gardeshban.ir

تابستان گرم و داغ این روزها مهمان شهرها و مناطق مختلف کشور از جمله مشهد است و امان مردم به ویژه ساکنان مناطق گرمسیری را بریده است و در این میان فعالیت اتوبوس‌های فاقد کولر، داغی تابستان را در مشهد مضاعف کرده است.
کد خبر: ۱۴۶۱۴
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۸-1398 April 12
گردشبان (gardeshban.ir) :
دسترسی به حمل و نقل ایمن، راحت و کم هزینه شعار دهه‌های اخیر مدیران شهری کشور و از جمله شهر مشهد بوده است اما در قرن ۲۱ که باید مترو و قطار شهری پدیده حمل و نقلی غالب شهرها باشد هنوز دغدغه شهروندان در کلانشهری چون مشهد اتوبوس‌های داغ و بدون کولر است.

این درحالی است که مدام بر استفاده از حمل و نقل عمومی توسط شهروندان تاکید می‌شود غافل از اینکه لازمه فرهنگ سازی در این خصوص، فراهم کردن زیرساختهای لازم است اتوبوس‌های داغ و فرسوده چگونه می‌توانند انگیزه شهروندان در استفاده از حمل و نقل عمومی را افزایش دهند؟

کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد نیز این روزها، هوایی سوزان و گرمایی طاقت فرسا را تحمل می‌کند و طبق اعلام سازمان هواشناسی هنوز روزهای گرم‌تری پیش روی این شهر است و در این شرایط، استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی بدون سیستم سرمایشی و اتوبوس‌های داغ، وضعیت را سخت‌تر می‌کند.

گلایه شهروندان

یکی از دانشجویان مشهدی که از ناوگان اتوبوسرانی برای تردد استفاده می‌کند در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: در خطوطی که مسیرهای طولانی را پوشش می‌دهند نظیر خط ۱۰، خط ۳۷، خط ۸۸، خط ۲۲ و خط ۶۲ از فرسوده‌ترین اتوبوس‌ها استفاده می‌شود.

محبوبه نظری افزود: ازدحام جمعیت در این خطوط و عدم تجهیز اتوبوس‌ها به سیستم تهویه و سیستم سرمایشی در فصل تابستان شرایط داخل اتوبوس را بسیار نامناسب کرده و بوی نامطبوع و گرمای طاقت فرسا وضعیت ناخوشایندی را برای شهروندان رقم می‌زند.

وی ادامه داد: هر سال شاهد افزایش بهای بلیت اتوبوس و ناوگان حمل و نقل عمومی هستیم اما متأسفانه در مقابل، هر سال نیز شاهد فرسوده‌تر شدن ناوگان هستیم یعنی باید پول بیشتر در قبال خدمات ضعیف‌تر پرداخت کنیم که این عادلانه نیست.

یکی دیگر از شهروندان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: چرا اتوبوس‌های فرسوده از رده خارج نمی‌شود؟ تا به کی باید شاهد جولان اتوبوس‌های فرسوده در سطح شهر باشیم؟

مهدی عزیزی افزود: استفاده از اتوبوس‌های فاقد کولر در فصل تابستان شکنجه است و شکنجه آور تر از آن روشن نکردن کولر در اتوبوس‌های مجهز به سیستم‌های سرمایشی است.

وی ادامه داد: برخی رانندگان به جای روشن کردن کولر، پنجره‌های اتوبوس را باز می‌گذارند لذا آلودگی صوتی نیز به آلودگی‌های فضای داخلی اتوبوس اضافه می‌شود.

شهروند دیگری نیز گفت: بیشتر خطوط پرتردد مربوط به هسته مرکزی شهر و نقاط کم برخوردار است و اتوبوس‌های فعال در این خصوص مسیرهای طولانی را پوشش می‌دهند اما متأسفانه از فرسوده‌ترین ناوگان در این خطوط استفاده می‌شود.

زهرا جعفری افزود: اتوبوس‌های جدید به طور معمول در نقاط برخوردار شهر سرویس دهی می‌کنند و به نوعی ناوگان اتوبوسرانی مشهد نیز بسته به جدید بودن و یا فرسوده بودن به دو دسته سرویس دهی مخصوص بالاشهر و پایین شهر تقسیم شده‌اند.


فرسودگی ناوگان

بنا به اعلام مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد عمر ناوگان اتوبوسرانی در این کلانشهر هشت سال و اغلب خودروها رو به فرسودگی است.

سید مهدی حسینی پویا افزود: برای کاهش میانگین عمر ناوگان و افزایش تعداد خودروهای این ناوگان برای سرویس دهی به شهروندان، سالانه ۲۰۰ دستگاه اتوبوس جدید باید خریداری شود.
وی اضافه کرد: هزینه خرید هر دستگاه اتوبوس ۲۰ میلیارد ریال است و خرید ۲۰۰ دستگاه اتوبوس در سال به چهار هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد لذا در کنار خرید اتوبوس بازسازی اتوبوس‌ها نیز در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد گفت: در حال حاضر روزانه یک میلیون نفر با هزار و ۷۰۰ دستگاه اتوبوس و مینی بوس در این شهر جابه جا می‌شوند که این رقم یک ششم سفرهای درون شهری است.


حسینی پویا با اشاره به فعالیت ۲۱۳ دستگاه مینی بوس در این کلانشهر افزود: خرداد ماه امسال ۱۰۰ دستگاه مینی بوس با استانداردهای یورو چهار و پنج و با هزینه ۱۴۲ میلیارد ریال وارد ناوگان درون شهری مشهد شد و ۳۰۰ دستگاه اتوبوس بازسازی شده هم تا پایان شهریور ماه به ناوگان اتوبوسرانی مشهد افزوده خواهد شد.


۱۸۴ دستگاه اتوبوس فاقد کولر

سخنگوی سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در حال حاضر از هزار و ۲۶۰ دستگاه اتوبوس فعال در سطح شهر، ۱۸۴ دستگاه فاقد کولر و سیستم سرمایشی هستند.
عباس اتحادی افزود: تعداد اتوبوس‌های فاقد کولر پارسال ۳۳۲ دستگاه بود اما طی دو سه سال اخیر تعداد اتوبوس‌های فاقد کولر به حد چشمگیری کاهش داشت و هم اینک ۸۵ درصد ناوگان دارای سیستم سرمایشی است.

وی اضافه کرد: ۵۷ درصد ناوگان اتوبوسرانی مشهد در اختیار بخش خصوصی است از این رو ممکن است پراکندگی اتوبوس‌های جدید و فرسوده در خطوط متعادل نباشد و در بعضی از خطوط تعداد اتوبوس‌های فرسوده و فاقد کولر بیشتر باشد.

اتحادی ادامه داد: هم اینک ۳۰۰ دستگاه اتوبوس در دست بازسازی است و سیستم سرمایشی روی آنها نصب می‌شود که این اتوبوس‌ها تا پایان سال به خطوط تزریق خواهند شد.

افزایش چهار برابری قیمت اتوبوس

سخنگو سازمان اتوبوسرانی مشهد گفت: در حال حاضر قیمت خرید اتوبوس از پنج هزار میلیون ریال به ۲۰ میلیارد ریال افزایش یافته است و این نوسات قیمت، خرید را با مشکل مواجه کرده است.
اتحادی افزود: سرفاصله زمانی رسیدن اتوبوس به ایستگاه در خطوط شهری به طور میانگین ۱۱ دقیقه است و در هیچ خطی سرفاصله بیشتر از ۲۰ دقیقه نداریم.

وی ادامه داد: هم اینک تنها ۱۴.۳ کیلومتر مسیر ویژه اتوبوس در مشهد داریم و این درحالی است که در این کلانشهر دو هزار و ۵۰۰ توسط سازمان اتوبوسرانی پوشش داده می‌شود.

اتحادی گفت: ترافیک و عدم وجود مسیر ویژه روی سرفاصله زمانی اتوبوس‌ها تأثیرگذار است و گاه منجر به تأخیر خطوط و نارضایتی شهروندان می‌شود.


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار