gardeshban.ir

معاون میراث فرهنگی هرمزگان گفت: ۵ پرونده میراث ناملموس هرمزگان در کمیته ثبت ملی آثار بررسی می شود.
کد خبر: ۱۴۳۳۶
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۴ تير ۱۳۹۸-1398 April 04
گردشبان (gardeshban.ir) :
عباس نوروزی بیان داشت: پرونده های قایق شاشک، مهارت اشتروک سازی، سوند بافی، نقش حنا و کمه دوزی در کمیته ثبت ملی آثار بررسی می شوند.

او با اشاره به اینکه میراث ناملموس «قایق شاشک» از قایق‌های قدیمی در هرمزگان که تماماً از ساقه‌های درخت خرما ساخته شده، افزود: یکی دیگر از پرونده های ارسالی «مهارت اشتروک سازی» است که اُشتُروک به معنای شتر می باشد و مجسمه این شتر گاهی با سوار و گاهی بی سوار ساخته می شد و نقش ها و رنگ های بکار رفته در آن نیز متناسب با شرایط زمان دچار تغییر شده و به علت رواج شتربانی و اهمیت فراوان شتر در زندگی مردم منطقه، اشتروک سازی نیز در گذشته بین اهالی مرسوم بوده است.

نوروزی اضافه کرد: جنس اُشتُروک از خاک رُس و گل است که توسط یک سفالگر و یک نقاش ساخته می شود که ظرافت بکار رفته در رنگ ها و نقش های این مجسمه کار دست و سلیقه دست بانوان است.

معاون میراث فرهنگی با اشاره به اینکه پرونده میراث ناملموس «سوند بافی» نیز به کمیته ثبت ملی آثار ارسال شده، افزود: سوند بافی یکی از رشته های صنایع دستی هرمزگان با قدمت پنج هزار ساله بوده که با استفاده از برگ و مشتقات درخت نخل و هنرنمایی هنرمندان و صنعتگران هرمزگانی ساخته می شود.

او ادامه داد: در گذشته های دور که تکنولوژی به صورت کنونی پیشرفت نکرده بود، سوندها نقش مهمی در ساختن سایبان، خانه های روستایی، انباری، کپر، آغل احشام و حریم باغها داشته است.

نوروزی تاکید کرد: کمیته ثبت بررسی آثار ۴ و ۵ تیرماه در اردبیل به بررسی پرونده های ارسالی می پردازد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار