gardeshban.ir

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: پلاژهای دولتی، حاکمیتی و خصوصی حاشیه دریای خزر تا پایان تیرماه نسبت به جمع‌آوری فاضلاب با احداث تصفیه‌خانه اقدام کنند در غیر این صورت تعطیل می‌شوند.
کد خبر: ۱۳۹۹۶
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸-1398 March 26
گردشبان (gardeshban.ir) :
دریای خزر سالانه میزبان هزاران گردشگر از نقاط دور و نزدیک است که برخی برای شنا، لذت بردن از آبی بیکران و برخی نیز برای ماسه‌درمانی خود را به دریا می‌رسانند.

درست است در سایر فصول نیز مردم در کنار ساحل حضور دارند اما اوج استفاده مردم از دریا در فصول گرم سال است که تقریبا همه مردم برنامه‌ریزی می‌کنند در این مدت حتی برای یک بار هم که شده در دریا حضور داشته باشند و از این همه زیبایی لذت ببرند.

مشکلی که در سال‌های اخیر با آن مواجه هستیم بحث آلودگی در دریای خزر است که در این زمینه پایش‌های مختلف زیست‌محیطی در دستور کار قرار گرفت تا آنجایی که وجود آلودگی در برخی از نقاط دریای مازندران محرز شد و در این زمینه برخی از شناگاه‌ها تعطیل شد که نشان دهنده اهمیت این موضوع است.

اینکه خزر حال و روز خوبی ندارد جای انکار نیست اما نکته مهم این است اگر دیر بجنبیم نمی‌دانیم چه سرنوشتی در انتظار بزرگ‌ترین دریاچه آب شور جهان خواهد بود!

دلیل این آلودگی ورود منابع آلاینده از جمله فاضلاب‌ها و همچنین شیرابه‌های حاصل از انباشت زباله بوده که قابل انکار نیست، باوجود اینکه طی سال‌های اخیر وعده‌های مختلفی برای حل مشکل زباله در استان داده شده اما هنوز هم مشکل زباله سرجایش است و اثرات زیان‌بار آن در دریا رسید.

ورود منابع آلاینده از جمله فاضلاب پلاژهای حاکمیتی و خصوصی به سمت دریا اوضاع را وخیم‌تر می‌کند که باید گفت حتی بحث شیرابه‌های زباله برای آلودگی دریا کافی است چه برسد به بحث فاضلاب.

پساب‌های صنعتی و شیرابه‌های زباله که در مناطق بالادست استان انباشت شده وارد آب رودخانه و از آنجا به دریا سراریز می‌شوند که وخامت اوضاع را دو چندان می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: از سال گذشته قرار بود با این منابع آلاینده برخورد شود که طی این مدت بحث انجام پایش‌های زیست‌محیطی نیز در دستور کار قرار داشت.

حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی در این‌باره اظهار کرد: با بررسی‌ها و پایش‌های انجام شده در ارتباط با ورود منابع آلاینده به دریای خزر، یکی از این منابع ورود فاضلاب‌های پلاژهای حاکمیتی و خصوصی بوده است.

وی اضافه کرد: با توجه به اهمیت این موضوع به پلاژهای دولتی، حاکمیتی و خصوصی حاشیه دریای خزر تا پایان تیر ماه نسبت به جمع‌آوری فاضلاب با احداث تصفیه‌خانه اقدام کنند در غیر این صورت تعطیل خواهند شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران تصریح کرد: بسیاری از این پلاژها در حال رفع مشکل هستند ولی در غیر این صورت حتما با تعطیلی مواجه خواهند شد و در این زمینه برخوردها جدی خواهد بود به‌طوری‌که این مهلت تمدید نمی‌شود.

ابراهیمی‌کارنامی با اشاره به اینکه دریا و تالاب آینه تمام نمای فعالیت‌های ما در حوزه آبریز محسوب می‌شود، تصریح کرد: این موضوع تنها در ارتباط با پلاژها نیست بلکه در حاشیه رودخانه‌ها در مناطق بالادست واحدهای خدماتی نیز درحال ارائه خدمات هستند که ما در حال شناسایی کانون‌های ایجاد آلودگی هستیم تا بتوانیم حوزه آبریز را به‌درستی مدیریت می‌کنیم.

این مسؤول با تأکید بر مدیریت پساب‌ها، خاطرنشان کرد: باید جلوی ورود آلاینده‌ها به دریای خزر گرفته شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برخوردها جدی است و به‌صورت جدی بحث پایش‌ها را در دستور کار قرار داریم به‌طوری‌که سال گذشته 14 شناگاه بحرانی و فوق بحرانی و امسال به دو شناگاه رسید.


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار