gardeshban.ir

ساختمان جیپ اثر معمار مدرن معاصر وارطان هوانسیان در لیست مزایده املاک گروه خودروسازی سایپا قرار گرفت، عمارتی که در سال گذشته خبرهایی مبنی بر ثبت این اثر در فهرست آثار ملی کشور منتشر شده بود.
کد خبر: ۱۴۲۴۷
تاریخ انتشار : يکشنبه ۰۲ تير ۱۳۹۸-1398 April 02
گردشبان (gardeshban.ir) :
وارطان هوانسیان Վարդան Յովհանիսեան از معماران به نام ارمنی است که آثار شاخص فراوانی از ایشان به یادگار مانده است. از جمله آثار وارطان هوانسیان می توان به هنرستان دختران، کاخ سعدآباد، هتل دربند، سینما دیانا، هتل لاله زار، سینما متروپول، ساختمان بانک سپه شعبه میدان توپخانه، ساختمان بانک سپه شعبه بازار و … اشاره کرد.

مهم‌ترین فعالیت فرهنگی وارطان هوانسیان تأسیس انجمن آرشیتکت‌های ایرانی دیپلمه در ۱۳۲۳ش و چاپ مجلهٔ آرشیتکت در ۱۳۲۵ بود. این نشریه در واقع اولین نشریهٔ تخصصی معماری در ایران محسوب می‌شود که چاپ آن تا ۱۳۲۸ ادامه داشت.
 

ساختمان اداری جیپ در ضلع شمالی خیابان اکباتان تهران در سال ۱۳۲۰ توسط وارطان هوانسیان به پیشنهاد کمپانی جیپ ویلیز در زمینی به مساحت ۶۴۰ مترمربع در چهارطبقه با اسکلت بتنی بنا شد.

این ساختمان مدتی به عنوان نمایندگی فروش شرکت جیپ بود و مدتی نیز به عنوان دفتر فروش داروهای کارخانه لدرولی خاندان خسروشاهی بود و سپس بدون بهره بردار باقی ماند و مدت کوتاهی نیز به عنوان نمایندگی فروش محصولات سایپا بود.

معماری ساختمان جیپ، ترکیبی از سطوح مستوی و منحنی، بازشوهای مدولار و تقسیم بندی های متنوع است. در بخش میانی نمای جنوبی، شش ستونی که از طبقه اول تا سوم امتداد دارند، نقشی سازه ای نداشته و صرفا عناصری تزیینی می باشند.
مزایده ساختمان جیپ اثر وارطان هوانسیان

در هرصورت عمارت ساختمان جیپ توسط گروه خودروسازی سایپا به ۲۶۶۳۰۰۰ میلیون ریال به مزایده گذاشته شده است، لازم به ذکر است در سال گذشته خبرهایی مبنی بر ثبت این اثر در فهرست آثار ملی منتشر شده بود.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار