gardeshban.ir

استان کرمان با وجود اقلیم های متفاوت و تنوع سرزمینی دارای جاذبه های زیبا و کم نظیر طبیعی است و در این میان دریاچه های این استان جاذبه ای زیبا، چشم نواز و مفرحی محسوب می شود که کمتر به آن توجه شده است.
کد خبر: ۱۳۹۵۳
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸-1398 March 26
گردشبان (gardeshban.ir) :

نام دیار پهناور کرمان در اذهان با سرزمین کویری، بیابانی و نیمه خشک پیوند خورده است، اما وجود دریاچه‌هایی طبیعی در دل این سرزمین نشان دهنده زیبایی و اعجاز خالق طبیعت است.

وجود رودخانه‌ها، چشمه‌ها و حوزه‌های آبریز طبیعی دریاچه‌هایی دائمی و فصلی را در نقاط مختلف استان بوجود آورده است که هر کدام مامن و زیستگاه گونه‌های مختلف گیاه‌ای و جانوری بشمار می‌رود و نمادی از زیست و حیات در شرایط سخت است.

دریاچه‌های استان کرمان علاوه بر منبعی برای تغذیه محیط زیست و اقتصاد پیرامون خود، فرصت بسیار بی نظیری برای گردشگری استان فراهم آورده‌اند تا گردشگران در کنار سایر جاذبه‌های استان از محیط کم نظیر دریاچه‌ها نیز استفاده کنند.

لازم است تا مسئولان و فعالان گردشگری استان با معرفی و شناساندن این جاذبه‌های خدادادی، ضمن افزایش ظرفیت‌های گردشگری استان کرمان، برای ایجاد زیر ساخت‌ها و امکانات در اطراف دریاچه‌ها اقدام کنند.

دریاچه ترشاب


این دریاچه در ایامی که بارندگی و نزولات جوی مناسب است آب گیری شده اما در فصول گرم سال خشک می‌شود و وسعت این دریاچه بر اساس میزان آب گیری آن متفاوت است.

متوسط عمق دریاچه ترشاب حدود ۵۰ سانتی متر و آب این دریاچه شور و غیرقابل استفاده است، پوشش گیاهی اطراف دریاچه به طور عمده گیاه نی است که به صورت متراکم پیرامون آن را می‌پوشاند.

در مواقعی از سال که دریاچه پر آب است، پرندگان و حیوانات آبزی در محیط آن زیست دارند و گردشگران نیز برای استفاده از فضای دلپذیر دریاچه به این منطقه سفر می‌کنند.

دریاچه و تالاب هامون جازموریان

تالاب هامون جازموریان در جنوبی ترین نقطه استان و حد فاصل استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان قرار دارد و از مهم‌ترین دریاچه‌های استان محسوب می‌شود که بنا به بارندگی‌ها و میزان ورودی آب وسعت آن متغیر است، اما در فصول پر بارش گستره وسیعی از جنوب کرمان را در بر می‌گیرد و حجم آن تا حدود یک میلیارد مترمکعب در گزارشات موجود ثبت شده است.

رودخانه هلیل‌رود از طرف غرب و رود بمپور از جانب شرق به این دریاچه می‌ریزند و تعدادی از رودخانه‌های کوچک و فصلی نیز آب دریاچه را تأمین می‌کنند، هر چند به علت تبخیر بالا و تغذیه نشدن مداوم ماه‌های گرم سال عمدتاً خالی از آب است.

به علت پوشش خوب دریاچه و اطراف آن در مواقع آبگیری، منبع بسیار غنی جهت خوراک دام‌های مردم منطقه بشمار می‌رود و مناظر چشمگیری برای مسافران و گردشگران ایجاد می‌کند.

در سالهای اخیر به دلیل خشکسالی‌های پی در پی بستر این دریاچه محلی برای افزایش ریزگردها شده است و سطح خشک دریاچه محل استفاده گردشگران و آفرودسواران شده که آسیب‌های زیست محیطی را به همراه دارد.

با احیا و اختصاص حق آبه مناسب دریاچه هامون جازموریان ظرفیت بی نظیری در ایجاد فرصت‌های گردشگری منطقه بوجود می‌آید که رونق اقتصادی این ناحیه دست نخورده و کمتر دیده شده را در پی دارد.

دریاچه مخرگه آینه طبیعی کویر

این دریاچه نمکی، در اکوسیستمی فصلی، هر ساله در فصل آبان با اولین بارش‌های فصلی پدیدار می‌شود و تا مردادماه سال بعد حیاتش ادامه دارد و بعد از آن به دلیل قطع شدن ورودی آب و دمای زیاد هوا، آب دریاچه تبخیر می‌شود.

وجود باتلاق در اطراف این دریاچه خطراتی را برای گردشگران ایجاد می‌کند که همراه داشتن راهنما برای ورود به این مکان الزامی است و در سالهای اخیر زیرساخت‌های اندکی برای گردشگران فراهم شده است.

دریاچه زیر زمینی چاه دریا رفسنجان

یکی از شگفتی‌ها و عجایب کویر رفسنجان وجود دریاچه زیر زمین به نام چاه دریا است که این پدیده طبیعی میلیون‌ها لیتر آب را در قلب کویر در خود جای داده و از جمله معدود دریاچه‌های زیر زمینی ایران محسوب می‌شود.

در نزدیکی رفسنجان و در حاشیه کویر یکی از عمیق‌ترین چاه‌های طبیعی ایران شکل گرفته که مردم از این حفره‌های بزرگ به عنوان چاه دریا یاد می‌کنند و در واقع دریاچه‌ای بزرگ از مخازن آب زیرزمینی است که به اصطلاح مردم محلی دریاچه زیرزمینی گفته می‌شود.

در گذشته سطح آب این دریاچه آنقدر زیاد بود که به سادگی سطح آب قابل رؤیت بود اما پس از خشکسالی‌های متوالی در استان کرمان و برداشت‌های بی رویه از آب‌های زیرزمین برای آبیاری باغ‌های کشاورزی سطح آب افت محسوسی پیدا کرده و سطح اب به شدت پایین رفته است.

از این مکان به عنوان یکی از شگفتی‌های آثار طبیعی ایران یاد می‌شود که در کنار شگفتی مثال زدنی موجب رعب و وحشت هر بیننده‌ای می‌شود با این وجود ماجراجویان و غارنوردان بسیاری بوده‌اند که سعی در ورود به این حفره و دیدن این حفره زیر زمینی کرده‌اند که گاه موجب مرگ ماجراجویان نیز شده است.

دریاچه نمک سیرجان

دریاچه یا به اصطلاح بهتر منطقه ای که به صورت نوار شمال غربی، غرب تا جنوب غربی دشت سیرجان رو در برمی گیرد و سطح باتلاق رو پوشش ضخیمی از نمک طعام پوشانده است.

این ناحیه که به کفه سیرجان نیز مشهور است در ایام بارانی سال گل آلود و باتلاقی است که پس از مدتی به دشت بزرگی از نمک تبدیل می‌شود و فعالیت استحصال نمک از این منطقه در جریان است.

به علت شوری دریاچه نمک سیرجان پوشش گیاهی و جانوری چندانی در آن مشاهده نمی‌شود، اما در حاشیه آن کشاورزی و برداشت محصول انجام می‌شود.

عبور جاده ترانزیتی سیرجان به شیراز از کنار این دریاچه نمکی فرصت بسیار خوبی برای بازدید علاقه مندان و گردشگران از این جاذبه طبیعی استان است.

در کنار این دریاچه‌های طبیعی، وجود دریاچه‌های مصنوعی نیز در کنار سدهای استان نیز فضایی فرحبخش و دلپذیر برای گردشگری استان فراهم کرده است.

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار