gardeshban.ir

دانمارکی ها علاقه زیادی به سفر کردن دارند. ضمن آنکه به بیشتر کشورهای دنیا نیز سفر می کنند. معمولا سفر کردن از سنین کودکی آغاز می شود و کودکان سفرهای خود را با خانواده انجام می دهند.
کد خبر: ۱۴۵۸۵
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۱۱ تير ۱۳۹۸-1398 April 11
گردشبان (gardeshban.ir) :
دانمارکی ها علاقه زیادی به سفر کردن دارند. ضمن آنکه به بیشتر کشورهای دنیا نیز سفر می کنند. معمولا سفر کردن از سنین کودکی آغاز می شود و کودکان سفرهای خود را با خانواده انجام می دهند. در سنین 17 و 18 سالگی سفرهای انفرادی را آغاز می کنند و می توان گفت که خودشان به صورت مستقل مقصد سفر و چگونگی سفر را انتخاب می کنند. البته باید به این نکته اشاره داشته باشم که مسافران انفرادی هستند که خودشان به صورت مستقل سفر می کنند و ممکن است مقاصدی غیر از آنچه که در مسیرهای گردشگری معرفی می شود را انتخاب کنند. این مهم شامل ایران نیز می شود. ممکن است شاهد حضور گردشگران دانمارکی به صورت انفرادی در شهرها و مسیرهای غیر از مسیر کلاسیک و معروف ایران باشیم. 

سفیر دانمارک در تهران با اشاره به آنکه بیشتر میانسالان دانمارکی به ایران سفر می کنند، گفت: بیشتر این گردشگران به مکان های تاریخی و فرهنگی علاقمند هستند. بیشتر شهرهایی که دانمارکی ها به آن سفر می کنند در واقع همان مسیر کلاسیک و معروف گردشگری ایران است که شامل اصفهان، شیراز و یزد می شود البته باید تهران و کاشان را هم به این لیست بیافزاییم.

دانمارک از جمله کشورهایی است که به واسطه رفاه اجتماعی که دارد، این امکان را ایجاد کرده تا شرایط سفر به نقاط مختلف دنیا برای مردمش فراهم باشد. در این میان شاهد سفر هزاران دانمارکی در طول سال به نقاط مختلف دنیا هستیم.

چندی است که ایران نیز در زمره مقاصد سفر دانمارکی ها قرار گرفته، چنانکه به گفته سفیر دانمارک در تهران، آن ها بعد از سفر به ایران از آنچه می بینند، متعجب می شوند و عاشق میهمان نوازی ایرانی هستند.

در ادامه صحبت های دنی عنان را (سفیر دانمارک در تهران) در خصوص ایران می خوانید.

ایران از منظر باستان شناسی مورد توجه بخش مهمی از پژوهشگران میراث فرهنگی و تاریخ است، اما در حوزه گردشگری شناخت کمتری از کشور ما در میان مردم دیگر کشورها وجود دارد به ویژه به دلایل سیاسی و ایران هراسی شکل گرفته، در سال های اخیر این فرصت از کشور ما بیش از پیش سلب شده است.

آیا دانمارکی ها از مرزهای فرهنگی، جغرافیایی، سیاسی و اقتصادی ایران شناخت دارند و این شناخت چه اندازه تحت تاثیر فضاهای سیاسی مسلط بر نظام حاکم بر فضاسازی های رسانه ای علیه کشور ما هست؟ در واقع چه تعریفی از ایران در ذهن دانمارکی ها وجود دارد؟

بله، دانمارکی ها دقیقا می دانند که مرزهای ایران کجاست. بیشتر اطلاعاتی که درباره ایران داریم از طریق تلویزیون و برنامه ها و اخباری که از آن منتشر می شود، به دست می آوریم. با این وجود گردشگران دانمارکی بسیار زیادی هستند که در قالب گروهی و انفرادی به ایران سفر می کنند. آن ها به همراه راهنما به شهرهای مختلف ایران می روند و با گفتگویی که با آن ها داشتم شاهد تاثیر مثبت و شگرف ایران بر روی گردشگران دانمارکی بوده ام.

مشخصه خاصی که همه آن ها درباره ایران به آن اشاره می کردند، میهمان دوستی ایرانی ها بود. بسیاری از آن ها در باره معماری، طبیعت و سایر جاذبه های ایران صحبت می کنند، اما در نهایت شاخص ترین جذابیت ایران برای گردشگران دانمارکی، میهمان دوستی ایرانی هاست.

آیا آماری از تعداد گردشگران دانمارکی که به ایران می آیند، دارید؟ آیا قوانینی که آمریکا علیه ایران وضع کرده و عدم تعهد او به برجام، در انتخاب ایران به عنوان مقصد سفر دانمارکی ها تاثیرگذار بوده؟

من آمار دقیقی از تعداد گردشگران دانمارکی که به ایران سفر می کنند، ندارم چرا که این آمار در اختیار بخش صدور ویزاست. ضمن آنکه بیشتر گردشگرانی که به ایران سفر می کنند ویزای خود را به محض ورود به فرودگاه ایران دریافت می کنند. می توان گفت صدور ویزای فرودگاهی در ایران یکی از راه های تسهیل کننده برای حضور گردشگران است.

البته باید به این نکته توجه داشت که بعد از انعقاد برجام، شاهد افزایش تعداد گردشگران دانمارکی بودیم که به ایران سفر می کردند، اما اکنون به دلیل وجود و چالش هایی که در منطقه شاهد هستیم، تعداد گردشگران دانمارکی که به ایران سفر می کنند، کاهش یافته است.

دانمارکی هایی که به ایران سفر می کنند، بیشتر به کدامیک از مسیرهای گردشگری ایران علاقمند هستند؟ آیا بیشتر به سمت مسیر کلاسیک گردشگری ایران و مثلث طلایی می روند یا با مسیرهای جدید گردشگری مانند محور گردشگری غرب و شمال غرب ایران هم آشنا هستند؟

بیشتر شهرهایی که دانمارکی ها به آن سفر می کنند در واقع همان مسیر کلاسیک و معروف گردشگری ایران است که شامل اصفهان، شیراز و یزد می شود البته باید تهران و کاشان را هم به این لیست بیافزاییم.

هموطنان شما بیشتر طرفدار چه اتفاق یا ماجراجویی در سفر به کشورهای دیگر هستند؟ آیا آن ها از تجربه غذاهای بومی دیگر کشورها بیشتر لذت می برند یا تجربه زیستن در مناطق بکر و دست نخورده را دوست دارند یا عاشق تاریخ قدیم و جدید هستند یا تجربه آب و هوایی برایشان جذاب است؟
دقیقا نمی دانم که گردشگران دانمارکی به چه نوع گردشگری علاقمند هستند، اما می دانم آن تعداد از گردشگرانی که به ایران سفر می کنند برای دیدن آثار تاریخی و میراث فرهنگی می آیند.

رسانه های دانمارک در نشان دادن تصویر واقعی از ایران چگونه عمل می کنند آیا تحت تأثیر فضای رسانه ای منفی که در دنیا در خصوص ایران و ایران هراسی وجود دارد، قرار می گیرند؟

به اخبار و تلویزیون دانمارک افتخار می کنم، چرا که به آنچه در اخبار دنیا در جریان است به صورت موضوعی نگاه می کند و می پردازد. نباید فراموش کرد که امروزه اخبار دنیا منحصر به یک کشور نیست و بیشتر در قالب اخبار بین المللی ارائه می شود، اما می توانم بگویم گردشگرانی که به ایران می آیند از آنچه که در ایران می بینند، بسیار متحیر می شوند، چرا که میهمان نوازی ایرانی ها برایشان بسیار جالب است و انتظار همچین چیزی را ندارند.

آیا از صحبت های شما می توان به این نتیجه رسید که گردشگران دانمارکی بر اساس آنچه که اخبار و رسانه ها در اختیارشان می گذارند، تصویری متفاوت از ایران در ذهن دارند و با حضور در ایران با واقعیتی غیر از آنچه که تصور می کردند روبه رو می شوند؟

بله، در این میان شاهد عکس العمل مثبت دانمارکی ها بعد از سفر به ایران هستیم. از این روست که فکر می کنم تبادلات فرهنگی و ارتباطاتی که مردم به صورت رو در رو می توانند با یکدیگر داشته باشند در ایجاد تصویری واقعی از فرهنگ و آنچه که در کشورشان می گذرد، تأثیر گذار است.

دانمارک کشوری در شمال اروپا است که دارای فرهنگ و هنر خاص خود است، در عین حال ایران نیز به عنوان یکی از کشورهای فعال در منطقه خاورمیانه دارای فرهنگ و تمدنی کهن است. مشترکات فرهنگی و هنری این دو کشور را در کدام بخش ها می بینید؟

نباید فراموش کنیم که ارتباطات خوب فرهنگی بین دو کشور ایران و دانمارک ناشی از نقاط مشترک بسیار زیادی است که بین فرهنگ و هنر ایران و دانمارک وجود دارد. ارتباطات فرهنگی یکی از این مشترکات است، چنانکه قرار است به زودی یک گروه از کودکان ایرانی در یکی از شهرهای دانمارک سرود و آواز ایرانی را اجرا کنند.

همچنین ارتباطات در حوزه باستان شناسی داریم و در حال حاضر تعدادی از باستان شناسان دانمارکی در منطقه کرمانشاه مشغول کاوش و بررسی هستند. در عین حال گروه های تئاتری ایران و دانمارک با یکدیگر در ارتباط اند و شاهد حضور این گروه ها در دو کشور هستیم. برگزاری هفته های فیلم از دیگر نقاط مشترک هنر ایران و دانمارک است. در عین حال شاهد ارتباط دولت ها و همچنین دانشگاه های دو کشور با یکدیگر هستیم.

متاسفانه، ارتباطات تجاری بعد از آنکه آمریکا از برجام خارج شد، کم شده است؛ با این وجود شاهد برقراری ارتباطات سیاسی خوب بین دو کشور ایران و دانمارک هستیم و گفتگوهای خوبی در این حوزه در جریان است.

گردشگرانی که از کشور شما به سایر کشورها سفر می کنند، بیشتر از چه گروه های سنی، تحصیلی و تخصصی و اقتصادی و حتی شغلی هستند؟

سن گردشگران دانمارکی برای سفر به مقاصد مختلف بستگی به مقصد انتخابی آن ها دارد. به طور مثال بیشتر گردشگران دانمارکی که به ایران سفر می کنند، در سنین میانسالی هستند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار