gardeshban.ir

چند ماهی می‌شود که زمزمه تبدیل نمایشگاه شهر آفتاب به منطقه آزاد تجاری شنیده می‌شود و مدیرعامل این سایت نمایشگاهی پیشتر اعلام کرده بود که کمیسیون زیربنایی دولت با این پیشنهاد موافقت کرده است.
کد خبر: ۱۴۷۱۰
تاریخ انتشار : شنبه ۱۵ تير ۱۳۹۸-1398 April 15
گردشبان (gardeshban.ir) :
جعفر آهنگران، مدیر هماهنگی امور مناطق ویژه اقتصادی درباره جزئیات این طرح به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: کمتر از یک سال پیش شهرداری تهران پیشنهاد تبدیل شهر آفتاب به منطقه ویژه اقتصادی را مطرح کرد و این پیشنهاد به دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ارجاع شد.

وی ادامه داد: همان زمان به صورت رسمی از شهرداری تهران درخواست کردیم نماینده‌ای به دبیرخانه معرفی کند تا موضوع را مورد بررسی قرار دهیم، اما نه نماینده‌ای به دبیرخانه معرفی کردند و نه مشورتی با این نهاد شد.

آهنگران با تاکید بر اینکه چنین تصمیماتی باید با کارشناسی دقیق همراه باشد، خاطرنشان کرد: مسائل مختلف در این زمینه باید مورد بررسی قرار گیرند؛ از جمله اینکه منطقه ویژه اقتصادی چه تسهیلاتی می‌تواند برای شهر آفتاب ارائه کند.

مدیر هماهنگی امور مناطق ویژه اقتصادی ادامه داد: بعد از مدتی شهرداری تهران پیشنهاد دیگری مطرح کرد مبنی بر اینکه شهر آفتاب به منطقه آزاد الحاقی به منطقه آزاد فرودگاه امام خمینی (ره) تبدیل شود.

وی با بیان اینکه منطقه آزاد فرودگاه امام (ره) متفاوت از بقیه مناطق آزاد است، افزود: این منطقه بر اساس ماده ۱۶۶ قانون برنامه پنجم ایجاد شده و مسئولیت آن مستقیماً با وزارت راه و شهرسازی است. در این ماده قانونی تصریح شده منطقه آزاد و ویژه فرودگاه امام بر اساس اساسنامه‌ای اداره می‌شود که به تصویب هیأت وزیران می‌رسد، یعنی جدای از دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد.

آهنگران ادامه داد: در قانون تعیین شده که چهار هزار هکتار از ۱۴ هزار هکتار محدوده فرودگاه امام می‌تواند به منطقه آزاد و منطقه ویژه تبدیل بشود که ۱۵۰۰ هکتار آن مربوط به منطقه آزاد و ۲۵۰۰ هکتار مختص به منطقه ویژه است. حتی نشانی آن نیز در منطقه فرودگاهی مشخص است و جای دیگری نمی‌تواند به فرودگاه اضافه شود.

به گفته این مقام مسئول همه این پیشنهادها برای بررسی به دبیرخانه ارسال شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه تبدیل وضعیت شهر آفتاب محدودیت‌هایی برای آن ایجاد می‌کند، تصریح کرد: در مناطق آزاد باید گمرک مستقر باشد، یعنی هرگونه ورود و خروجی باید از طریق گمرک انجام شود. این در حالی است که ایجاد گمرک برای نمایشگاه بین‌المللی نوعی محدودیت به حساب می‌آید و شاید اصلاً صلاح نباشد با توجه به این مسائل بخواهیم نمایشگاه بین‌المللی را به منطقه آزاد ویژه تبدیل کنیم.

مدیر هماهنگی امور مناطق ویژه اقتصادی بیان کرد: شهردار تهران، مدیرعامل شهر آفتاب را برای حضور در دبیرخانه و بررسی موضوع معرفی کرده اما ایشان هنوز مراجعه‌ای به دبیرخانه نداشته است.

مدیر شهر آفتاب پیشتر اعلام کرده بود که سه ماه آینده لایحه شهر آفتاب به هیأت دولت ارسال می‌شود، اما آهنگرانی این مساله را تکذیب کرد و گفت: اگر قرار باشد شهر آفتاب به منطقه آزاد و ویژه اقتصادی انجام شود، دولت این کار را از طریق دبیرخانه انجام می‌دهد.

این مقام مسئول در پایان با تاکید بر اینکه موضوع در مناطق آزاد و ویژه بررسی نشده است، گفت: هنوز تصمیمی درباره تبدیل وضعیت نمایشگاه شهر آفتاب گرفته نشده است، با این حال اگر نفع انجام این کار بیشتر از ضرر آن باشد برای انجامش به شهرداری کمک می‌کنیم.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار