gardeshban.ir

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد گفت: پنج اثر استان یزد در اجلاس سراسری آثار ناملموس کشور که در شهر اردیبل برگزار شد به ثبت ملی رسید.
کد خبر: ۱۴۴۰۹
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۰۶ تير ۱۳۹۸-1398 April 06
گردشبان (gardeshban.ir) :
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد گفت: پنج اثر استان یزد شامل اسفندانه چاهک خاتم ، خورجین بافی اشکذ ، زنجیر نردبان بافی ، ماهی لرزان و قهوه در اجلاس سراسری آثار ناملموس کشور که در شهر اردیبل برگزار شد به ثبت ملی رسید.

سید مصطفی فاطمی عصر افزود: تدوین پرونده آثار مورد اشاره از سه ماه گذشنه در دستور کار این اداره کل قرار گرفت و روز گذشته در اجلاس یادشده، با اتفاق آرا به ثبت ملی رسید.

وی خاطر نشان کرد: شیوه ساخت، دانش و فناوری اسپندانه چاهک خاتم، خورجین بافی اشکذر و زنجیر نردبان بافی و ماهی لرزان به عنوان آثار ناملموس ملی به ثبت رسید.

فاطمی خاطر نشان کرد: همچنین پرونده قهوه یزدی هم در این اجلاس ارائه شد که دانش بومی و تهیه این نوشیدنی به عنوان دانشی خاص در فهرست آثار ملی ناملموس به ثبت رسید.

وی اضافه کرد: این نوشیدنی در طی چند قرنی که وارد ایران و یزد شده است با تغییراتی که در مراحل تهیه آن رخ داد، جایگاه خود را در فرهنگ، آداب و رسوم یزدی ها باز کرده و تبدیل به عنصری جدا نشدنی و شاخص در مراسم‌های مذهبی این شهر شده است.

فاطمی با بیان اینکه پرونده ثبت پالوده و شولی یزدی هم در دستور کار این اداره کل قرار دارد که ان شاء الله در آینده به ثبت ملی می‌رسد، اضافه کرد: ثبت آثار با هدف صیانت از مواریث تاریخی و فرهنگی انجام می‌شود و علاوه بر این فرصتی برای معرفی هرچه بیشتر این آثار در سطح ملی و بین الملل فراهم خواهد شد.

قهوه یزدی حاصل تلاقی فرهنگ غنی از مهاجرت بحرینی‌ها به یزد و ترکیب آن با سلیقه شیرین یزدی‌ها در کنار هل و ادویه پارسیان است

قهوه یزدی بیشتر در مراسم‌های مذهبی نوشیده می شود و به قهوه روضه‌ای نیز معروف است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار