gardeshban.ir

از روز گذشته تصاویر منتشر شده از نشست زمین در کوچه والمان تبریز از بیرون آمدن آثار تاریخی از دل خاک در این محله خبر می‌دهند.
کد خبر: ۱۴۷۳۶
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۸-1398 April 16
گردشبان (gardeshban.ir) :

گزارشات میدانی خبرنگار ما از محله والمان تبریز و ثبت تصاویر و ویدیوهایی از محل نشست زمین، تاییدی بر این ادعاست.

با وجود گذشت دو روز از انتشار این تصاویر و تلاش خبرنگار ایسنا برای دریافت جزئیات و صحت تاریخی بودن یا نبودن آثار کشف شده، بهروز مهدوی، فرماندار تبریز در گفت‎وگو با ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، کسب اطلاعات و اظهار نظر کارشناسانه در این خصوص را به اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی محول کرد.

مرتضی آبدار، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز طی گفت‌وگویی با خبرنگار ایسنا، گفت: دستور توقف عملیات عمرانی در محدوده‌ای که نشست زمین رخ داده است، از روز پنجشنبه 13 تیر ماه صادر و عملیات متوقف شده است.

وی افزود: باستان‌شناسان و کارشناسان معاونت میراث فرهنگی اداره کل به منظور بررسی‌های بیشتر در محل حضور دارند و نتایج بررسی‌ها اعلام می‎شود.

آثار کشف شده در محله والمان تبریز قطعا می‎تواند بخشی از تبریز قدیم باشد
 کریم میمنت‌نژاد، تاریخ پژوه و تبریز پژوه در گفت‎وگو با ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، با بیان اینکه آثار کشف شده در محله والمان تبریز قطعا می‎تواند بخشی از تبریز قدیم باشد، گفت: هنوز ماهیت این آثار مشخص نشده است، اما ظاهر این سازه به کانال قنات شباهت دارد و احتمال ضعیف نیز وجود دارد که این سازه مناره باشد.

وی با بیان این که با توجه به ساخت و ایجاد تبریز جدید بر روی تبریز قدیم که در زلزله 1194 قمری از بین رفت، افزود: نجف قلی خان دنبلی، پادشاه کرد تبار وقت تبریز به دلیل تعلق خاطر مردم به تبریز و سخت بودن آوار برداری، سازه‌های جدید پس از وقوع زلزله را بر روی سازه‎های قدیمی و تخریب شده بنا کرد؛ بنابراین احتمال کشف آثار تاریخی مربوط به تبریز قدیم در هر بار کاوش، حفاری‌های عمیق و سایر عملیات‎های عمرانی به ویژه در مرکز شهر وجود دارد.

وی با اشاره به پروژه احداث زیر گذر قاضی طباطبایی در خیابان جمهوری اسلامی تبریز، تاکید کرد: طی احداث این پروژه که 20 سال قبل انجام شد نیز آثار تاریخی مشابهی در حفاری‎های مربوط به این پروژه کشف شد که متاسفانه با بی‎توجهی از بین رفت.

میمنت‌نژاد خاطرنشان کرد: با توجه به رشد اجتماعی مردم نسبت به 20 سال گذشته و حساسیت مردم و مسئولان، شنیدیم که دستور توقف عملیات عمرانی پروژه نشست زمین در محله والمان به این دلیل صادر شده است.

وی متذکر شد: با توجه به دانش و علم قبلی نسبت به تبریز قدیم و مدفون شدن آن زیر تبریز جدید، می‎توان از این آثار مکشوفه برای توسعه گردشگری و افزایش تعلق خاطر مردم نسبت به شهرشان استفاده کرد.

کشف تبریز قدیم پس از نشست زمین + تصاویر

کشف تبریز قدیم پس از نشست زمین + تصاویر

کشف تبریز قدیم پس از نشست زمین + تصاویر

کشف تبریز قدیم پس از نشست زمین + تصاویر

کشف تبریز قدیم پس از نشست زمین + تصاویر

ایسنا






مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار