gardeshban.ir

مسجد نصیرالمک شیراز زیباترین و چشم نواز‌ترین جاذبه توریستی و گردشگری شیراز است. تجلی آن همه نور و رنگ در معماری‌های شهرادب و هنر، دور از ذهن نیست. کسانیکه تابحال به شیراز سفر نکرده اند، با شنیدن نام مسجد نصیرالملک، دورنمایی از یک مسجد با گنبد فیروزه‌ای و دیوار‌های گچی در ذهنشان تصور می‌کنند؛ اما باید رفت و از نزدیک جلوه‌های با شکوه این بنا را تحسین کرد.
کد خبر: ۱۴۶۵۲
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۸-1398 April 13
گردشبان (gardeshban.ir) :
مسجد نصیرالمک شیراز زیباترین و چشم نواز‌ترین جاذبه توریستی و گردشگری شیراز است. تجلی آن همه نور و رنگ در معماری‌های شهرادب و هنر، دور از ذهن نیست. کسانیکه تابحال به شیراز سفر نکرده اند، با شنیدن نام مسجد نصیرالملک، دورنمایی از یک مسجد با گنبد فیروزه‌ای و دیوار‌های گچی در ذهنشان تصور می‌کنند؛ اما باید رفت و از نزدیک جلوه‌های با شکوه این بنا را تحسین کرد. قبل ازینکه به مسجد نصیر الملک بروید، بهتر است اطلاعات بیشتر و دقیق تری راجع به این جاذبه‌ی توریستی داشته باشید. در این مطلب هرآنچه نیاز است راجع به این مسجد تاریخی بدانید را می‌خوانید.

تاریخچه ساخت مسجد نصیرالملک 

تاریخچه ساخت مسجد نصیرالملک

مسجد نصیر الملک یکی از قدیمی‌ترین مسجد‌های شیراز است. خلق این اثر ماندگار به خواست یکی از بزرگان قاجار به نام میرزا حسن علی (نصیرالملک) و توسط محمد حسن معمار انجام گرفت. استادان معمار از سال ۱۲۵۵ تا ۱۲۶۷ هجری شمسی به مدت ۱۲ سال از عمر خود را صرف ساخت این مسجد کردند. استادان بزرگ نجاری همچون استاد محمد جعفر و استاد محمد رحیم، مسئولیت ساخت در و پنجره‌های رنگی را برعهده گرفتند. مسجد نصیر الملک در سال ۱۳۴۸ هجری شمسی توسط میرزا آیت بازسازی شد. امروزه مرمت و نگهداری این اثر تاریخی با رعایت استاندارد‌های بین الملی انجام می‌شود.

توصیف بنای زیبا و چشم نواز‌ مسجد

 توصیف بنای زیبا و چشم نواز‌ مسجد

در توصیف این مسجد، زبان‌ها قاصر می‌ماند. اگر از دیدگاه هنر کاشی کاری به این بنا نگاه کنیم، بی شک یکی از با ارزش‌ترین مساجد ایران و از نظر ساختمان سازی بخصوص مقرنس، بی همتا است. مساحت این مسجد ۲۸۹۰ متر مربع می‌باشد و در ساخت آن شیشه‌های رنگی بکار گرفته شده که آن را به مسجد صورتی معروف کرده است.

ورودی‌ و سردرهای مسجد نصیرالملک 
ورودی‌ و سردرهای مسجد نصیرالملک

سه ورودی در این مسجد به چشم می‌خورد. ورودی اصلی را از کاشی‌های هفت رنگ و تزئیناتش می‌توان شخیص داد. در مسجد چوبی و دارای یک قاب سنگی با نقوش اسلیمی است. در بالای این قاب می‌توان کتیبه‌ای با اشعار شاعران شیرازی را مشاهده کرد. کمی جلوتر که بروید وارد هشتی و از راهرویی به حیاط دلباز مسجد می‌رسید. تماشای فواره‌های آب در حوض وسط حیاط، چشم‌ها را جلا می‌دهد.

شبستان‌هایی مسجد نصیرالملک شیراز

 شبستان‌هایی برای تابستان و زمستان

در دو طرف این مسجد شبستان‌هایی ساخته شده که یکی در زمستان و دیگری در تابستان بکار گرفته می‌شد. ساخت دو ایوان در شمال و جنوب مسجد، اوج هنر معماران را در زمان قاجار نشان می‌دهد.

نمایی از معماری‌های داخل مسجد

ستون‌های مسجد نصیرالملک از زیباترین ستون‌های بنا‌های تاریخی این شهر هستند. بیشتر بدنه‌ی مسجد، آجری است؛ اما کاشی کار‌های هنرمندانه، دیوار‌ها را از یکنواختی در آورده است. محراب زیبایی در شبستان غربی وجود دارد که دیدن آن خالی از لطف نیست. طاق مروارید در بخش شمالی مسجد، نگاه‌ها را به سقف می‌دوزد. طاق نما‌هایی در کنار طاق مرواید هستند که بر ارزش هنر کاشی کاری می‌افزایند.

گلدسته‌های مسجد نصیرالملک شیراز

 چشم اندازی از گلدسته‌ها

از نمای داخل که بگذریم می‌رسیم به گلدسته‌های با شکوه این شاهکار معماری. دو گلدسته با طاق نما‌هایی کوچک‌تر ابهت زیادی به این مسجد بخشیده اند. ثبت تمام زیبایی‌ها در ذهن کمی سخت است؛ پیشنهاد می‌کنیم بدون دوربین عکاسی به مسجد نصیرالملک نروید.

ایوان‌های مسجد نصیرالملک

 ایوان‌های مسجد نصیرالملک

مسجد نصیرالملک دارای دو ایوان است. ایوانی در شمال با ارتفاع ۸ متر و ایوانی در جنوب مسجد که تنها به جهت رعایت قرینه سازی ساخته شد. ایوان شمالی مسجد را ایوان شاه نشین می‌گویند که با مقرنس کاری‌های زیبا، تزئین شده است. در اطراف ایوان ۴ غرفه به چشم می‌خورد. ایوان جنوبی با دو گلدسته نمای کاملی از یک مسجد را ارائه می‌دهد.

بهترین زمان بازدید از مسجد نصیرالملک


 بهترین زمان بازدید از مسجد نصیرالملک

نیمه‌ی دوم فصل پاییز تا اوایل زمستان، تابش مایل خورشید، منظره‌ی دیدنی از شبستان غربی مسجد را رونمایی می‌کند. بهترین ساعت برای اینکه خود را پرتو‌های نور‌های رنگی رها کنید و عکسایی با فکوس‌های زیبا بگیرید، قبل از ساعت ۹ صبح است. در این بنا قبل از ظهر، زیبایی‌ها به اوج خود می‌رسند و بین ساعت ۸ الی ۱۰ صبح فرصت مناسبی است برای غوطه ور شدن در دنیای رنگارنگ مسجد نصیرالملک. در نظر داشته باشید در این زمان‌ها بازدیدکنندگان بیشتر می‌شوند و این کمی عکاسی شما را مختل می‌کند؛ اما دیدن نور‌های رنگی پشت شیشه‌ها ارزش آن را دارد. البته در هر زمانی که به مسجد نصیرالملک بروید می‌تواند بهترین زمان برای شکوفایی زیبایی‌ها باشد. تماشای طاق مروارید در سمت عصر، لذت دیگری دارد.

زمان بازدید مسجد نصیرالملک:

 زمان بازدید مسجد نصیرالملک:
  • در شش ماه اول سال از ساعت ۷:۳۰ الی ۱۹:۰۰
  • نیمه‌ی دوم سال از ساعت ۷:۰۰ الی ۱۷:۳۰

البته در روز‌های تعطیل رسمی مثل عاشورا و تاسوعا معمولا تعطیل است

بنابراین قبل از رفت به آنجا مطمئن شوید که باز است.

جاذبه های نزدیک مسجد نصیرالملک 

جاذبه‌های گردشگری اطراف مسجد نصیرالملک

در کنار تمام زیبایی‌های و نقش و رنگ خارق العاده‌ای که گرداگرد مسجد صورتی ایران را احاطه کرده است، نمی‌توان از موقعیت مکانی عالی و نزدیک بودن به سایر بنا‌های تاریخی و دیدنی غافل شد. به عنوان مثال تنها با ۳۵۰ متر فاصله گرفتن از این مسجد می‌توانید از زیبایی‌های معماری ایرانی باغ نارنجستان قوام که غرق در بوی عطر بهار نارنج شده اند لذت ببرید. البته اگر دوست دارید از سوغات شیراز و صنایع دستی هنرمندانه آن نیز خرید کنید، لازم است بدانید که بازار وکیل تنها یک کیلومتر با مسجد نصیرالملک فاصله دارد. مسجد وکیل، مسجد زیبای عتیق، مدرسه خان و حمام گچینه از دیگر جا‌های دیدنی شیراز می‌باشند که همگی در نزدیکی این مسجد قرار گرفته اند. پیشنهاد می‌کنیم بعد از تماشای تمام بخش‌های مسجد صورتی، حتما به سایر جاذبه‌های اطراف آن نیز سر بزنید و شک نکنید که تجربیاتی متفاوت بدست خواهید آورد.

مسجد نصیرالملک شیراز؛ مسجد صورتی ایران


 راه‌های دسترسی به مسجد نصیرالملک
وسیله‌ی نقلیه شخصی ساده‌ترین راه برای رفتن به مسجد است، اما اگر قصد دارید از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید بهتر است مسیر‌ها را از قبل بشناسید تا بدون دردسر و با خیال راحت به مقصد برسید.

خرید بلیط مترو:  مترو مدرن‌ترین وسیله‌ی نقلیه‌ی شیراز است که با سرعت بالایی مسافران را جابجا می‌کند. با مترو حتی نیاز نیست نگران ترافیک‌های سنگین و چراغ قرمز‌های شهر باشید. برای رفتن به مسجد نصیرالملک کافی سوار مترو خط ۱ بشوید و در ایستگاه، ولی عصر پیاده شوید. از آنجا مسافت ۱.۵ کیلومتری تا مسجد پیش رو دارید که می‌توانید تاکسی بگیرید.

استفاده از اتوبوس:  از پایانه، ولی عصر اتوبوسی به مقصد پایانه نمازی حرکت می‌کند. سوار آن شوید و در ایستگاه ششم یعنی چهارراه مشیر پیاده شوید. برای مسیر برگشت هم می‌توانید همین خط اتوبوس را سوار شوید و در ایستگاه آخر یعنی پایانه، ولی عصر پیاده شوید.
آدرس: استان فارس- شهر شیراز- جنوب خیابان لطفعلی خان زند- کوچه نصیرالملک
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار