gardeshban.ir

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه به طور موقت هواپیماهای روسی را از پرواز به گرجستان منع کرده است.
کد خبر: ۱۴۱۹۷
تاریخ انتشار : شنبه ۰۱ تير ۱۳۹۸-1398 April 01
گردشبان (gardeshban.ir) :
 بی بی سی نوشت: رئیس جمهوری روسیه درپی بروز ناآرامی‌ها در تفلیس پایتخت گرجستان و توهین به روسیه در این اعتراضات دستور توقف پروازهای مسافربری از این کشور به گرجستان را صادر کرد. این ممنوعیت به دنبال ناآرامی‌ها در گرجستان از هشتم ژوئیه اجرایی خواهد شد.

بر اساس دستور ولادیمیر پوتین، شرکت‌های هوایی روسی از ۱۷ تیر ماه از انتقال مسافران از روسیه به گرجستان منع خواهند شد. در فرمان رئیس جمهوری روسیه، دولت این کشور موظف شده است که تدابیری را برای بازگرداندن گردشگران روس از گرجستان به روسیه اتخاذ کند.

بر اساس گزارش آژانس دولتی گردشگری روسیه، حدود پنج هزار گردشگر روس در زمان حاضر به طور سازمان یافته و از طریق شرکت‌های گردشگری روسی در گرجستان بسر می‌برند البته تعداد کل گردشگران روس در این کشور بیشتر از رقم اعلام شده است که ممکن است تا ۱۵ هزار نفر هم برسد.

به گفته دمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه، در شرایطی که وضع گرجستان آرام و عادی شود، ممنوعیت پروازهای مسافربری به این کشور نیز لغو خواهد شد.

شبکه تلویزیونی روسیه ۲۴ اعلام کرد که شرکت‌های هوایی روسی، پروازها به گرجستان برای انتقال مسافران روس به این کشور را متوقف کرده‌اند و هواپیماها فقط برای انتقال شهروندان روس از گرجستان به کشور خود پرواز می‌کنند. در گزارش این رسانه روسی گفته شد که سال گذشته حدود یک و نیم میلیون گردشگر روس به گرجستان سفر کردند.

بر اساس اعلام شرکت‌های هوایی روسی، پول بلیت افرادی را که بلیت سفر به گرجستان خریداری کرده‌اند به آنها بازگردانده می‌شود یا با بلیط پرواز به ایروان معاوضه خواهد شد.

شرکت ایروفلوت بزرگترین شرکت هوایی روسیه، پروازهای مسافربری برای انتقال مسافران روس به این کشور را در حال حاضر نیز متوقف کرده است. این شرکت در تابستان هفته‌ای ۱۴ پرواز به شهرهای گرجستان داشت و در زمان حاضر پروازها فقط برای خارج کردن شهروندان روس از این کشور انجام می‌گیرد.

نا آرامی‌ها در گرجستان به این دلیل است که سرگئی گاوریلوف از نمایندگان دومای روسیه که ریاست یک مجمع پارلمانی به نام مجمع پارلمانی کلیسای ارتدوکس را برعهده دارد در پارلمان گرجستان سخنرانی کرد. سخنرانی گاوریلوف به زبان روسی و اینکه در کرسی رئیس پارلمان نشسته بود با اعتراض مخالفان دولت گرجستان مواجه شد و جمعی از فعالان سیاسی معترض، سخنرانی وی را برهم زده و گاوریلوف مجبور به ترک پارلمان شد.

مخالفان دولت گرجستان در مقابل پارلمان این کشور اجتماع کرده و با نیروهای پلیس درگیر شدند که بر اثر آن ده‌ها نفر مجروح شدند که در بین مصدومین چند شهروند روس ازجمله خبرنگاران نیز قرار داشتند.

بر اساس گزارش شبکه رن تی وی، میخاییل ساآکاشویلی رئیس جمهوری پیشین گرجستان تحریک کننده اعتراضات تفلیس بود و وی که در کیف پایتخت اوکراین بسر می‌برد از طرفداران خود خواسته بود که علیه دولت گرجستان تظاهرات کنند.

این نا آرامی‌ها که با شعارهای ضدروسی از جمله «روسیه اشغالگر جایی در گرجستان ندارد» همراه بود منجر به استعفای رئیس مجلس گرجستان شد. سالومه زورابیشویلی رئیس جمهوری گرجستان نیز که در خارج از کشورش بسر می‌برد روسیه را به دست داشتن در ناآرامی‌ها متهم کرد. به نظر می‌رسد که دور جدید تنش‌ها بین روسیه و گرجستان پس از چند سال روند ترمیم روابط بار دیگر ازسرگرفته شده است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار