gardeshban.ir

بعد از خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل برای سفر به هر نقطه ای از جهان خرید بیمه مسافرتی جز موارد مهم به شمار می رود.
کد خبر: ۱۴۶۱۶
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۸-1398 April 12
گردشبان (gardeshban.ir) :
اهمیت بیمه مسافرتی به اندازه ای است که جز یکی از مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزا قرار دارد. همانطور که مشخص است اهمیت این بیمه بسیار بالاست و ما اگر بخواهیم تعریفی جامع از آن داشته باشیم اینطور بیان می شود که این بیمه برای پوشش هزینه های پزشکی، کنسل شدن سفر، گم شدن چمدان، حادثه های پرواز و سایر زیان های ناشی از مسافرت، در نظر گرفته شده است. اما برای عموم مردم همواره سوال است که خرید بیمه مسافرتی چه مزیتی برایشان در طول مدت زمان سفر خواهد داشت؟

 از همین رو ما در این مطلب قصد داریم تا درباره پوشش های بیمه مسافرتی صحبت کنیم. اگر دانستن پوشش های بیمه مسافرتی سوال شما هم است پیشنهاد می کنیم ما را در ادامه همراهی کنید.

نکات مهمی که باید درباره خرید بیمه مسافرتی بدانید!

در ابتدا بهتر است که بگوییم که بیمه مسافرتی چیست! بیمه مسافرتی با توجه به پوشش هایی که دارد از بیمه گزاران در برابر حوادث احتمالی که در سفر ممکن است پیش بیاید، محافظت می کند. این نوع از بیمه برای سفرهای خارجی هنگامی که شما برای دریافت ویزا اقدام نموده اید الزامی است. باید توجه به نرخ متغییر ارز در کشور ما و اکثر کشورهای خارجی، هزینه های درمان بسیار گران است و در صورتی که بیمه گزار حادثه ای برایش پیش بیاید در صورت نداشتن بیمه مسافرتی باید تمامی هزینه ها را آزاد پرداخت کند که این ممکن است گاهی سر به فلک هم بکشد.

گاهی فرد به دلیل یک سرماخوردگی ساده یا یک مسمومیت باید هزینه ی زیادی را پرداخت بکند که این برای کسی که در کشور خارجی به منظور سفر رفته مشکلات زیادی را به وجود خواهد آورد. از همین خرید بیمه مسافرتی همواره توصیه می شود.

ممکن است بگوییم ما اگر بیمار نشدیم چی! یعنی فقط بیمه بخریم که اگر مریض شدیم به کمک ما بیاید؟ باید بگوییم که خیر تنها مزیت خرید بیمه مسافرتی پوشش های درمانی نیست، بلکه این بیمه در زمان هایی که شما به طور تصادفی چمدانتان را گم کرده باشید، یا در رسیدن بارتان تاخیر پیش بیاید، در پروازتان بیش از حد طول بکشد و … به کمکتان خواهد آمد و جبران خسارت های شما را خواهد کرد.

از همین رو می توان نتیجه گرفت که بیمه مسافرتی مزایای زیادی برای بیمه ‌گزاران ایجاد می‌ کند و تهیه کردن آن برای سفرهای خارج از کشور امری حیاتی است.

بیمه مسافرتی
کاربرد بیمه مسافرتی چیست؟
بیمه مسافرتی در واقع در سفرهای خارجی از مسافر یا همان بیمه گزار حمایت می کند و نگرانی های وی را بابت هزینه های درمان، تاخیر و دیگر حوادث احتمالی که ممکن است پیش بیاید آسوده می کند. لازم به ذکر است که بدانید بیمه مسافرتی مختص سفرهای خارجی است  برای سفرهای داخلی این نوع بیمه، بیمه حوادث انفرادی نام دارد.

بیمه مسافرتی خارج از کشور هم مانند دیگر بیمه های موجود یکی سری از حوادث مشخص و احتمالی را در نظر گرفته و از آن ها به عنوان پوشش یاد می کند.

منظور از پوشش در بیمه های مسافرتی چیست؟
باید بگوییم پوشش های بیمه مسافرتی همان مواردی است که بنابر بندهای قانونی که برایش مشخص شده است تا بیمه گزار خود را در برابر حوادث احتمالی محافظت کند، به این قوانین پوشش های بیمه گفته می شود. یکی از موارد قابل توجه هنگام خرید بیمه مسافرتی، پوشش‌های آن است. پوشش‌های بیمه های مسافرتی می بایست، بنابر نیازهای فرد بیمه‌ گزار باشد. البته باید بگوییم برخی از این پوشش ها دارای فرانشیز هستند که در ادامه به توصیف مفهوم فرانشیز هم خواهیم پرداخت.

بیمه مسافرتی
فرانشیز چیست؟
برای تعریف مفهوم فرانشیر در بخش های مختلف بیمه باید تعریف جداگانه ای را ارائه دهیم. از همین رو برای پاسخ به این سوال که منظور از فرانشیر در بیمه مسافرتی چیست؟ باید بگوییم که حوادث در پوشش های بیمه مسافرتی قرار دارند شامل فرانشیز می شوند، این به معنای آن است که بخشی از هزینه های مربوط به خسارت توسط بیمه گزار پرداخت می شود و شرکت بیمه ای مورد نظر مابقی هزینه ها را متقبل می شود. به طور مثال پوشش های مربوط به درمان و همچنین هزینه های پزشکی که در بیمه مسافرتی قرار دارد به طور معمول دارای فرانشیز ۲۵ یورویی می باشد و این به معنای آن است که در صورتی که هزینه های درمانی فرد بیمه گزار ۱۰۰ یورو شده باشد، ۲۵ یورو آن توسط خود شخص (بیمه گزار) و باقی مانده ی آن که ۲۵ یورو است توسط شرکت بیمه ای مورد نظر پرداخت می شود.

نقش شرکت کمک ‌رسان چیست؟

یکی از سوالات بی پاسخی که در بین عموم مردم وجود دارد این است که نقش شرکت های کمک رسان در بیمه مسافرتی چیست؟

سوال کاملا به جایی است و برای پاسخ به آن باید گفت شرکت های بیمه در خارج از کشور هیچ شعبه ای ندارند و از همین رو هر کدام از این بیمه های کشور با یک یا تعداد شرکت کمک رسان قرارداد دارند تا برای کمک رساندن به مسافران در سفرهای خارجی بتوانند اقدام نمایند و در صورت بروز هر گونه مشکلی به کمک مسافران برسند.

نکته حائز اهمیتی که در خصوص شرکت های کمک رسان این است که دارای اپراتورهای فارسی زبان هستند. برخی از این شرکت ها حتی دارای اپراتورهای فارسی زبان هستند و برخی هم فاقد آن هستند. تصور کنید شما در یک سفر هستید و دچار حادثه ی شدیدی شده اید، در این شرایط شما می بایست با شماره ی شرکت های کمک رسانی که بیمه مورد نظرتان با آن طرف قرارداد است تماس بگیرید و حادثه پیش آمده را برای وی شرح دهید.

توجه داشته باشید که اگر شرکت کمک رسان اپراتور فارسی نداشته باشد و شما نتوانید به طول کامل حادثه ی پیش آمده را برای آن ها توصیف کنید هیچ کمکی ممکن است شامل حالتان نشود. پس از اگر اپراتور فارسی زبان نداشتد حتما سعی کنید حادثه را فردی که به زبان انگلیسی تسلط دارد برای آن ها شرح دهد.

حداکثر تعهدات پوشش ‌های بیمه مسافرتی چقدر است؟

برای توصیف سقف تعهدات بیمه مسافرتی باید بگوییم که حداکثر تعهدات مالی شرکت بیمه ای مورد نظر در برابر هزینه خسارات وارد شده است . برای مثال اگر سقف تعهداتی که مربوط به پوشش درمان می شود ۵۰ هزار یورو باشد در صورت بروز صدمات جسمانی برای بیمه گزار در مدت اعتباری که بیمه دارد، بیمه در مجموع تا حدود ۵۰ هزار یورو هزینه خسارت را مطابق با بیمه نامه به فرد خسارت دیده پرداخت می کند.

لازم به ذکر است که هر چه سقف تعهداتی که بیمه مسافرتی ارائه می دهد بالاتر باشد بیشتر به نفع مسافر خواهد بود.

پوشش‌های بیمه مسافرتی چیست؟

برای تعریف پوشش های بیمه مسافرتی باید بدانید که هر شرکتی که بیمه مسافرتی ارائه می دهد، پوشش های خاص خودش را دارد در ادامه ما به تمامی پوشش هایی که این بیمه مسافرتی شامل می شود خواهیم پرداخت.

پرداخت هزینه‌های درمان و پزشکی

در صورتی که وقوع حادثه جسمی نیاز به معاینه، درمان، جراحی و … داشته باشد، شرکت بیمه تا سقف مشخصی هزینه های مربوط به خسارت را پرداخت کند. لازم به ذکر است که بگوییم این پوشش ها غالبا دارای فرانشیز ۲۵ یورویی است. مگر اینکه صدمه جسمی حاد باشد یا بیمه ‌گزار بیش از ۲۴ ساعت بستری شود.

در صورت بروز حادثه فرد بیمه گزار به کشورش بازخواهند گرداند
در صورتی وقوع حادثه ای برای بیمه گزار رخ دهد، شرکت کمک رسان مسئول انتقال وی به مراکز درمانی مجهز جهت درمان است. لازم به ذکر است بگوییم برخی مواقع به تشخیص شرکت کمک رسان، بیمه گزار می بایست به کشور محل اقامتش بازگردانده شود.

لازم به ذکر است که بگوییم تشخیص این مورد بر عهده شرکت بیمه گزار است.

برگرداندن افراد درجه ۱ خانواده فرد بیمه‌ گزار

در صورتی که فرد بیمه گزار یا بستری شده فوت کند، بیش از مدت مشخص، شرکت کمک رسان موظف است که یکی از اعضای درجه یک همراه فرد بیمه گزار را به کشور محل اقامت وی را منتقل کند. البته این موضوع به شرط این است که شخص همراه قادر به ادامه سفر یا بازگشت از طریق وسیله از پیش تعیین شده نباشد.

پرداخت فوری هزینه‌ های دندان ‌پزشکی

یکی از مهمترین پوشش های بیمه مسافرتی پرداخت هزینه های فوری دندان پزشکی است. دندان درد جز یکی از مواردی است که خیلی اتفاقی بروز می دهد و قابل پیش بینی نیست، همچنین هزینه های مربوط به درمان آن هم بسیار بالاست لذا پرداخت هزینه های فوری دندان پزشکی یکی از بهترین پوشش های بیمه مسافرتی است. لازم به ذکر است که بگوییم این پوشش دارای فرانشیز است و غالباً فرانشیز آن ۲۵ یورو است.

در صورت فوت بازگرداندن جسد فرد بیمه‌ گزار به کشورش 

یکی از ناخوش ترین اتفاقاتی که در طول سفر به هر کشوری ممکن است رخ دهد، مرگ است. از همین رو هزینه های مربوط به انتقال جسد از کشور مقصد به کشور محل اقامت بسیار بالاست، اما این مورد هم جز پوشش های بیمه مسافرتی است و بیمه جسد را به کشور محل اقامت باز می گرداند. لازم به ذکر است که بیمه در برابر مراسم خاک‌سپاری یا ترحیم بیمه‌ گزار مسئولیتی ندارد.

انتقال اضطراری یکی از اعضای درجه یک خانواده بیمه‌ گزار

در صورتی که فرد بیمه گزار دچار بیماری بشود و بیش از ۱۰ روز بستری باشدف شرکت بیمه وظیفه دارد که هزینه های مربوط به رفت و آمد و اقامت یکی از اعضای درجه یک خانواده وی را مطابق بیمه نامه تقبل کند.

پرداخت هزینه بازگشت بیمه‌ گزار به کشورش در صورت فوت اقوام

توجه داشته باشید در این پوشش در صورتی که یکی از اعضای خانواده فرد بیمه گزار تا اعضای درجه ۲ در سفر فوت کنند، شرکت بیمه ای مورد نظر این وظیفه را دارد که تمام هزینه های مربوط به بازگشت وی را برعهده بگیرد. البته این به شرط این است که شخص بیمه گزار امکان بازشگت با وسیله نقلیه خود وسیله دیگر را از  قبل آماده (رزرو) نکرده باشد.

اغلب شرکت‌های بیمه برای قبول این پوشش نیاز دارند تا فرد بیمه گزار گواهی فوت را به آن ها ارائه دهد.

پرداخت هزینه‌های ارسال دارو

در طول سفر ممکن است که فرد بیمه گزار داروهای ضروری خودش را گم کند، از همین رو شرکت بیمه وظیفه ارسال و تحویل داروهای وی را تقبل کند و حتی اگر این داروها قبل از سفر تهیه شده باشند.

پرداخت تمامی هزینه های مربوط به پیگیری مسائل حقوقی

اگر فرد بیمه گزار از لحاظ حقوقی با مشکل روبرو شود و نیاز به پیگیری داشته باشد، در این زمان شرکت بیمه ای مورد نظر وظیفه دارد که مطابق با قوانین بیمه نامه ای مسافر خدماتی را به وی ارائه دهد. لازم به ذکر است که بگوییم این خدمات شامل پرداخت هزینه های مربوط به پیگیری یا پرداخت هزینه های دفاع از حقوق شخص بیمه گزار در دادگاه می باشد.

پرداخت تمامی هزینه ها در صورت گم شدن مدارک شناسایی
یکی دیگر از موارد جالب در خصوص پوشش های بیمه مسافرتی پرداخت هزینه ها در صورت گم شدن مدارک شناسایی فرد بیمه گزار می باشد. در این شرایط اگر فرد بیمه گزار مدارک شناسایی خود را گم کند، شرکت کمک رسان در مواقع مورد نیاز این اجازه را دارد که از هویت فرد دفاع کند و هزینه های لازم برای صدور المثنی مدارک شناسایی را مطابق بیمه نامه مسافرتی پرداخت کند.

حواله وجه به فرد بیمه گزار

یکی دیگر از مواردی که در لیست پوشش های بیمه مسافرتی قرار می گیرد، حواله وجه نقد است. در شرایطی که وجه نقد بیمه گزار در طول سفر گم شود یا به سرقف رود فرد می بایست با رائه مدارکی برای اثبات این موضوع تا سقف مشخصی از شرکت بیمه وجه نقد مورد نیازش را دریافت کند. البته این موضوع در شرایطی است که معادل این مبلغ را فرد بیمه در کشور مبدا در قابل وجه نقد، چک یا حواد نزد شرکت گذشته باشد.

حواله وجه الضمانه به فرد بیمه گزار

زمانی که فرد بیمه گزار بنا به هر دلیلی در سفر خود نیاز به وجه نقد داشته باشد، شرکت بیمه ای می تواند تا سقف مشخصی این وجه را در اختیار بیمه گزار قرار بدهد. البته این موضوع در شرایطی است که معادل این مبلغ را فرد بیمه در کشور مبدا در قابل وجه نقد، چک یا حواد نزد شرکت گذشته باشد.

این پوشش بیمه مانند کاری است که صرافی‌ها انجام می‌دهند.


پرداخت هزینه‌ های مربوط به تأخیر در حرکت

یکی دیگر از پوشش های بیمه مسافرتی پرداخت خسارت های ناشی از تاخیر در حرکت است. اگر وسیله نقلیه فرد بیمه گزار بیش از حد مشخصی تاخیر داشته باشد، شرکت بیمه هزینه های مربوط به اقامت و خوراک فرد مسافر را تا سقف مشخصی مطابق با شرایطی که در بیمه نامه گفته شده است پرداخت خواهد کرد. این هزینه ها برای میزان تاخیرهای مختلف متفاوت است.

 ارسال پیام در شرایط اضطراری از طرف فرد بیمه گزار

در صورتی که حادثه ای در طول سفر برای فرد بیمه گزار رخ دهد شرکت کمک رسان وظیفه دارد، اطلاعاتی از قبیل آدرس، نام پزشک و… را در اختیار بیمه‌ گزار قرار دهد. در مواقع بروز حادثه چون شرکت کمک‌رسان اقدام به پیگیری صدمه می‌ کند، این پوشش معمولاً خیلی کاربرد ندارد.

 پرداخت هزینه در صورت گم شدن بار بیمه‌ گزار

اگر بار بیمه گزار در مقصد تحویل داده نشود، شرکت کمک رسان در برابر فقدان بار هزینه ای مشخص مطابق با آنچه که در قرارداد ذکر شده است پرداخت می کند. البته این موضوع در شرایطی است که بار بیمه گذار تا ۲۱ روز پیدا نشود. برای دریافت خسارت شخصا فرد بیمه‌ گزار وظیفه دارد که گزارشی مکتوب از فرودگاه یا شرکت هواپیمایی مبنی بر گم شدن بار ارائه دهد.

 جستجو و ارسال بار بیمه‌ گزار

خیلی پیش می آید که وسایل مسافران گم می شود، در این شرایط اگر بار بیمه گزار پیدا شود، شرکت کمک رسان این وظیفه انتقال آن وسیله به محل اقامت فرد دارد. در این صورت بیمه‌ گزار باید هزینه‌ای را که شرکت بیمه بابت فقدان بار به وی پرداخته است، استرداد کند.


پرداخت هزینه‌های ناشی از تأخیر در ارسال بار

اگر بار بیمه گزار تا مدت زمان مشخصی به فرد تحویل داده نشود و یا به اصطلاح تاخیر در تحویل به وجود بیاید، شرکت کمک رسان وظیفه دارد که هزینه های ضروری را مطابق با بیمه نامه تا یک سقف مشخص پرداخت کند. لازم به ذکر است که بگوییم این هزینه های شامل لباس و لوازم بهداشتی یا مدت مشخصی که در بیمه نامه مسافرتی ذکر شده نیز می باشد.

برگرداندن کودک بی‌سرپرست فرد بیمه گزار به کشور محل اقامت

یکی دیگر از پوشش های بیمه مسافرتی برگرداندن کوک بی سرپرست فرد بیمه گزار به کشور محل اقامتش می باشد. توجه داشته باشید که سن قابل قبول برای فرزند بستگی به آن شرایطی دارد که در بیمه نامه ارائه شده است. این اتفاق زمانی رخ می دهد بیمه گذار به دلیل فوت یا بیماری قادر به نگهداری از فرزند خود نباشد در این شرایط شرکت کمک رسان طرف قرارداد شرکت بیمه شما فرزندتان را به یک فرد بزرگسال مورد اعتماد خانواده در کشور مقصد باز می گرداند.

 جستجو و نجات بیمه‌ گزار

به طور کلی باید بگوییم که در صورت بروز هر گونه حادثه ی غیرمترقبه ای که برای مسافر تحت پوشش بیمه مسافرتی پیش بیاید بیمه همه آن ها را تقبل می کند و تا همان سقفی که در بیمه نامه مشخص شده است هزینه ها پرداخت خواهد شد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار