gardeshban.ir

یکی از سئوالاتی که همیشه برای مسافران هواپیما مطرح می‌شود این است که کجای هواپیما برای نشستن بهتر است.
کد خبر: ۱۴۰۶۲
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸-1398 March 28
گردشبان (gardeshban.ir) :

در یک مسافرت هوایی نه تنها تکان‌های ناگهانی هواپیما می‌تواند ایجاد مزاحمت کند بلکه ترس هم مسئله‌ای است که بسیاری با آن مواجه هستند. اگر مستعد این هستید که زود حالتان به هم بخورد و یا می‌خواهید از ریختن چای، قهوه و سایر نوشیدنی‌هایی که در طول پرواز می‌نوشید، بر روی کامپیوترتان جلوگیری کنید، بهتر است برای نشستن، صندلی مناسب‌تری را انتخاب کنید.

صندلی‌هایی که نزدیک به کابین یا دم هواپیما هستند برای افرادی که مستعد حالات خاص به هم خوردگی‌های پروازی هستند، گزینه مناسبی به شمار نمی‌آیند. نشستن در نزدیکی بال‌های هواپیما، چنین حس‌هایی را تا میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

بنابراین بهترین و پایدارترین مکان در درون هواپیما جایی است که در نزدیکی بال‌های هواپیما قرار دارد، به عبارتی دیگر، به دلیل اینکه صندلی‌های قرار گرفته در نزدیکی بال‌های هواپیما در نزدیکی مرکز فشار و جرم آن قرار دارند لذا مسافران در هنگام چرخش هواپیما حول محور عرضی آن، به خصوص در زمان مواجه شدن با شرایط بد جوی و وجود تلاطمات شدید، تکان‌های شدیدی را احساس نمی‌کنند.

دکتر کواِی سیندر مسئول سرویس‌های پزشکی پرواز در این باره می‌گوید: تا آنجا که می‌توانید برای مسافرت‌های هوایی خود، بلیط هواپیمای بدنه پهنی را خریداری کنید که در ارتفاع بالاتری پرواز می‌کنند در غیر این صورت سعی کنید، نزدیک‌ترین صندلی به بال هواپیما را برای نشستن انتخاب کنید. ردیف‌های بین ۱۰ تا ۳۰ مناسب‌ترین صندلی‌های نزدیک به بال هستند.

صندلی‌هایی که نزدیک به کابین یا دم هواپیما هستند، خصوصا برای افرادی که مستعد حالات خاص به هم خوردگی‌های پروازی هستند، گزینه مناسبی به شمار نمی آیند. نشستن در نزدیکی بال‌های هواپیما، چنین حس‌هایی را تا میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

خلبان چلسی سولنبرگ نیز با این نظر موافق و معتقد است: انتخاب صندلی در نزدیکی بال‌های هواپیما، شما را در وضعیتی میانی قرار می‌دهد گویی که درست در وسط آن نشسته‌اید. همچنین تجربه نشان داده که افرادی که ترس از ارتفاع دارند، در این صندلی‌ها احساس بهتری دارند و استرس کمتری خصوصا در زمان‌هایی که هواپیما تکان‌های شدیدی دارد را تجربه می‌کنند.

صندلی‌های قرار گرفته در ردیف‌های انتهایی و در نزدیکی دم هواپیما مکانی است که در آن مسافران بیشترین تجربه تلاطمات و تکان‌ها را دارند. علت این امر این است که نه تنها مسافرین نسبت به مرکز جرم فاصله بیشتری دارند بلکه سطح بزرگ پایدار کننده‌های افقی و عمودی هواپیما که در زمان برخورد با تلاطمات باعث بالا و پایین رفتن دماغه هواپیما و همچنین حرکت‌های جانبی به سمت چپ و راست می‌شوند باعث اذیت و آزار مسافران خواهند شد.

اما اگر در صندلی‌های عقب هواپیما قرار گرفتید نگران نباشید چرا که سازندگان و طراحان هواپیماها با تعبیه کردن دو سوراخ روی پایدارکننده عمودی از انتقال این تلاطمات و تکان‌های شدید به قسمت عقب هواپیما‌ها جلوگیری می‌کنند.

در واقع این دو سوراخ مجراهای فشاری هستند که اختلاف فشار در هر طرف پایدارکننده عمودی را به وسیله حسگرهای خود حس کرده و این اطلاعات را به کامپیوتر هواپیما می‌فرستند. در پی آن، کامپیوتر هواپیما به سطوح کنترلی رادر (Rudder) فرمانی را مبنی بر تنظیم حرکت هواپیما حول محور عمودی و طولی صادر می‌کنند.

به عنوان مثال اگر هواپیما به علت برخورد با جریان هوایی شدید در حال گردش به سمت راست حول محور عمودی و طولی‌اش باشد، پیش از وقوع این مسئله سطوح کنترلی رادر به صورتی کاملاً خودکار به سمت چپ منحرف شده و از وقوع آن جلوگیری به عمل می‌آورد.

البته همواره باید این نکته را به خاطر داشته باشید که هرجایی از هواپیما هم که بنشینید، باز هم تکان‌های ناگهانی را متوجه خواهید شد. البته این تکان‌ها که در اصطلاح پرواز به آنها توربلانس گفته می‌شود، طبیعی هستند. با این حال اگر در صندلی در نزدیک قسمت جلویی بال‌ها قرار بگیرید، سر و صدا و تکان کمتری را احساس می‌کنید.




پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار