gardeshban.ir

اگر باردار هستید احتمالاً پرواز دیگر ایده خوبی به نظر نخواهد آمد. از صندلی‌های شلوغ گرفته تا احتمال تماس با تشعشعات مضر، دلیل‌های زیادی برای پرواز نکردن طی این دوران وجود دارد. البته سفر‌های هوایی به صورت بالقوه جزو فعالیت‌های کم خطر هستند که اگر در سلامت فیزیکی کامل به سر ببرید اطمینان آن بالاتر نیز میرود.
کد خبر: ۱۴۷۳۹
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۸-1398 April 16
گردشبان (gardeshban.ir) :
اگر باردار هستید احتمالاً پرواز دیگر ایده خوبی به نظر نخواهد آمد. از صندلی‌های شلوغ گرفته تا احتمال تماس با تشعشعات مضر، دلیل‌های زیادی برای پرواز نکردن طی این دوران وجود دارد. البته سفر‌های هوایی به صورت بالقوه جزو فعالیت‌های کم خطر هستند که اگر در سلامت فیزیکی کامل به سر ببرید اطمینان آن بالاتر نیز میرود. به علاوه اگر از قبل بدانید که چگونه باید خود را برای پرواز آماده کنید، میتوانید سفری آسوده و ایمن را تجربه کنید و از آن لذت ببرید. فرقی ندارد بلیط هواپیما خارجی در دست دارید یا در داخل ایران پرواز می‌کنید، این نکات را به یاد داشته باشید.

۱. مشورت با پزشک معالچ

معمولاً اگر بارداری سالمی را پشت سر میگذارید، سفر هوایی مشکلی را برایتان ایجاد نمیکند. هر چند همیشه باید درباره مراقبت‌های لازم با پزشک خود مشورت و بعد پروازتان را رزرو کنید. اگر احتمال خطر وضع حمل زودهنگام یا بارداری پر خطر وجود داشته باشد، احتمالاً پزشک متخصص از پرواز شما جلوگیری کند. به علاوه پزشکتان بعد از گذشت هفته سی و ششم بارداری شاید پیشنهاد کند که پرواز را به بعد از وضع حمل موکول نمایید.

۲. تشعشعات پیرامون پرواز

برخی از خانم‌های باردار نگران تماس با تشعشعات حین پرواز هستند. خوشبختانه مقدار این تشعشعات برای مسافران هوایی در یک پرواز به قدری کم است که نمیتواند برای سلامتی آن‌ها مشکلی ایجاد کند؛ اما اگر برای کار یا دلایل دیگری تعداد دفعات پروازتان زیاد بود، باید حتماً با پزشک مشورت کرده و از این میزان بکاهید. برخی از خانم‌ها هم نگران دستگاه‌های امنیتی فرودگاه هستند که از اشعه ایکس استفاده میکنند. این ماشین‌ها برای آن که تصویر دقیقی از تمام اشیا پنهان به مأمور امنیتی بدهند از این اشعه بهره میگرفتند، اما با افزایش نگرانی‌ها در مورد مضرات این اشعه، واحد امنیتی دستگاه‌های جدیدی را به کار گرفت که از امواج رادیویی استفاده میکنند. 

موج‌های رادیویی به گفته متخصصان برای بدن ضرر بسیار اندکی دارند. هر چند اگر باز هم نگران بودید میتوانید درخواست کنید که درباره شما از بازرسی بدنی استفاده شود. حتی دستگاه‌های فلزیاب فرودگاه هم دیگر از اشعه ایکس استفاده نمیکنند.

۳. سایر خطرات پرواز در دوران بارداری

تمام مسافران هوایی در معرض درصد کمی از ریسک لخته شدن خون در پرواز‌های طولانی هستند. شما میتوانید این ریسک را با پوشیدن جوراب‌های تنگ مخصوص، بلند شدن از صندلی و قدم زدن در راهروی هواپیما و انجام دادن تمرینات پا در صندلی برای افزایش گردش خون کاهش دهید. به علاوه، برخی از زنان نگران کاهش سطح اکسیژن در کابین هواپیما هستند، اما اگر شما یک بارداری سالم را پشت سر میگذارید نباید نگران این موضوع باشید. 

۴. بهترین زمان برای پرواز

بعد از آنکه پزشک متخصص آزمایش‌های لازم را انجام داد و مشخص شد که پرواز برایتان خطری ندارد، باید در نظر بگیرید که چه زمانی برای پرواز شما مناسبتر خواهد بود. بسیاری از متخصصان سلامتی اعتقاد دارند که دومین مرحله از سه مرحله بارداری بهترین زمان برای سفر هوایی است. این دوره کمترین ریسک وضع حمل زودهنگام و سقط را داشته و به خاطر رفع مشکلات گوارشی و تهوع دوره اول، راحتی بیشتری را هم برای خانم‌های باردار در پی دارد.

قوانین ایرلاین مربوطه برای خانم‌های باردار۵. قوانین ایرلاین مربوطه برای خانم‌های باردار

قبل از آن که خرید بلیط هواپیما را تهیه کنید، حتماً درباره سیاست‌های ایرلاین مربوطه برای خانم‌های باردار مطلع شوید و قوانین آن را مطالعه کنید. این قوانین میتوانند در ایرلاین‌های مختلف بسیار متفاوت باشند. برخی از آن‌ها برای خانم‌های باردار هیچ محدودیتی ندارند و برخی دیگر حتماً گواهی پزشک از شما میخواهند. بسیاری از ایرلاین‌های بینالمللی سفر‌های هوایی را بعد از ماه هشتم بارداری ممنوع میکنند.

۶. اطلاعات لازم درباره واکسن‌ها

اگر برنامه دارید که به کشوری دیگر سفر کنید، حتماً درباره زمینه سلامتی آن کشور تحقیق نمایید. اگر به کشوری میروید که برای مسافران برخی واکسن‌ها را اجباری اعلام کرده، باید از قبل با پزشک متخصصتان درباره آن‌ها صحبت کنید تا خیالتان از بابت سلامت جنین راحت باشد. برخی از متخصصین میتوانند شما را به مرکزی در کشور مقصد معرفی کنند تا مراقبت‌های لازم را در آنجا ادامه دهید.

۷. بستن چمدان‌ها

بعد از تحقیق درباره کشور مقصد و خرید بلیط هواپیما ارزان، وقت آن رسیده که چمدانهایتان را ببندید. واضح است که بار شما بسته به مقصدتان و کاری که میخواهید در آنجا بکنید تعیین میشود؛ اما اگر در دوران بارداری سفر میکنید، باید این نکته مهم را در نظر بگیرید: وزن چمدان؛ به عبارت دیگر باید بگوییم که کیف داخل کابین را خیلی سنگین نکنید. پزشک شما حتماً درباره میزان باری که میتوانید حمل کنید به شما توضیح میدهد.

۸. پوشیدن لباس راحت

برای پرواز از لباس‌های آزاد و کفش‌های راحت استفاده کنید. لباسهایتان را لایه لایه انتخاب کنید که بتوانید به سادگی در مواقع لزوم از آن کم کرده یا بیشترش کنید. یک ژاکت اضافه یا سوئی شرت هم میتواند به عنوان پتو یا بالش برایتان عمل کند.

۹. غذای مناسب و نوشیدن آب

اگر یک پرواز داخلی را پیش رو دارید احتمالاً غذای زیادی انتظارتان را نمیکشد، پس باید با خود اسنک و خوراکی‌های مناسب به همراه داشته باشید. حتی اگر در پرواز طولانی و بینالمللی هم بودید میتوانید به خاطر محدود بودن انتخاب و داشتن رژیم مشخص و پرهیز غذایی، با خود غذای آماده به همراه ببرید. با توجه به اینکه هوای داخل کابین رطوبت بسیار اندکی دارد، باید حتماً به اندازه کافی آب بخورید. متأسفانه بخش امنیت به مسافران اجازه نمیدهد که در قسمت امنیت آب به همراه ببرند، اما میتوانید از فرودگاه یک بطری آب تهیه کنید. 

۱۰. چند قدم بیشتر

برخی از خانم‌های باردار احساس درد در پایین کمر را تجربه میکنند و نشستن برای مدت طولانی در صندلی هواپیما میتواند آن‌ها را آزار دهد. آوردن یک بالش کوچک برای پایین کمر میتواند این درد را کاهش دهد. البته نباید قدم زدن‌های گاه به گاه را نیز فراموش کنید. برای حمایت بیشتر میتوانید از صندلی‌ها نیز کمک بگیرید تا در صورت روبهرو شدن با تلاطم‌های هوایی مشکلی برایتان پیش نیاید. موقع بستن کمربند ایمنی حتماً آن را زیر شکمتان ببندید. 

سفر‌های هوایی موقع بارداری میتوانند ترسناک به نظر برسند، اما با رعایت کردن نکات بالا میتوانید آن‌ها را تبدیل به تجرب‌های لذت بخش کنید. با آماده بودن و داشتن اطلاعات لازم میتوانید خودتان را به خوبی برای یک پرواز آرام و راضی کننده آماده نمایید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار