مثل شما دوست دارد در جنگل چه کار کند (مثل شکار و...)، آغاز می‌کنند. 

خبر خوب این است که ٪۹۷ کسانی که در جنگل گم می‌شوند، در ۲۴ ساعت اولیه پیدا می‌شوند. 

خبر بد اینکه اگر در این مدت پیدا نشوید، فقط یک دلیل برایش وجود دارد؛ شما در منطقه‌ای قرار دارید که یافتن موقعیت آن بسیار دشوار است. اگرچه در اکثر موارد گروه‌های امدادی فرد گم شده را پیدا می‌کنند؛ اما بهتر است از قبل برنامه‌ریزی کنید تا اگر احیانا در جنگل کم شدید، نترسید و بهترین کار را انجام دهید و امیدوار باشید کسی شما را پیدا خواهد کرد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار