gardeshban.ir

قبرستان پروتستان رم با گور بیش از ۷۰ نویسنده، شاعر، هنرمند و روشنفکر، یکی از قبرستان‌های مشهور دنیا به شمار می‌رود. این جاذبه تاریخی فرهنگی، یکی از پربازدیدترین دیدنی‌های رم است.
کد خبر: ۱۴۲۲۳
تاریخ انتشار : يکشنبه ۰۲ تير ۱۳۹۸-1398 April 02
گردشبان (gardeshban.ir) :

قبرستان پروتستان رم که با نام قبرستان غیرکاتولیک‌ها نیز شناخته می‌شود، در منطقه تستاچو از شهر رم و در حوالی دروازه قدیمی پورتا سن پائولو قرار دارد و یکی از معروف‌ترین دیدنی‌های رم است. در نزدیکی این قبرستان هرم کایوس سستیوس واقع شده که بنای آن به سبک هرم‌های مصری و متعلق به سال ۳۰ پیش از میلاد است. همچنین این قبرستان با درخت‌های سروناز و انار و دشتی سبز و پرعلف، یکی از باصفا‌ترین قبرستان‌های دنیا به شمار می‌رود.

قبرستان پروتستان رم

بیش از هرم قدیمی کایوس سستیوس و سرسبزی آرامش‌بخش فضا، شهرت این قبرستان مدیون کسانی است که در آن دفن شده‌اند. گور تعداد زیادی از هنرمندان، شاعران، روشنفکران و افراد برجسته‌ دیگر این مکان را به یکی از قبرستان‌های مشهور دنیا تبدیل کرده و عنوان شهر جاودان را به رم بخشیده است.  

قبرستان پروتستان رم

یکی از شاعران مدفون در قبرستان پروتستان رم، جان کیتس است. این شاعر جوان در سن ۲۵ سالگی در اثر سل جان داد و سنگ‌نگاشته قبرش توسط رفیق و همراه روز‌های پایانی‌اش جوزف سورن نوشته شد:

«این قبر دربردارنده جسم فانی شاعر جوان بریتانیایی است که در تخت مرگ و با تلخ‌ترین احساسات قلبی‌ برای دشمنان بدخواه، تمایل داشت تا این واژ‌ه‌ها بر سنگ‌نگاشته‌اش حک شوند: اینجا کسی خفته است که نام‌اش بر آب نوشته بود.»

قبرستان پروتستان رم

از دیگر شاعران جاودانی که در قبرستان پروتستان رم دفن شده‌ است و سالانه علاقه‌مندان بسیاری برای بازدید از گور او به این مکان می‌آیند، پرسی بیش شلی است. شلی در سال ۱۸۲۲، حین قایق‌سواری در آب غرق شد. هنگامی که جسد او را در ساحل پیدا کردند، نسخه‌ای از کتاب شعر کیتس در جیب او بود. لرد بایرون، دوست و همراه صمیمی شلی، جسد او را در نزدیکی ویارجو و در ساحل سوزاند و خاکستر او را به کنسولگری بریتانیا در رم فرستاد. چند ماه بعد خاکستر او در قبرستان پروتستان رم دفن شد. بر مزار شلی عبارت «قلب قلب‌ها» با چند مصراع از نمایشنامه طوفان اثر شکسپیر حک شده است:

از او، هیچ چیزی ناپدید نخواهد شد

تنها رنج درنوردیدن آب‌ها را می‌کشد

تا به چیزی غنی‌ و شگرف‌ دست یابد.

قبرستان پروتستان رم

یکی از دوستان شلی به نام ترلونی، قلب او را پیش از سوزاندن جسد، از تن مرده‌اش بیرون می‌کشد و به ماری شلی، همسر او تحویل می‌دهد. پس از مرگ ماری شلی، قلب پرسی در میز او و پیچیده در نسخه‌ای از شعر آدونیس که شلی در اندوه مرگ کیتس سروده بود، پیدا می‌شود و سرانجام آن را در سال ۱۸۸۹، همراه با جسد پسرش، پرسی فلورانس شلی به خاک می‌سپارند.

قبرستان پروتستان رم

شلی یک‌ بار در مورد این قبرستان که پسر سه ساله‌اش، ویلیام نیز در آن دفن شده‌ بود، گفت:

آدمی مشتاق مرگ می‌شود،

اگر مدفن‌اش، مکانی چنین دل‌انگیز باشد.

قبرستان پروتستان رم

بیش از ۷۰ نویسنده، هنرمند، شاعر و روشنفکر مشهور در قبرستان پروتستان رم دفن شده‌اند که تعدادی از آنها جورجیو بولگاری، موسس برند بولگاری، گرگوری کورسو، شاعر معروف آمریکایی، الکساندر آندریویچ ایوانف، نقاش معروف روسی، تاتیانا تولستوی، نقاش روسی و دختر لئو تولستوی و آگوست فون گوته، پسر ولفگانگ فون گوته را شامل می‌شود.

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار