gardeshban.ir

همیشه از اینکه کشورمان، ایران، پیشینه‌ی قوی تاریخی دارد بسیار سخن گفته شده و در تمام مناطق کشور نیز شواهدی دال بر این موضوع کشف و آشکار شده است تا بر این موضوع صحه بگذارد. اما شاید برایتان جالب باشد بدانید که در شمال ایران در استان گلستان و شهر گرگان جاذبه‌ای وجود دارد که متحیرتان می کند!
کد خبر: ۱۳۹۵۹
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸-1398 March 26
گردشبان (gardeshban.ir) :

همیشه از اینکه کشورمان، ایران، پیشینه‌ی قوی تاریخی دارد بسیار سخن گفته شده و در تمام مناطق کشور نیز شواهدی دال بر این موضوع کشف و آشکار شده است تا بر این موضوع صحه بگذارد. اما شاید برایتان جالب باشد بدانید که در شمال ایران در استان گلستان و شهر گرگان جاذبه‌ای وجود دارد که متحیرتان می کند! دیواری هم سن دیوار چین و دومین دیوار دفاعی جهان!

دیوار تاریخی سرخ، دیوار مشهور گرگان

 دیوار تاریخی گرگان که به دیوار سرخ معروف است و در متون قدیمی با نام مار سرخ شناخته می شود، یک دیوار تاریخی است. از این دیوار تاریخی آثار کمی بر جای مانده که در حال حاضر از ساحل کمش تپه در جنوب رود اترک و شمال بندر ترکمن آغاز می شود اما هنوز انتهای آن مشخص نشده است، اما احتمالاتی وجود دارد که  انتهای دیوار سرخ در مصب رود گرگان، روستای خوجه لر، کوه‌های گلیداغ و یا قله کوه علی‌آباد قرار گرفته باشد و این شاید بدین خاطر باشد که  در زمان احداث آن سطح آب دریای مازندران از الان پایین‌تر بوده و ممکن است که بخش‌هایی از این دیوار زیر آب دریا بوده و تاکنون تخریب شده باشد.

دیوار تاریخی سرخ، دیوار مشهور گرگان

تاریخ دقیقی برای اینکه این دیوار مربوط به چه زمانی است در دست نیست و تنها می توان به طور مبهم تاریخ این دیوار دفاعی را بین سال های ۴۲۹ تا ۶۱۵ میلادی در نظر گرفت. بیشتر تاریخ‌نگاران اظهار داشته‌اند که انوشیروان ساسانی این دیوار را بنا کرده، اما یک تاریخ نگار ایرانی در کتابی به نام زین‌ الخبار، زمان احداث این بنای تاریخی را به یزدگرد اول و اتمام آن را به انوشیروان نسبت می‌دهد.

دیوار تاریخی سرخ، دیوار مشهور گرگان

در پشت دیوار دفاعی، تقریبا ۳۶ قلعه با مساحت‌های ۵ تا ۲۰ هکتار کشف کرده‌اند و می توان فهمید هدف از ساخت این دیوار بیشتر دفاعی بوده است. اما در نواحی شرقی که تپه ماهور و کوهستان بیشتری به‌ چشم می‌خورد قلعه‌ها متراکم‌تر بوده و با فاصله‌های کمتری از یکدیگر قرار دارند. این قلعه‌ها به غیر از ارگ، حصار و بارو دارای خندق‌هایی با هدف آجرپزی هم بوده‌اند. بزرگترین خندقی که در این منطقه کشف شده حدود ۳۳۰ هکتار وسعت داشته است. برج‌های نگهبانی دایره شکل متصل به دیوارهای قلعه نیز در فواصل منظم و در چهار گوشه‌ی آن قرار دارند و دارای جلوآمدگی به سمت بیرون قلعه هستند.

دیوار تاریخی سرخ، دیوار مشهور گرگان

دیوار تاریخی سرخ، دیوار مشهور گرگان

دیوار تاریخی سرخ، دیوار مشهور گرگان

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار