gardeshban.ir

اگرچه تالاب آق گل قدمتی چهل هزار ساله دارد، اما در فضای مجازی در خصوص آن مطلب کامل و دقیقی دیده نمی شود.
کد خبر: ۱۴۴۶۸
تاریخ انتشار : شنبه ۰۸ تير ۱۳۹۸-1398 April 08
گردشبان (gardeshban.ir) :

به آن تالاب کرد خورد هم می گویند، این تالاب در شمال شرقی ملایر قرار گرفته است، به دلیل کم آبی و عدم تخصیص حق آبه از استان مرکزی در آستانه مرگ قرار داشت که با سیل نوروز امسال(1398) زنده شد و آب تمام سطح تالاب را گرفت، به طوریکه حالا خانه و کاشانه برخی پرندگان کنار آبزی و پرندگان مهاجر همچون فلامینگو شده است.

تالاب آق گل در میان دو استان همدان و استان مرکزی قرار گرفته و در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است. این تالاب از جمله بزرگترین و زیباترین تالاب های همدان به شمار می آید که با بارش های بهاری از آب لبریز شده و گردشگران را به سوی خود فرا می خواند.

حالا تالاب آق گل برای میزبانی از گردشگران و مسافران تابستانی کاملا مهیا شده، به طوریکه می تواند با قدمت و زیبایی که دارد قطب گردشگری مهمی برای استان همدان باشد. تالاب فصلی «آق گل» اکنون پناه بسیاری از پرندگان زیبا و مهاجری مانند حواصیل، اردک، فلامینگو، تنجه، قو، غاز خاکستری، پلیکان، پرستوی دریایی و چوپا است که هر بیننده ای را مسحور می کنند.

این تالاب این روزها کانون توجه دوستداران محیط زیست و طبیعت قرار گرفته، مردم آن منطقه را برای داشتن چنین نعمتی بسیار خوشحال کرده است. هر روز میهمانان زیادی از این تالاب دیدن می‎کنند و حالا که تالاب سیراب شده و زیبایی آن را به حراج گذاشته شهرهای اطراف به خود می بالد که چنین تالابی را در آغوش گرفته اند.

وسعت تالاب در فصول پرآبی به 600 هکتار هم می رسد و با لحاظ کردن اطراف آن وسعت کلی تالاب، 3 هزار هکتار است. ارتفاع تالاب از سطح دریا یک هزار و 645 متر و میانگین عمق یک تا 90 سانتی متری دارد. گفتنی است که این تالاب ازجمله مناطق شکار ممنوع به حساب می آید. همانطور که گفته شد تالاب آق گل، تالابی فصلی و مستطیل شکل است. این منطقه محلی برای گرد آمدن هرز آب های فصلی منطقه است و با توجه به بافت و ضخامت تشکیلات زمین شناسی، قدمتی چهل هزارساله دارد.

تالاب آق گل ملایر

جاذبه های گردشگری

حالا که به این منطقه وارد شدید، می توانید گشت و گذاری در ملایر هم داشته باشید و از جاذبه های گردشگری آن دیدن کنید. یکی از جاذبه های گردشگری معروف و جذاب این شهر پارک جنگلی سیفیه یا باغ سیف الدوله است. مکان دیگر خانه لطفعلیان ملایر است که دیدنش خالی از لطف نیست. دریاچه مصنوعی کوثر، مسجد شیخ الملوک، جهان کوچک یا مینی ورلد ملایر و یخچال میرفتاح از دیگر جاذبه های ملایر هستند. حتی در نزدیکی تالاب شما می توانید مناطق تاریخی دیگری را ببینید. از جمله این مناطق، شورکات است که ارگ یا آتشکده نوشیجان را می توانید از نزدیک ببینید آنجا نخستین عبادتگاه آریایی ها هم بوده است. این منطقه در 20 کیلومتری ملایر قرار دارد. البته شما می توانید سری هم به همدان بزنید و از این شهر تاریخی دیدن کنید. به همین خاطر «همگردی» سفر به این منطقه را به تاریخ دوستان پیشنهاد می کند.

تالاب آق گل ملایر 2

فاصله و مسیر تهران تا تالاب

فاصله از تهران تا تالاب آق گل حدود 412 کیلومتر است. اگر با خودروی شخصی یا اتوبوس قصد سفر دارید، مدت سفر زمینی 4 ساعت و نیم زمان می برد. مسیر سفر زمینی شما از تهران به ملایر از اتوبان تهران– قم شروع می شود. پس از گذشتن از اراک، وارد مسیر اراک به بروجرد می شوید. پیش از بروجرد، با گذشتن از توره راهی بروجرد خواهید شد. مسیر دیگری که می توانید انتخاب کنید، اتوبان ساوه – همدان است. پس از رسیدن به همدان راهی ملایر می شوید. این تالاب در فاصله 20 کیلومتری شمال شرقی ملایر قرار دارد.

نزدیکترین اقامتگاه ها به تالاب

برای اقامت می توانید به ملایر بروید. امکان اقامت در خانه معلم ملایر برای فرهنگیان وجود دارد. هتل کریم خان زند دو ستاره است و هزینه اقامت آن از 225 هزار تومان شروع می شود. اگر اهل چادر زدن هم هستید، در این شهر مکان هایی برای کمپ کردن وجود دارد.

تالاب آق گل ملایر 3

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار