gardeshban.ir

شهر رووانیمی در فنلاند را زادگاه بابانوئل می‌دانند و به همین دلیل عده‌ی زیادی از مردم جهان در زمان تعطیلات کریسمس، برای دیدن بابانوئل و سورتمه‌سواری به این شهر سفر می‌کنند.
کد خبر: ۱۳۹۱۳
تاریخ انتشار : شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸-1398 March 25
گردشبان (gardeshban.ir) :

رووانیمی (Rovaniemi)، شهر مرکزی لاپلاند در فنلاند و بزرگ‌ترین شهر مسکونی در نزدیکی مدار قطب شمال و همچنین زادگاه بابانوئل است. زمانی که دمای هوا در زمستان به زیر صفر می‌رسد، دهکده سانتا کلاز (Santa Claus Village) در رووانیمی در فنلاند به یکی از بهترین مقاصد گردشگری معروف دنیا برای خانواده‌ها تبدیل می‌شود. برای کودکان ملاقات با بابانوئل و گوزن‌هایش یک تجربه مهیج و جادویی به حساب می‌آید و به همین دلیل خیلی از بزرگ‌ترها زمان تعطیلات کریسمس یا ماه عسل خود را برای سفر به این دهکده انتخاب می‌کنند.

شهر بابانوئل

این دهکده در حال حاضر یکی از پربازدیدترین نقاط فنلاند به‌شمار می‌رود به طوری‌که هر سال بیش از ۳۰۰ هزار بازدیدکننده دارد که رقم قابل توجهی از آن‌ها گردشگران چینی هستند چراکه کریسمس در این کشور قدغن است. در اینجا به شما می‌گوییم که چرا این دهکده کوچک در لاپلند به زادگاه رسمی بابانوئل تبدیل شد.

برای صدها سال فولکلور اشکال اولیه مشابه بابانوئل در لاپلند (منطقه شمالی فنلاند) وجود داشت. بابانوئل در اصل با الهام از خدای اودین در اساطیر اسکاندیناوی بود که به‌عنوان بز یول (Yule Goat) شناخته می‌شد و در شب وسط زمستان هدایایی را به مردم اهدا می‌کرد و امروزه نیز در فنلاند به بابانوئل، بز یول گفته می‌شود. موجودات کوچکی به نام تانتو (tonttu) نیز او را همراهی می‌کردند که بعدا به‌عنوان پری‌های سانتا شدند.

شهر بابانوئل

در قرن شانزدهم این اسطوره‌ها با داستان سنت نیکلاس ادغام شدند و شکل بابانوئل امروزی به وجود آمد. در سال ۱۸۶۶ یک تصویر در مجله‌ی هفتگی هارپر چاپ شده بود که بابانوئلی را نشان می‌داد که در قطب شمال زندگی می‌کرد و رابطه‌ی او با مکان‌های سرد و برفی را به تصویر می‌کشید.

مردم فنلاند می‌دانستند که لاپلاند محل خیلی مناسبی برای زندگی چهره‌ی محبوب کریسمس‌شان است. این محل با وجود سرما همچنان قابل سکونت و مملو از گوزن‌های وحشی بود که می‌توانستند در قطب شمال به چریدن بپردازند. در سال ۱۹۲۷ مارکوس روتویو از رادیو فنلاند به دنیا اعلام کرد که اتاق کار بابانوئل در کورواتونتوری (Korvatunturi) است. از آن زمان تا همین لحظه از این موضوع به‌عنوان داستان رسمی دهکده سانتا کلاز استفاده می‌شود.

شهر بابانوئل

شهر رووانیمی در طول جنگ جهانی دوم تقریبا به‌طور کامل نابود شد‌ (بقایای سازه‌های نازی هنوز هم در نزدیکی دهکده سانتا کلاز دیده می‌شود)، هرچند به لطف کمک‌های زیاد یونیسف، عملیات بازسازی شهر بلافاصله آغاز شد. النور روزولت، همسر رئیس جمهور سابق آمریکا، نقش پررنگی در یونیسف داشت و در سال ۱۹۵۰ برای بازدید از فرایند بازسازی‌ها به شهر رووانیمی سفر کرد. این سفر به نقطه عطفی در تاریخ شهر درآمد زیرا یک کابین مدار قطب شمال برای خوشامدگویی به این بانو ساخته شد. این بازدید زمانی انجام شد که هنوز کار ساخت و ساز شهر در جریان بود و به همین دلیل این کابین را طوری طراحی کردند که برای اقامت یک شب مناسب باشد و یک هفته برای ساخت این کابین زمان صرف شد.

بازدید النور روزولت نه تنها برای روحیه مردم شهر خیلی مهم بود،‌ بلکه الهام‌بخش مردم برای احیای شهر شد. باوجود روند شتابزده بازسازی، ‌کابین قطب شمال به سرعت به یک جاذبه گردشگری تبدیل شد و هنوز هم بخش مهمی از دهکده سانتا کلاز به حساب می‌آید.

شهر بابانوئل

بخش مسافرت نیویورک تایمز در سال ۱۹۵۷، لاپلند را به‌عنوان «طبیعت وحشی شمال اروپا» معرفی کرد، زیرا این مکان اصلا مشابه جاهایی نبود که آمریکایی‌ها تا آن زمان دیده بودند. آن زمان تصمیم بر این شد که گردشگری می‌تواند به درآمدزایی در رووانیمی بینجامد. در همین دوران بود که سینما و تلویزیون رواج بیشتری یافت. هر سال کریسمس، کودکان سراسر دنیا شاهد کارتون‌ها،‌ فیلم‌ها و تبلیغات فراوانی از بابانوئل بودند که باعث افزایش اشتیاق آن‌ها به ملاقات با بابانوئل شد. محبوبیت رو به رشد بابانوئل و کاهش قیمت حمل‌و‌نقل هوایی موجب شد با وجود دورافتاده بودن رووانیمی،‌ مسافرت به این شهر خیلی راحت‌تر شود.

در منطقه‌ی اطراف این کابین، سازه‌های دیگری ساخته شد تا پاسخگوی این تعداد بازدیدکننده باشد. فرماندار لاپلند در سال ۱۹۸۴ رسما این شهر را  «سرزمین سانتا کلاز» اعلام کرد و یک سال بعد، دهکده سانتا کلاز به‌عنوان یک مجموعه کاملا تفریحی افتتاح شد که بازدیدکنندگان امکان ملاقات با بابانوئل، سواری بر سورتمه‌های متصل به گوزن‌های شمالی و فرستادن نامه با تمبرپستی قطب شمال از اداره پست فراهم شد.

النور روزولت تنها بازدیدکننده معروف این شهر نبود. سایر رهبران جهان نظیر لیندون بی جانسون (رییس جمهور ایالات متحده)، شاهزاده کارل گوستاو (سوئد) و لئونید برژنف (دبیر کل حزب کمونیست شوروی) نیز به این شهر سفر کرده‌اند. حضور بابانوئل در رووانیمی نه تنها خاطره‌ای شاد و فراموش‌نشدنی برای دوران کودکی مردم سراسر جهان به وجود آورده است،‌ بلکه زندگی دوباره به این شهر مخروبه بخشید.

شهر بابانوئل

اداره پست رووانیمی سالانه بیش از نیم میلیون نامه کریسمس از اقصی نقاط دنیا دریافت می‌کند. هر سال بابانوئل سوار بر سورتمه‌اش این دهکده را ترک می‌کند تا هدیه‌ی کودکان را به آن‌ها تحویل دهد. مراسم بدرقه‌ی او در روز ۲۳ دسامبر به‌صورت بین‌المللی در تلویزیون نشان داده می‌شود. بابانوئل به همه نامه‌ها پاسخ می‌دهد و این نامه‌ها یک تمبر ویژه از دفتر پست این شهر دریافت می‌کنند. اگر می‌خواهید لیست آروزهای امسال خود را برای بابانوئل بفرستید، آدرس او: فنلاند، ۹۶۹۳۰ ناپاپیری،‌ اداره پست اصلی سانتا کلاز، سانتا کلاز است.

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار