gardeshban.ir

این روزها پیدا کردن سواحلی که از آسیب‌های گردشگری مصون مانده باشند، آسان نیست. اما خوشبختانه هنوز هم چندین ساحل بکر و زیبا در جنوب شرق آسیا وجود دارد که کمتر کسی از وجود آن‌ها با خبر است. با این سواحل آشنا شوید.
کد خبر: ۱۴۳۹۶
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۰۶ تير ۱۳۹۸-1398 April 06
گردشبان (gardeshban.ir) :

جنوب شرقی آسیا، زیباترین سواحل دنیا را دارد؛ این سواحل که دارای ماسه‌های طلایی، آب‌های شفاف و گیاهان سبز هستند، هر سال میلیون‌هاگردشگر را به خود جذب می‌کنند. اما این محبوبیت هزینه‌ای دارد؛ با گذشت زمان و شلوغ شدن این سواحل، آسیب‌های مرجانی و زباله‌ها به مشکلات رایجی برای خطوط ساحلی این مناطق تبدیل می‌شود.

اخیرا ویدیویی از شنا کردن غواصی به نام ریچ هارنر در دریایی مملو از پلاستیک در ساحل بالی، وایرال شد که باعث شد یک بار دیگر موضوع آلودگی سواحل مطرح شود؛ به طوری که مقامات تایلند تصمیم گرفتند، ساحل محبوب «مایا» (Maya) را به دلیل آسیب‌های گردشگری به محیط‌زیست، موقتا تعطیل کنند. این دومین ساحل تایلند است که در کمتر از دو سال به این دلیل تعطیل شده است.

اما سواحل شنی زیبایی هم وجود دارد که از دست گردشگران در امان مانده‌اند. در ادامه ۱۰ ساحل سازگار با محیط‌زیست را معرفی می‌کنیم که درجنوب شرق آسیا قرار دارند.

سواحل گیلی ایر، جزایر گیلی، اندونزی 

ساحل گیلی ایر

گیلی ایر با قایق دو ساعت تا بالی فاصله دارد

بعد از یک سفر دو ساعته با قایق از جزیره محبوب بالی، به بهشت آرام «گیلی ایر» (Gili Air) می‌رسید که بخشی از مجمع‌الجزایر اندونزیایی «گیلی» (Gili) در اقیانوس هند است.  

حمل و نقل با وسایل نقلیه موتوری در گیلی ایر ممنوع است، بنابراین در این جزیره فقط می‌توانید پیاده، با دوچرخه یا اسب کالسکه دار، عبور و مرور داشته باشید؛ در نتیجه این محل برای ساعت‌ها گردش بدون مزاحمت و سر و صدا، بسیار مناسب است.

ساحل ناپالی، تاندوه، میانمار

ساحل ناپالی (Ngapali) واقع در میانمار، مجموعه‌ای از قوانین حفاظت اجتماعی برای حفظ امنیت خطوط ساحلی خود دارد؛ از جمله این قوانین، ممنوعیت شدید سوارکاری، جت اسکی و استخراج شن و ماسه است. 

بسیاری از رستوران‌های ساحلی هم از شیوه‌های ماهیگیری پایدار حمایت می‌کنند و سیاست‌های پیشگیرانه‌ای برای حفاظت از زندگی موجودات دریایی دارند.

ساحل ناپالی، میانمار

سوارکاری، جت اسکی و استخراج شن و ماسه در ساحل ناپالی ممنوع است

در این جزیره با اجاره دادن وسایل نقلیه‌ی الکتریکی، آلودگی صوتی و هوا به حداقل رسیده است.

ساحل سان‌ست، کوه کرادان، تایلند

ساحل سان ست، تایلند

کوه کرادان، تقریباً توسعه نیافته و بکر است

پارک ملی «هات چائو مای» (Hat Chao Mai)، اکثر زمین‌های «کوه کرادان» (Koh Kradan) را دربرمی‌گیرد، و این جزیره برخلاف «کوهپوکت» (Koh Phuket) و «کوه فیفی» (Koh Phi Phi)، توسعه و پیشرفت محدودی دارد.

در هنگام غروب خورشید، به فاصله‌ی ۱۵ دقیقه پیاده‌روی از ساحل اصلی و با عبور از جنگل به ساحل ماسه‌ای و بکر «سان‌ست» (Sunset) می‌رسید؛ به راستی که این نام برازنده‌ی آن است، چراکه این ساحل یکی از بهترین مکان‌ها برای تماشای غروب خورشید در تایلند است.

ساحل داتام، کن دائو، ویتنام

ساحل داتام، ویتنام

 برخلاف سواحل «ناترانگ» (Na Trang)، «دانانگ» (Da Nang) و «مویی نه» (Mui Ne)  که همیشه شلوغ هستند و گردشگران زیادی از آن‌ها دیدن می‌کنند، ساحل دات تام (Dat Tham) به واسطه پارک ملی «کُن دائو» (Con Dao)، مصون مانده و یکی از معدود مناطق توسعه‌نیافته ماسه‌ای در ویتنام است.

رسیدن به این ساحل با کمی تلاش ممکن است، بازدیدکنندگان پیش از حرکت در مسیر ۴ مایلی به سوی ساحل، در دفتر پارک ملی جمع می‌شوند. اما به محض اینکه به ساحل برسید، با صحنه بسیار زیبا و چشم‌نواز خلیج هلالی شکل روبرو خواهید شد.

ساحل ایسلا دی گیگانتس، فیلیپین

ساحل ایسلا د گیگانتس، فیلیپین

«ایسلا دی گیگانتس» (Isla de Gigantes)، جزیره‌ای زنجیره‌ای در مجمع‌الجزایر «ویسایاس غربی» (Western Visayas) واقع در فیلیپیناست.

اقامتگاه عمومی و امکانات محدود باعث می‌شود که گردشگران کمتر از جزایر کوچک دیدن کنند، در نتیجه سواحل این جزایر دست‌نخورده و بکر باقی می‌ماند؛ ساحل ایسلا د گیگانتس هم یکی از این سواحل است.

ساحل جوآرا، جزیره تیومان، مالزی

ساحل جوآرا، مالزی

جزیره «تیومان» (Tioman) و سواحل آن بخشی از ذخایر طبیعی مالزی محسوب می‌شوند، به طوری که به شدت حفاظت شده است و حیوانات وحشی گوناگونی دارد. از جمله این گونه‌های حفاظت شده می‌توان به پستانداران، پرندگان و خزندگان کمیاب مانند مرغ دله و لاک‌پشت نرم کاسه اشاره کرد.

جزیره تیومان دارای چندین خط ساحلی شنی است که می‌توانید از آن‌ها لذت ببرید، اما ساحل جوآرا (Juara) یکی از بکرترین و آرام‌ترین مناطق این جزیره است.

ساحل باتل، کوه فنگان، تایلند

به آرام‌ترین نقطه جزیره «کوه فنگان» (Koh Phangan) (محل جشن‌های ماه کامل در تایلند) سفر کنید و در شمال این جزیره، ساحل ناشناخته‌ی «باتل» (Bottle) را ببینید. 

ساحل باتل، تایلند

ساحل باتل در آرام‌ترین قسمت کوه فنگان قرار دارد

جاده سراشیب و ناهمواری که مسیر  رسیدن به این ساحل از طریق پیاده‌روی است، دسترسی به آن را محدود می‌کند؛ افراد زیادی هم تمایل دارند با قایق به ساحل برسند.

سواحل جزیره کپیانگ، بلیتونگ، اندونزی

ساحل جزیره کپیانگ، مالزی

«جزیره کپیانگ» (Kepayang Island) دارای اقامتگاه‌های زیست‌محیطی و پناهگاه لاک‌پشت است؛ همچنین حفاظت از محیط‌زیست در این جزیره بسیار مهم است، که تأثیر مثبتی بر سواحل آن دارد.

مرجان‌های سخت و نرم رنگارنگی در سواحل این جزیره دیده می‌شود که در همان محل پروژه‌های حفاظت از مرجان‌ها اجرا می‌شود. تخته‌سنگ‌های  زیبا و ردیف درختان نارگیل هم به سواحل جزیره کپیانگ زیبایی خیره کننده‌ای می‌دهند.

خلیج باکوییت، ال نیدو، فیلیپین

خلیج باکوییت، فیلیپین

«خلیج باکوییت» (Bacuit Bay)، یکی از مکان‌های ساحلی مجموعه اقامتگاه‌های زیست‌محیطی مجلل در «ال نیدو» (El Nido)، فیلیپین است.

تمام این تشکیلات بر پایه گردشگری سازگار با محیط‌زیست و تجدیدپذیر از جمله فعالیت‌های مبتنی بر طبیعت، معماری سبز و برنامه‌ی ویژه تصفیه فاضلاب است.

خلیج باکوییت و سواحل اطراف آن به دلیل پاک‌سازی مرتب ساحلی، نظارت بر آبزیان و محافظت از حیات‌وحش، به مکانی عالی و زیبا تبدیل ‌شده‌اند.

خلیج لالاجی، جزیره لانگ، جزایر آندامان

خلیج لالاجی، جزایر آندامان، هند

اگر چه «جزایر آندامان» (Andaman Islands) هند در جنوب شرقی آسیا واقع نشده‌اند، اما از لحاظ جغرافیایی نزدیک به تایلند و بسیار زیبا و دیدنی هستند. با اینکه «خلیج لالاجی» (Lalaji Bay) بسیار کوچک است، اما می‌توان گفت که «جزیره لانگ» (Long Island) با تمام زیبایی‌هایش، قسمتی از بهشت را به گردشگران پیشکش می‌کند.

کسانی که می‌خواهند از این خلیج بازدید کنند، باید مجوز عبور از جنگل بگیرند و یک راهپیمایی طولانی انجام دهند. مطمئن باشید که رسیدن به این خلیج زیبا، ارزش یک سفر طولانی را دارد.

آب گرم ساحلی آن‌قدر خوشایند است که سفره‌ماهی‌های بزرگ و ماهی‌های گرمسیری را می‌توان هنگام شنا کردن در اطراف درختان جنگل ساحلی مشاهده کرد.

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار